نمایشنامه جدید محمود ناظری منتشر شد / بازیِ زندگی در «تصور مجسم»

خبر پارسی – نمایشنامه چهار اپیزودی ” تصور مجسم ” نوشته ی محمود ناظری توسط انتشارات فصل دیگر در شیراز منتشر شد.

چکیده ی نمایشنامه ی ” تصور مجسم “

زن و مردی که در روابط خود به مشکل برخورده اند و زندگی و نحوه آشناییشان را مرور و گذشته را بازسازی می کنند، پس از سیر عبور از عدم شناخت به سوء تفاهم ، سوء ظن ، تهمت و دشنام ، قضاوت و خشم ، و پیش از فرا رسیدن مرحله نهایی ، که آن را فقط بازی کرده اند ، قادر می شوند که آن را در عمل و زندگی واقعی متوقف کنند . نمایشنامه در چهار اپیزود به گونه ای نگاشته شده که هر یک علاوه بر آنکه می تواند یک نمایشنامه ی کوتاه در نظر گرفته شود، در عین حال و درواقع چهار اپیزود مرتبط به زندگی این دو می باشد.

در اپیزود اول ، زن ومردی که معلوم می شود به کار هنر مشغولند، سعی می کنند از گذشته ی خود برای هم پرده برداری و کسانی را که به نحوی با آنها اشنا شده اند معرفی کنند که در این میان مرز میان افراد و موقعیت اشنایی برداشته می شود و مرد که کنجکاو دانستن نوع ارتباط زن با یک فرد خاص-کارگردان تئاتر- است، ولی تاکید میکند منظورش بازگشت به نحوه ی آشنایی خودشان جلوی یک باجه تلفن عمومی است، در قبال معارفه هایی که شبیه به ماجراهای خودش هم هستند، در می یابد که یکی از ان داستانکها می توانسته مربوط به همان فرد خاص باشد. در اپیزود دوم، نویسنده ای که برای نگاشتن متنی در خصوص بانوان برای نکوداشت روز زن ، سعی کرده با فراهم کردن موقعیت ملاقات با یکی از آنها ، -جلوی یک باجه عمومی تلفن- منبع الهامی برای خود دست وپا کند، در حال نگارش متن در خیال و واقعیت با دختری مجادله می کند که مدام رشته ی افکارش را پاره و او را که تصوری رمانتیک و خیالی از زنان دارد را مدام معطوف به واقعیتهای پیرامونی می کند و با ادای دیالوگهایی مخالف خوان با ادبیات آرکاییک نویسنده، او را به دل ماجرای قتل های زنجیره ای زنان می برد و با بازیگری جای عامل و یا نظاره گران بی خبر و قضاوت کنندگان می نشاند. گویا دختر پیش از این در دوران دبیرستان و دانشگاه فعالیت تئاتر هم داشته است و نویسنده ازنام کارگردانی می پرسد که با اوکار کرده است و دختر زمینه ی این تصور را فراهم می کند که حالا هم احتمالا می خواسته به او تلفن کند و قرار ملاقات بگذارد! در اپیزود سوم، یک مرد بازیگر تئاتر که زمانی هم متن می نوشته و مشغول تمرین نقش لاکی نمایش در انتظار گودو ست و به تازه گی از بازی در نقش سرهنگ نمایش پدر استریندبرگ- که به حاصل زناشویی بودن فرزندشان مشکوک شده است- فارغ شده، از عدم شباهت پیشانی چهره پسرش در قاب عکس با خودش ،فرصتی مالیخولیایی و پر تنش برای کشف رابطه ی زنش که اخیرا بجای بازیگری به نوشتن متنی روی آورده است، با کارگردانی که قرار است ان را کار کند، ایجاد می کند ! متنی که پیش از این قرار بوده هر دو در آن نقش بازی کنند و با هم تمرینش هم کرده اند ،اما بعد و در ظاهر بدلیل گرفتاریهای مشغولیت همزمان دو نفرشان ، منتفی شده است اما به زعم مرد ، متنی که زنش نوشته ناشی از واکنش او نسبت به زندگی خودشان بوده است و زن اعلام می کند بدلیل سوء تفاهمات، دیگر ترجیح می دهد علاوه بر بازی نکردنشان ، فقط خودش آن را کارگردانی کند.

 و در اپیزود چهارم، که می تواند متنی باشد که زن نوشته ، حضور غریب زنی را داریم که کمی بعدتر معلوم می شود می تواند یک روح یا تجسم حضور یک زن حاصل از عذاب وجدان مردی باشد که با قضاوت مصرانه و خشم برانگیز اش و فارغ از توجه به جزییات و زندگی زن، او را در یک رابطه ی ظاهرا نامشروع محکوم کرده است. جزییاتی که مظلومیت و بی پناهی اش را آشکار می سازد و حکم نهاییِ ناشی از سوء تفاهمِ حاصل آمده از عدم شناخت و سپس رهنمون شده به تهمت و خشم و قضاوت را به داوری و عذاب وجدان می کشاند. امری که به انحاء گوناگون می تواند در یک زندگی زناشویی و با مراتب مختلف نیز اتفاق بیفتد.

 

محمود ناظری کارشناس ارشد ادبیات نمایشی دانشکده هنرهای زیبای تهران و برنده ی جایزه اول ادبیات نمایشی ایران در دومین دوره، برگزیده نخستین جایزه دوسالانه نمایشنامه‌نویسی ایران، برگزیده بخش تولید متون نمایشی فاخردر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزیده ی بخش کتاب هفتمین جشن فرهنگ فارس و… می باشد.

از این نویسنده، پیش از این کتابهای “فصل بهار نارنج”، “خوابیدن زیر صفحه حوادث روزنامه”، “یک اتاق با دو در”، “ناخوانده و نمایش زنان بی‌حضور آقایان”، “آموزش نمایشنامه نویسی همراه با تمرین”،”بی‌بال پریدنا رو ول کن”، و “حال من خیلی خرابه” چاپ و منتشر شده است.

 همچنین “از درون به برون” انتشارات مرکز هنرهای نمایشی همراه با آثار برگزیده تولید متون فاخر جشنواره تئاتر فجر، “هنگامه” انتشارات: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس همراه با آثار برگزیده،”ناخوانده”انتشارات: دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهیان ایران همراه با آثار برگزیده ، “زن و مردی برای امروز” انتشارات جهاد دانشگاهی همراه با آثار برگزیده داستان و نمایشنامه دانشجویان،”سنکوپ” در مجله -کتاب نمایشنامه کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر ایران، “یک اتاق با دو در ” به زبان ارمنی در ارمنستان با ترجمه ی ادوارد حق وردیان، از دیگر آثار کتاب شده ی وی می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.