معین در دانشگاه شیراز: دانشجو بار توسعه نیافتگی جامعه را به دوش بکشد

خبر پارسی – دکتر«مصطفى معین» در مراسم اعلام موجودیت، پویش دانشجویى «تکرار امید» در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز گفت:
دانشجو باید در بستر چارچوب‌هاى قانونى بار فقدان توسعه نیافتگى جامعه را بر عهده بگیرد.
به گزارش روابط عمومی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در فارس، دکتر معین با بررسی سیر تحول دانشگاه‌های جهان از دهه ۷۰ میلادی و روند افزایش تعداد دانشجویان و حضور همه طبقات و گروه‌های اجتماعی در دانشگاه گفت: شکل‌گیری این روند مشابه روند توسعه در دانشگاه‌های ایران بعد از انقلاب است؛ تحولی که منجر به افزایش تعداد دانشجویان از ۲۵۰ هزار دانشجو در سال‌هاى اول انقلاب به دو و نیم میلیون دانشجو در سال ٨۴ شد.
وزیر علوم دولت اصلاحات از افزایش غیرمنطقی دانشجو بعد از سال ۸۴ انتقاد کرد و افزود: افزایش غیرمنطقی تعداد ۲ و نیم میلیون دانشجو در سال ۸۴ به ۵ میلیون نفر در سال ٩٢ باعث افزایش نرخ ١٠ برابری بیکاران تحصیلکرده نسبت به بیکاران غیرتحصیلکرده شد.
دکتر معین سپس تغییر رسالت دانشگاه را یکى دیگر از نتایج تحول جهانى در دانشگاه ها خواند و افزود: از آن پس دیگر دانشگاه افزون بر رسالت علمى، رسالت اجتماعى هم پیدا کرد و جایگاه علم به “علم براى خدمت به جامعه” تغییر یافت.
معین معتقد است که دانشگاه‌هاى کشور هنوز به مرحله پاسخگویی به چالش‌های جامعه نرسیده‌اند و گسست های عمیقی میان جامعه و دانشگاه وجود دارد.

نماینده اسبق شیراز در مجلس شوراى اسلامى بر این باور است که دانشگاه باید به سمت جامعه برود و احساس مسئولیت اجتماعى داشته باشد.

دکتر معین خاطرنشان کرد: سوءتدبیر دولت‌ها و بى تفاوتى نخبگان و دانشگاهیان نسبت به جامعه سبب پیدایش آسیب‌هاى اجتماعى مانند طلاق، اعتیاد، بیکارى و کاهش سرمایه اجتماعى شده است.

وزیر علوم دولت اصلاحات بی‌توجهی به سرمایه‌های اجتماعى را یکى از آفات جوامع توسعه نیافته برشمرد و گفت: بی‌توجهی به سرمایه‌های اجتماعی امروزه در شکل بى اعتمادى اجتماعى ٨٠ درصدى و افزایش فردگرایی مى بینیم.

مصطفى معین ابراز عقیده کرد: دانشگاه باید رسالت اجتماعى و تلاش براى افزایش اعتماد اجتماعی خود را تقویت کند.

وزیر اسبق علوم با تاکید بر اینکه دانشجو باید مظهر پویایی و تحرک باشد ادامه داد: دانشجو باید در بستر چارچوب هاى قانونى بار فقدان توسعه نیافتگى جامعه را بر عهده بگیرد.
معین با تاکید بر لزوم توجه به اهمیت جنبش دانشجویی، به خاستگاه “تاریخى و اصیل” این جنبش در کنار جنبش‌هاى زنان و کارگران در تاریخ معاصر ایران اشاره کرد و گفت: جنبش دانشجویی باید در چارچوب قانون مستقل از حاکمیت و دولت‌ها باشد، و تداوم و پایدارى داشته باشد.

پی با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید مطالبات و آرمان هاى ملى را مدنظر قرار دهد، ادامه داد: جنبش دانشجویی باید نقشی انفعالى و بله قربان گو نداشته باشد.

دکتر معین افزود: جنبش دانشجویی دچار چالش‌هایى مثل نداشتن فضاى امن، ارتباط نداشتن با توده مردم است.

وی معتقد است دانشگاه و نهادهاى مدنى باید احساس مسئولیت نسبت به جامعه را وارد گفتمان خود کنند تا بتوانیم مشکلات را جبران کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.