محمد رضا هاجری و تصمیم های اشتباه برای حوزه فرهنگ

خبر پارسی – فرزاد صدری :هیچکس نمی تواند مثل یک نظامی بازنشسته تصمیم غلط برای بودجه فرهنگی بگیرد و البته محمد رضا هاجری این تصمیم غلط را گرفت چون نظامی بازنشسته بود!

محمد رضا هاجری علوم سیاسی خوانده،کجایش را نمی دانم اما او مسئول آموزش عقیدتی و معاونت سیاسی فرماندهی موشکی نیروی دریایی سپاه کشور بوده. این را بر اساس خود اظهاریش ،سایت شورای شهر نوشته و البته در نظامی بودن او تردیدی نیست.

شورای شهر یکی از شهرهای اندونزی برای تغییر محیط و روحیه مردم شهر با تخصیص بودجه ۱۲۰۰ دلاری خانه ها را با رنگ های شاد رنگ آمیزی کردند تا این تغییرات باعث جاذبه توریستی و ایجاد شغل شود اما رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز به هر مسجد ۵ میلیون تومان کمک کرد شاید یک روز برایش رای آوری داشته باشد!کمک کردن به مسجد البته امر نیکوئی است اما به کدام مسجد با چه هدف و نیتی و اینکه کمک کردن بر اساس کدام پارامتر ؟چرا مثلا مسجد پائین شهر بیشتر نگیرد و مسجد بالا شهر کمتر نه؟فعالیت و کارکرد مساجد در میزان کمک ها چرا نباید موثر باشد؟مساجد تاریخی چه؟رئییس کمیسیون فرهنگی با کدام استراتژی به سراغ مساجد تاریخی رفت؟اصلا رفت؟

هاجری به جای حل معضلات فرهنگی شهر و تربیت شهروند دانا و ایجاد فرهنگسراهای تخصصی دنبال مسائل خیلی کوچک بود او می خواست به مردم پائین شهر ماهی بدهد و ماهیگیری نیاموزد!مثلا ساکن منطقه سهل آباد می آمد مشکلش را به او می گفت شاید گاهی نیز قرص مسکنی به او می داد اما درمانش نمی کرد به او ماهی می داد،قرص مسکن می داد اما هرگز به آموزش شهروندی با دید کلان، نگاه نکرد.او در شورا شلوغ می کرد.نطق هایی را می خواند که ربطی به شورا نداشت.پای فتنه ۸۸ را به شورا باز می کرد و از مراجع قضایی می خواست با فلان روزنامه نگار عامل فتنه ۸۸ برخورد کند!رفتارهایی که هرگز در شان و قامت یک مدیر فرهنگی نبود .او شورا را با نشریه سفیر عدالت اشتباه گرفته بود و فکر می کرد صحن شورا نیز جای شلوغ بازی مطبوعاتی است!

چهار سال در کمیسیون فرهنگی شورا عضویت داشت اما هیچ کس یک دیالوگ ناب فرهنگی از او در ذهن ندارد ولی تا دلتان بخواهد نطق سیاسی داشت و خط و نشان می کشید! حامی فتنه ۸۸، تهیه خبر برای رسانه های بیگانه، پشت پرده کاملا شناخته شده، تخریب و تحریف چهره های مومن و انقلابی و جهادی، لجن پراکنی، ایجاد شکاف و اختلاف در شهر، تجلیل از عناصر مطرود و رد صلاحیت شده، شارژمالی از ناحیه فتنه گران و ترور شخصیت….همه آن چیزی است که از حضور هاجری در شورا به یاد داریم! ادبیاتی کاملا تهاجمی و پوپولیستی که محدود کارهای خوبش را نیز زیر سئوال می برد.

با این همه رای هاجری در انتخابات این دوره شوراها به دلیل دو قطبی شدن فضای انتخابات ریاست جمهوری دو برابر شد!در تحلیل رای هاجری البته باید محله او را نیز مد نظر قرار داد.محله پر جمعیت سعدی را بزرگان محل اداره می کنند و بزرگان سعدی از هوادارانشان می خواهند فارغ از مباحث سیاسی به هم محله ای خود رای بدهند!

هاجری البته در یک مقطع شاید عاقلانه ترین تصمیم زندگی شورائیش را گرفت؛وقتی به ابراهیم عزیزی برای شهرداری شیراز پشت کرد و تمام قد کنار پاک فطرت ایستاد،برق از کله فرمانده سابق سپاه شیراز پراند!گفته می شود در انتخابات اخیر ابراهیم عزیزی برای شورای شهر لیست ارائه داده بود و علی رغم جفای هاجری و حقدل به او، نام هاجری را در فهرست خود گنجاند تا از رای سعدی بی نصیب نماند!این گفته را ما نه تایید می کنیم نه تکذیب اما این واقعیت که هاجری برای رای سعدی همواره مهره اصولگرایان می ماند واقعیتی است که نباید از کنار ان به سادگی گذشت.

اصحاب رسانه نیز به دلیل آنکه هاجری حاضر نشد باغ و یا پارک رسانه ایجاد کند با او رابطه خوبی ندارند تا هاجری نیز هرازگاهی آنها را بنوازد!

کسی یاد ندارد از دل کمیسیون فرهنگی شورای شهر یک جشنواره تئاتر، یک اکسپو،یک جشنواره فیلم کوتاه شهری،یک جشنواره مطبوعات با موضوع شهر و شهروند و یا یک بوستان مطالعه و یا کمپین کتابخوانی بیرون آمده باشد.کسی یاد ندارد از دل کمیسیون فرهنگی یک کارناوال شادی برای شهروندان بیرون آمده باشد. کسی به یاد ندارد از دل کمیسیون یاد شده برنامه خاصی برای آذین بندی خیابان ها در اعیاد شعبانیه یا دیگر اعیاد مذهبی و ملی بیرون امده باشد.کسی به یاد ندارد روزنامه نگاران شیرازی با مصوبه این کمیسیون اعضای شورا را در سفرهای خارجی همراهی کنند تا تجربیات خود را برای رشد و توسعه فرهنگی به شهر منتقل کنند اگر هم گاهی هنرمندی را به سفر خارج از کشور فرستادند شاعران اصولگرا و محفلی بودند که در سرزمین ژرمن ها عکس یادگاری گرفتند و دستاوردی برای شهر نداشتند!

 شهر نمی تواند فرهنگی باقی بماند مگر آن که مدیریت شهری بر عناصر فرهنگی آن شهر مدیریت کند و آن را به یک سرمایه فرهنگی بدل سازد .هاجری برای این منظور کدام برنامه را ارائه داد؟حاضران در شورای شهر شهادت می دهند او تمام مدت کنار دست معاون اداری و مالی می نشست و البته آنچه شهروندان از این نزدیکی ندیدند وضعیت مطلوب فرهنگی شهر است.ای کاش سرهنگ را با فرهنگ گره نمی زدیم…

 

2 دیدگاه برای “محمد رضا هاجری و تصمیم های اشتباه برای حوزه فرهنگ

  1. به قول یارو؛ آب رو باید ریخت اونجا که میسوزه…
    ببین به چیا دل خوشن خبرنگارنماهای ما…
    شهر رو طبیعتش زیبا میکنه نه نقاشی در ودیوار جناب صدری. ان شاءالله لیست امید کمبود شما رو در سفر خارجه جبران کنه که انتقادی نداشته باشی بهشون

    1. تمام ادب و گفتار و کلام شما همینه آب رو…
      نه این که طبیعت شیراز رو زیبا کردین؟خوبه نمادهای شیراز رو هم دوستان شما گرفتن ازش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.