متروی شیراز از مترو پاریس الگو برداری کند/به زیبایی بصری ایستگاه های مترو در شیراز توجه شده است؟

خبر پارسی – فرزاد صدری – سرعت پیشرفت تکنولوژی برنامه ریزان فرهنگی را وادار کرده است،با خلق هر تکنولوژی جدید،فرهنگ استفاده صحیح از آن را نیز خلق کنند.
با وجود آنکه سال ها از ایجاد وسایل نقلیه عمومی بویژه تاکسی و خط واحد می گذرد،فرهنگ استفاده از این دو وسیله نقلیه عمومی پابه پای آنها پیشرفت نکرد و هنوز هم می توان شاهد بی نظمی صف تاکسی و خط واحد بود. هنوز هم شاهد یادگاری نویسی بر صندلی های خط واحد هستیم و از دعوای مسافر و راننده تاکسی منزجریم.
استفاده از خطوط مترو در شیراز دیر یا زود فراگیر می شود و چقدر خوب است که برنامه ریزان شهری از هم اکنون به فکر استفاده صحیح از این وسیله نقلیه عمومی پر طرفدار باشند.
شیراز شهر مقصد گردشگری است و با راه اندازی رسمی همه خطوط مترو،گردشگران زیادی از این وسیله حمل و نقل سریع و آسان استفاده خواهند کرد،لذا ضرورت دارد شورای شهر و برنامه ریزان شهری با همکاری نهادهای فرهنگی و هنرمندان تجسمی و نمایشی ،به گونه ای برنامه ریزی کنند تا اولا جامعه شهری را از هر گونه بی‌نظمی و آشفتگی دور سازند و ثانیا،مترو شیراز هم به لحاظ رنگ آمیزی و نقاشی و نیز زیبایی بصری و هم به لحاظ جذابیت های فرهنگی هنری به یکی از مقاصد گردشگری این شهر تبدیل شود.
در تصاویری که اخیرا از متروی شیراز توسط رسانه ها منتشر شد،هیچ زیبایی بصری در متروی این کلانشهر فرهنگی دیده نمی شد و به نظر نمی رسید طراحان متروی شیراز و شورای اسلامی شهر برنامه خاصی برای پیام های فرهنگی داشته باشند.یادمان باشد شیراز پر از گداست!مترو قرار است آبروی شهر باشد.حضور گدایان در ایستگاه های مترو نه تنها آبروریزی به دنبال دارد،بلکه یک فرصت خوب را برای اضافه شدن یک مقصد گردشگری از دست می دهیم.
به گزارش خبر پارسی و به نقل از همشهری پاریس پایتخت کشور فرانسه دارای یک سیستم حمل و نقلی تقریبا کاملی است که به تمام نقاط شهر و خارج از شهر سرویس می‌دهد.
این سیستم گرچه به نظر کامل می‌رسد، اما نگرانی بسیاری درباره فرهنگ و نحوه استفاده از این خدمات وجود دارد.به همین دلیل، مسئولان شهرداری پاریس به جهت آموزش و فرهنگ سازی از نحوه استفاده صحیح از این خدمات شهری در مترو پاریس دست به تبلیغات فرهنگی جالبی زده‌اند.
این تبلیغات توسط افراد هنرمند در فضای مترو شهری به صورت زنده اجرا شده است. تبلیغاتی تامل برانگیز و معنا دار…
اجرا کنندگان این نمایش سعی کرده‌اند رفتار غلط و ناهنجار را در هیبت یک حیوان نشان دهند. یعنی افرادی که در وسایل حمل و نقل عمومی، اینگونه رفتار می‌کنند، این نوع حیوان هستند. شاید با این نوع نمایش و تبلیغات آنها به خود آمده و رفتار‌های خود را تغییر دهند.
یام این تبلیغات این است: تنها حیوانات اینگونه در وسایل نقلیه عمومی رفتار می‌کنند. اگر به عنوان انسان شما هم اینگونه رفتار می‌کنید، پس شما نیز حیوانی بیش نیستید، تنها لباس آدمی به تن دارید!! چرا که از یک انسان اینگونه رفتار‌ها بعید است.
به این تبلیغات جالب و پر معنا نگاه کنید.

4335e5e2aa

یک بار از روی گیت ورودی پریدی، اما مطمئن باش که دفعه بعد باید جریمه‌اش را بپردازی… در این تبلیغ فردی که این کار را می‌کند، شبیه قورباغه نشان داده است.در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان” باشید.

18269db93c

این تبلیغ یک آدم را با کله یک گاو نشان می‌دهد که چگونه وحشیانه  وارد مترو می‌شود. یعنی قبل از اینکه بگذارد، مسافران دیگر پیاده شوند اینگونه وارد مترو می شود. او مصداق یک گاو شاخدار است که فکر می‌کند زمان و وقت خودش فقط اهمیت دارد.در انتها نوشته شده: در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان ” باشید.

d8e0cea496

در مترو های پاریس صندلی‌های تاشویی وجود دارد که نزدیک درهای ورودی واگن‌های مترو  قرار گرفته‌اند. وقتی مترو شلوغ است، مسافر باید متوجه شود که با ایستادن فضای بیشتری را در اختیار سایر مسافران قرار می‌دهد.

این تبلیغ فردی را نشان می‌دهد که این فرهنگ را ندارد و بدون توجه به مسافران دیگر شبیه یک حیوان به راحتی در صندلی خود لم داده است. فضای زیادی را اشغال کردی. نگاه‌های سرزنش بار مردم مقابلت قرار دارد…

در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان” باشید.

c292d0ef2b

با صدای بلند با موبایل حرف می‌زنید! تمام حریم خصوصی  و دوستانت را از دست می‌دهی…چنین فردی مثل یک خروس است.  در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان ” باشید.

2ebe0df11a

 اگر آدامست را در مترو به بیرون تف کنی، بدان حتما آدامس به کف کفش‌های خودت هم  خواهد چسبید… کسی که این تبلیغ را اجرا کرده است، چنین افرادی را با صورت این حیوانی معرفی کرده است. در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان” باشید.

ghasroldasht station -shiraz metro-

IMG_9753

همانطور که در دو عکس بالا مشاهده می کنید مترو شیراز فاقد هرگونه نوآوری و خلاقیت و نیز زیبایی بصری است.خوب است از همین ابتدا فرهنگ سازی را جدی بگیریم و به استقبال ایده های خلاقانه و رنگ آمیزی و نقاشی های جذاب و پر معنا برویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.