قطب الکترونیک ایران، یادش بخیر! /سیاست های توسعه فارس نیازمند تغییرات خلاقانه و دانش محور!

خبر پارسی ـ سعید نظری – در بهار اصلاحات، آن زمان که هنوز گوگل و فیس بوک و اینستاگرام برای غرب ثروت سازی نمی‎کردند و کسی خبر از اینترنت نسل سوم و چهارم نداشت، استاندار اصلاحات در فارس از سر دور اندیشی نام نیکی نهاد بر شیراز؛ قطب الکترونیک ایران!
شعار قطب الکترونیک ایران فراتر از یک نام، سیاستی بود بر اساس زیرساخت‎های موجود شهر شیراز از شرکت صاایران گرفته تا زیمنس و آی تی آی و از دانشگاه شیراز و دانشکده سابق الکترونیک گرفته تا پارک علم و فناوری! از پس این سیاست، طرح برج الکترونیک و منطقه ویژه الکترونیک تصویب و تسهیلاتی مقرر شد برای آنان که قصد سرمایه گذاری در حوزه الکترونیک داشتند.
حالا اما از آن قطب الکترونیک جز یادی و نامی فراموش شده، چیزی باقی نمانده!
در حالی که در پشت پرده قطب الکترونیک، توسعه مبتنی بر دانش و فناوری دنبال می‌شد اما تئوریسین‎های توسعه و مدیران ارشد فارس در دولت احمدی‌نژاد خط بطلان بر این سیاست کشیده و بار دیگر در پس رفتارهای پوپولیستی، توسعه صنعتی و احداث صنایع بزرگ و انرژی بری همچون پتروشیمی‎های ۱۴ گانه و پالایشگاه دوم شیراز و سروستان را با نمایش مصوبات سفرهای استانی رئیس سابق دولت به رخ کشیدند؛ هرچند که همان هم جز خیالی خام نبود و معدود صنایع موجود نیز نفس‎های آخر را می‎کشند.
در راهی که دنیای معاصر می‌پوید صنعت به معنای سابق آن با وجود مراکزی مملو از آهن و دود و صدا و با دغدغه‎هایی همچون حفظ محیط زیست، تامین سرمایه و انرژی نقشی در توسعه یافتگی ندارد. امروز شرکت‎های مجازی همچون گوگل و مایکروسافت و فیس بوک و … بازیگردانان توسعه هستند که زیرساخت آنان را دانش الکترونیک و انسان متخصص تشکیل داده است.
اگر استاندار اصلاحات دیرزمانی نقش قطب الکترونیک را برای شیراز تصویر کرد و بر آن اصرار داشت، شاید امروز هنوز برخی به این باور نرسیده‎اند که برای توسعه فارس باید از دیوار کارخانه‎های فیزیکی و صنایع بزرگ عبور کرد و به مدد دانش فنی متخصصان مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، شیراز را به قطب الکترونیک کشور و منطقه تبدیل کرده و با طرح‎های خلاقانه بر پایه فن بازار الکترونیک ثروت آفرینی کرد.
تجربه موفق علوم پزشکی و خدمات درمانی مبتنی بر دانش در شیراز راهی نیکو را برای تبدیل دانش به ثروت در منطقه خاورمیانه به مرکزیت شیراز آغاز کرده و اشتیاق بخش خصوصی برای پشتیبانی سرمایه‎ای از این بخش این امید را زنده می‌کند که تئوریسین‎های توسعه در سیستم دولتی و برنامه ریزی استان فارس به جای رفتن به سمت الگوهای تاریخ مصرف
گذشته توسعه صنعتی و انرژی بر به اقتصاد خلاقانه و دانش محور همچون دنیای الکترونیک و علوم پزشکی روی خوش نشان دهند.
هرچند علوم پزشکی و خدمات درمانی به دلائلی همچون سیاست‎های منطقه‎ای و کلان کشور سرعت کمی برای تبدیل شدن به قطب پزشکی منطقه دارد، اما زیرساخت‎های این بخش در شیراز از جمله وجود نخبگان تولید کننده دانش نشان داد شیراز این قابلیت را دارد که در دیگر بخش‎ها از جمله الکترونیک هم بتواند به قطبی بین المللی تبدیل شود.
الکترونیک و علوم پزشکی می‎تواند نماد برجسته تغییرات خلاقانه در سیاست‎گذاری‎ها و برنامه ریزی‎های توسعه گرایانه استان فارس باشند، به شرط انکه مدیریت ارشد استان و برنامه ریزان با همکاری نخبگان و متخصصان دانشگاهی و سرمایه‎گذاران بخش خصوصی امکان همپوشانی سریع و قدرت درک تغییرات جهانی در این زمینه را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.