قرائتی: منبرهای ما قرآنی نیست / حوزه‌ها امروز مردم را اغنا نمی‌کنند

خبر پارسی – حجت ‌الاسلام قرائتی، مفسر قرآن کریم گفت: برخی روایات ضد کلام قرآن و حتی ضد فقه اسلامی را بارها و بارها همه در منابر مطرح کرده‌ایم بدون آنکه در قرآن تفکر کنیم و به این دلیل است که می‌‌گوییم منابر ما قرآنی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محسن قرائتی امروز در گردهمایی جهادگران عرصه فرهنگ در مسجد حظیره یزد اظهار داشت: ما قرآن را جدی نگرفته‌ایم و به آیات آن تامل کافی نداشته‌ایم در حالی که پیامبر اسلام می‌گوید اگر می‌خواهید سخنرانی کنید، محور سخنرانی شما، قرآن باشد.

وی با بیان اینکه رویای صادقه یک هفتادم وحی است، بیان کرد: قرآن ۱۰۰ درصد وحی است اما نمی‌دانم چگونه است که نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم.

حجت‌الاسلام قرائتی تاکید کرد: حوزه‌های ما نیز باید بیشتر با قرآن مأنوس و قرآنی‌تر شود و طلاب و روحانیون ما باید با قرآن نفس بکشند.

وی خاطرنشان کرد: آیات اخلاقی باید برای طلبه‌‌ها گفته شود و این در حالی است که ما قرآن را کنار گذاشته‌‌ایم و معاونت تهذیب در حوزه‌ ها ایجاد کرده ‌ایم.

حوزه‌ها امروز مردم را اغنا نمی‌کنند

این مفسر بزرگ قرآن کشور تصریح کرد: میوه حوزه‌های علمیه ما به درد جامعه امروز نمی‌خورد زیرا طرح برخی مسائل در حوزه‌ها، نه تنها طلبه ‌ها را از حوزه فراری داده، بلکه مردم را نیز اغنا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ها از کار از «ضربا» شروع شده و در حالی که قرآن سراسر رحمت است چرا از «رحم» کار آغاز نشده و مانده‌ایم که اصلا چه کسی «ضرب» را وارد حوزه‌ها کرد.

قرائتی خطاب به روحانیون، مبلیغین و مبلغات استان یزد تاکید کرد: تصمیم بگیرید و برای تصمیم خود تفسیر قرآن را ببینید زیرا قرآن حرف به حرف و کلمه به کلمه‌اش نکته دارد.

وی ادامه داد: برخی از آیات قرآن را ما درک نکرده‌ایم اما ژاپنی‌ها آن را درک کرده‌اند و قرآن کدهای علمی داده که دیگر کشورها به این کدها دسترسی پیدا کرده‌اند.

قرائتی با بیان اینکه حرف‌هایی زده‌ایم که در واقع سیلی به قرآن بوده است، تصریح کرد: قرآن می‌گوید حجت خدا بر روی زمین جای شبهه ندارد و این در حالی است که ما همه روایت حلالیت خواستن پیامبر از مردم را نقل می‌کنیم و گفته شده که شخصی به پیامبر(ص) گفته که با عصایت به من اصابت کرده و پیامبر از او خواسته که قصاص کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که این روایت را مورد نقد قرار دادم، یکی از علما بیان کرد: این روایت فقط ضد قرآن نیست بلکه ضد فقه نیز هست زیرا در فقه، قصاص برای کار عمدی است.

برخی موارد مطرح شده در منبرها با قرآن منافات دارد

قرائتی تصریح کرد: به همین دلایل است که می ‌گوییم منابر ما قرآنی نیست زیرا بسیاری از مواردی که مطرح می‌شود، برخلاف قرآن است و دلیل آن نیز بی‌توجهی به قرآن، آیات و کلمات آن است.

وی با بیان اینکه قرآن برای همه سئوال‌ها جواب دارد، اظهار داشت: متاسفانه ما منبری‌ها نه طعمی از قرآن چشیدیم و نه چشاندیم در حالی که قرآن شفا و نور است.

قرائتی با بیان اینکه در قرآن نقل شده که قریش در زمستان و تابستان به خاطر گرما و سرما مهاجرت کرده است، ما به خاطر گرما سه ماه حوزه و دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کنیم در حالی که می‌توانیم برای تحصیل به مناطق خوش آب و هوا برویم.

وی تصریح کرد: مردم برای شکم خود هجرت می‌کنند حال چگونه است که طلبه برای دانش و دین خود راه نمی‌افتد و هجرت نمی‌کند بلکه ساده‌ترین راه را که تعطیلی در ایام تابستان است، بر می‌گزیند.

قرآن برای مدیریت جهادی آیه و راهنما دارد

این معلم درس اخلاق با بیان اینکه قرآن حتی برای مدیریت جهادی نیز آیه و راهنما دارد، بیان کرد: آیه مربوط به ذوالقرنین ۳۰ نکته مدیریتی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از موارد را در نظام جمهوری اسلامی ایران به نام اشخاص تمام کرده‌اند در حالی که تمام این موارد ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن گفته شده است، گفت: به عنوان مثال هاشمی رفسنجانی را سردار سازندگی خواندند، خاتمی را خالق گفت‌وگوی تمدن‌ها دانستند و احمدی‌نژاد را مجری عدالت دانستند در حالی که قرآن قرن‌ها پیش برای همه اینها الگو معرفی کرده بود.

قرائتی بیان کرد: موردی که این سال‌ها این روسای جمهور مطرح کرده‌اند، ۱۴۰۰ سال پیش قرآن حتی برای حیوانات گفته و بر رعایت عدالت بین حیوانات نیز تاکید کرده است.

وی ادامه داد: قرآن حتی در مورد جمعیت نیز آیه دارد و معلوم می شود که جمعیت زیاد منتی بر انسان است که در قرآن نیز به آن اشاره شده و عدد کم ناله دارد و عدد بسیار پز دارد.

قرائتی تصریح کرد: با متون قرآن کریم نباید به دنبال تنظیم خانواده برویم و حتی اگر به متن قرآن مراجعه کنیم، بسیاری از کنگره‌ها و… نیز نیاز به برگزاری ندارد.

وی تاکید کرد: قرآن می‌گوید من نورم و روحانی بی قرآن، روحانی بی‌نور است و شخص بی‌نور نمی‌تواند انسان‌ها را از ظلمت خارج کند، ما باید در همه امور به قرآن تاسی کنیم زیرا قرآن برای همه امور زندگی درس و بحث دارد و در چنین شرایطی است که مشکلات جامعه حل می‌شود.

در این مراسم که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد برگزار شد، ۵۰۰ نفر از ائمه جمعه و جماعات، مبلغین و مبلغات استان یزد به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی گردهم آمدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.