عضو شورای شهر شیراز: مردم بهترین اداره ‌کنندگان بحران‌اند

خبرپارسی – رئیس کمسیون گردشگری شورای شهر شیراز اعتقاد دارد، مردم بهترین اداره‌کنندگان بحران‌اند، اگر به آن‌ها آموزش لازم داده شود، اگر فرهنگ‌سازی را توسط آموزش و پروش، صدا و سیما و سمن‌ها به‌صورت قوی آغاز کنیم، مردم خود بهترین مدیریت بحران را انجام می‌دهند.

سولماز دهقان در نطق پیش از دستور اولین جلسه علنی با بیان اینکه، امسال شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز برای همشهریان و مسافران عزیز نوروزی برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته بود، گفت: از ماه‌ها قبل با همفکری کارشناسان و مشاوران در حد نام “بهار شیراز” برنامه‌ریزی خوبی شده بود.

او حسن ختام این برنامه‌ها را کار جدید ویدیو مپینگی دانست و عنوان کرد: اگرچه مقدرات اجازه ادامه‌ی برنامه‌ها را نداد اما همان اندک روزهای اجرا با استقبال خوبی از طرف مردم عزیزمان مواجه شد. با توجه به چنین استقبالی شایسته است در آینده بویژه در مناسبت های خاصی چون روزهای بزرگداشت حافظ، سعدی، شاهچراغ(ع)، هفته شیراز و … نیز شاهد ادامه این کار با سناریوهای متنوع تر باشیم.

دهقان با شاره به رخداد سیل اخیر در شیراز ودیگر نقاط کشور، نطق خود را اینگونهه ادامه داد و گفت: نه ‌فقط شیراز که ایران عزیزمان امسال را با آمدن این قضای الهی شروع کرد.

 درست است که باران، نعمت و موهبت الهی است ولی دیدیم اگر برنامه‌ریزی های ما غلط باشد این موهبت به بلا تبدیل می‌شود. این حادثه به ما نشان داد سالیان سال شهرسازی ما به‌دور از مطالعات علمی بوده است، شهر ما تاب‌آوری پایینی در بلایای طبیعی دارد. بگذارید سؤالی مطرح کنم، آیا مطالعات شهرسازی که در دهه شصت و هفتاد برای تبدیل مسیل دروازه قرآن به خیابان انجام شده بود اصولی بوده؟ آیا این مطالعات به تائید سازمان آب منطقه فارس رسیده بود؟ بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران ( موجود در سایت این سازمان ) حوضه آبریز دروازه قرآن به وسعت ۲۳ کیلومتر مربع و شیب ۳۰ درصد با بارندگی با شدت-مدت آنروز حدود ۵۰۰۰۰۰ متر مکعب روانآب به سمت شیراز گسیل داشته، چگونه مطالعات آن زمان انتظار داشته که این میزان آب از کانالی به قطر یک و نیم متر عبور کند ؟

نباید ساده از این اتفاق گذشت، اگر در سالیان بعد این حادثه بازهم تکرار شود، آن زمان، ما هم مقصریم. امروز باید دلیل این سیلاب آسیب‌شناسی شود و از آن مهم‌تر راه‌حل مطمئنی برای جلوگیری از آن در آینده اتخاذ شود. از شهرداری و دیگر دستگاه های مرتبط می‌خواهم هر چه زودتر به این موضوع و برای اصلاح آن ورود جدی داشته باشند.

در مورد شهرک سعدی که خوشبختانه با اطلاع رسانی به موقع شاهد تلفات جانی در آن منطقه نبودیم نیز مطلب بسیار است که شاید در این مجال نگنجد. اما در آنجا نیز پس از اتمام کمک رسانی فعلی باید تمرکز بر آسیب شناسی و برنامه ریزی برای جلوگیری از تکرار این حادثه باشد. با مسامحه و انفعال در انجام کار درست بخاطر برخی تبعات اجتماعی احتمالی چیزی جز پرتاب این تبعات به آینده در صورت وقوع حادثه به دست نخواهیم آورد.

باید متوجه باشیم تعجیل در قضاوت ها و شتاب زدگی در مواجهه با علل این حادثه و پیش داوری ها موجب لطمه دیدن اعتماد عمومی می شود و باید منتظر گزارش های رسمی سازمان های مرتبط با این موضوع بود و تا پیش از آن تمرکز صرفا بر کمک رسانی و مدیریت بحران باشد.

 اما بگذارید روی دیگری از این ماجرای تلخ و ناخوشایند را هم ببینیم. جایی که همه دست‌به‌دست هم دادند که در فصل بهار، “فصل همدلی” شکل بگیرد.

باید از همه‌ی دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی تقدیر و تشکر کنم، ازاستانداری فارس، شهرداری شیراز، فرمانداری شهرستان شیراز، هلال احمر، ارتش، سپاه، راهنمایی و رانندگی، صدا و سیما و همه اعضای ستاد مدیریت بحران که همه دوشادوش هم از اولین دقایق جاری شدن سیل به میدان آمدند.

بطور ویژه از کارکنان معاونت‌ها، سازمان‌ها، مناطق شهرداری که به‌صورت شبانه‌روزی با ایثار و ازخودگذشتگی لحظه‌ای شهر را تنها نگذاشتند و در رفع مشکلات مردم و زدودن زشتی و ناامیدی از چهره شهر جانانه کوشیدند تشکر می‌کنم. از جناب شهردار درخواست می‌کنم به‌طور رسمی از این عزیزان قدردانی شود.

اما در رأس همه و به‌طور ویژه می‌خواهم از مردم عزیز شهرم تشکر کنم. شیرازی‌های مهربان. همشهریانی که افتخار می‌کنم در این جایگاه خدمتگزارشان هستم. مردمی که در قالب گروه‌های خیریه، سازمان های مردم نهاد، هیئت های ورزشی، گروه‌های آفرود، به‌صورت خانوادگی، تشکل‌یافته گروهی یا منفرد دست‌به‌دست هم دادند تا از تلخی این حادثه بکاهند.

سیل ویرانگر از شهر ما گذشت اما آنچه در یادها می ماند محبت شهروندان این شهر است:

بگذشت و چه گویم که چه بر من بگذشت

سیلاب محبتم ز دامن بگذشت

این زیبایی‌های انسانی هرکسی را مجبور به تحسین می‌کند. سپاسگزارم که چهره‌ی زیبای شیراز و فرهنگ غنی آن را به بهترین نحو ممکن به مردم عزیز ایران و جهانیان نشان دادید.

به گفته نماینده سابق مجلس “شیراز کارگاه آموزشی برای همه کشور بود”

 مردم بهترین اداره‌کنندگان بحران‌اند. اگر به آن‌ها آموزش لازم داده شود، اگر فرهنگ‌سازی را توسط آموزش و پروش، صدا و سیما و سمن‌ها به‌صورت قوی آغاز کنیم، مردم خود بهترین مدیریت بحران را انجام می‌دهند.

نکته آخر اینکه اگرچه اثرات سیل از کوچه و خیابان‌ها پاک‌شده است اما نباید عزیزان خسارت‌دیده‌مان را فراموش کنیم. از شهردار محترم و مجموعه تحت مدیریتشان می‌خواهم همان‌گونه که تا امروز پای‌کار بوده‌اند تا بازسازی و مرمت آخرین خانه‌های سیل‌زده به‌عنوان مهم‌ترین اولویت شهرداری در کنار شهروندان عزیزمان بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.