شیراز کارگاه آموزشی برای همه کشور بود

خبرپارسی – عبدالغفارشجاع، فعال سیاسی و مطبوعاتی و نماینده دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی بندر انزلی در یاداشتی ضمن تقدیر از نقش آفرینی مردم شیراز و فارس در جریان سیل پنجم و ششم فروردین ماه به حضور استاندار فارس در دقایق اولیه وقوع سیل  درشهر شیراز اشاره کرده و گفته است« کشور به مدیرانی نیازدارد که بین خودشان و مردم حصار نمی کشند»

این فعال سیاسی در ادامه یادداشت خود که با عنوان «شیراز کارگاه آموزشی برای همه کشور بود» منتشر شده و یک نسخه از ان نیز در اختیاراین رسانه  قرار گرفته نوشته است: باران فروردین ماه امسال نعمتی بود که دغدغه های امنیتی کمبودآب را درکشور کاهش داد، اما باعث تاسف است که سیاست های غلط در خوزه آبخیز داری باعث شد تا نزول این رحمت الهی در برخی نقاط کشورباعث جان باختن و آسیب رسیدن تعدادی از هموطنانمان شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دست  اندازی به بستر رودخانه ها و خیابان ساختن از «خانه ی» رودخانه های کشور درگذشته یکی از عوامل بروز سیل درکشور است.

اتفاقی که در شهر شیرازنیزبه وقوع پیوست و کسی هم از عوامل آن سئوالی نمی پرسد که چرا سوء مدیریت ها در این حوزه ضمن اینکه خاک های ما را شست و برد وجان عده ای از هم وطنانمان را گرفت،بخش عمده ای از کشور را با مشکل روبرو ساخت؟

نباید از این حقیقت فرار کنیم که ما با طبیعت بد کردیم و طبیعت هم انتقام این بد رفتاری مارا اینگونه گرفت.

اما در میان حجم گسترده ای از خبر های بدی که در جریان وقوع سیل در کشور دست به دست می چرخید و دهان به دهان منتشر می شد، شاهد اتفاقات خوبی نیز در شهر شیراز بودیم.

اتفاقاتی که به مثابه مرحمی بر زخم شهری بودکه مردمش از دیرگاه تا کنون به میهمان نوازی و بخشندگی شهره آفاق بودند.

درس بزرگی که شیراز به همه ما داد این بود که هر وقت مردم درصحنه بودند ودولت زمینه اعتماد مردم را فراهم ساخت، موفق بوده ایم. درست مثل زمان جنگ، مثل زمان سازندگی و مثل زمان اصلاحات!

حرف من این است که هرگاه دولت و مدیرانش بتوانند با جلب اعتماد مردم آنها را به خود جلب کنند اثرگذاری کارها بیشتر است.

داستان شیراز، دست به دست بین همه مردم ایران نقل همه محافل شد. اماشاید آنچه در میان نمایشی غرور انگیز ازهمت والای این مردم و از خودگذشتگی کسبه و بازاریان این شهر توجه بسیاری را به خود جلب کرد، حضوراستاندار فارس از دقایق ابتدایی وقوع سیل  بین مردم بود.

ازهمان ابتدا همه مردم دیدند که رحیمی بین جمعیت لول می خورد . انتشار این تصاویر در فضای مجازی باعث شد تا اعتماد مردم به دولت در استان فارس جلب شود و مردم میهمان نواز شیراز  مشتاق تر و با انگیزه تر از همیشه برای کمک دست بکار شوند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که شیراز و استان فارس مردمی با فرهنگ، با تمدنی کهن و اصیل دارد. مردم همه در صحنه بودند، من درساعات اولیه وقوع سیل با چند تن از دوستانم در شیراز مدام در حال تماس بودم، تصویری که از شیراز مخابره می شد، مهر بود و وفا! ترسیم انسان دوستی و وظیفه شناسی بود!

مردم شیراز با بزرگواری خود و به نمایش گذاشتن روح بالای انسانیت اشتباهات گذشتگان در تجاوز به حریم آب و رودخانه را جبران کردند. این مردم درآن روزها صحنه هایی را آفریدند که نه تنها مردم ایران بلکه بسیاری از کشور های دنیا هم این همه ایثار و فداکاری را به تصویر کشیدند و تحسین کردند.

به اعتقاد من علت اینکه »رحیمی « و«رحیمی ها» در کشور ما موفق می شوند این است که بین خودشان و مردم حصار نمی کشند!

خاطرم هست یک ساعت پس از وقوع سیل در شیراز با یک تلفن ثابت از مازندران با تلفن شخصی استاندار فارس تماس گرفتم. زنگ اول و دوم استاندار فارس بدون توجه به اینکه شماره تماس گیرنده را می شناسد یا خیر تلفن را پاسخ گفت. من ابتدا شک کردم که فرد پاسخ دهنده خود استاندار باشد. برایم جالب بود استاندار در آن بحران خود شخصا پاسخگوی تلفن بود.

پاسخگویی که حکایت از وظیفه شناسی داشت.

آن لحظه احساس کردم رحیمی با تکیه بر تجارب چندین ساله اش می تواند استان را خوب جمع کند. گذشت زمان نشان داد که احساسم به من دروغ نگفته است!

اینکه استاندارهیچ  تلفنی را درآن شرایط بدون پاسخ نمی گذاشت شاید برای بسیاری غیر قابل قبول باشد، اما این رفتار رحیمی حکایت از نگاه مردمی او به پست و مسئولیت دارد. نگاهی که باید در کشور ترویج شود!

وقتی ما بتوانیم با مردم باشیم و آنها را درک کنیم. بسیاری از مشکلات حل می شود.

شیراز کارگاه آموزشی برای همه کشور بود. کارگاهی که مردم و مسئولین دوش به دوش هم در فضایی سرشار ازاعتماد برای کمک به هم نوعانشان و آبادانی شهرشان جانفشانی کردند.

امروز همه دنیا از مردم شیراز و فارس به عنوان مردمی اصیل یاد می کند که هرچه تاریخ و فرهنگ این سرزمین از آنها نوشته است حقیقتی غیر قابل انکار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.