روز شیراز، روز پاسداشت مهر، دوستی، گذشت و مدارا است

خبرپارسی – شهردار شیراز در آیین گرامیداشت ۱۵ اردیبهشت ماه (روز شیراز) گفت: روز شیراز را جشن می‌گیریم تا مهر، دوستی، گذشت و مدارا را پاس داشته باشیم.

حیدر اسکندرپور در آیین نکوداشت روز شیراز با اشاره به اینکه این کلانشهر سرمایه عظیم ایران است، افزود: آنچه شیراز در حوزه فرهنگی  دارد نیز مایه‌ی افتخار جهان است.

اسکندرپور در ادامه سعدی و حافظ را سرمایه و میراث معنوی جهان خواند و افزود: ما گذشته و داشته‌های شیراز را جشن می‌گیریم اما باید به فکر بایسته‌های امروز برای شیراز و نسلی باشیم که گذشته را افتخار خود می‌داند و برای آینده نیاز به راه‌حل‌های امروزی دارد.

وی خطاب به فرهنگوران و هنرمندان حاضر در آیین نکوداشت ۱۵ اردیبهشت ماه (روز شیراز) خاطرنشان کرد: امروز شیراز باید در حوزه فرهنگی سردمدار باشد و حرف‌های نو برای ایران و جهان داشته باشد.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه مدیریت جدید شهری شیراز تمام تلاش خود را برای توسعه فرهنگی در شهر شیراز می‌کند، افزود: در ماه‌ها و سال‌های آینده اثربخشی این برنامه‌های فرهنگی و انسان محور را مشاهده خواهیم کرد.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه مدارا و تسامح نیاز جامعه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما امروز در تمامی بخش‌ها به‌ویژه فضای ملی و بین‌المللی نیازمند گفت‌وگو هستیم. اگر گفت‌وگو محور تعاملات اجتماعی قرار گیرد، تمامی گرفتاری‌ها و جنگ‌ها از چهره این جهان رخت برخواهد بست.

وی سعدی را «نماد بارز تسامح» خواند و افزود: گفتار این حکیم بزرگ جامعه را به سمت صلح و مدارا سوق می‌دهد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه شیراز، نه یک شهر که «جهان‌شهر» است، خاطرنشان کرد: شهرداران شهرهای تاریخی جهان در دیدارهای مشترک می‌گویند ما شیراز را بر قله جهان می‌بینیم، اما این داشته‌های فرهنگی شیراز به گذشته تعلق دارد و شیراز امروز را نیز باید بر قله جهان بنشانیم.

اسکندرپور با یادآوری مهربانی و گذشت مردم شیراز در حادثه سیل فروردین‌ماه گفت: این خصیصه باید در تمام حوزه‌ها ادامه پیدا کند.

شهردار شیراز در پایان با تاکید بر اینکه شیراز متعلق به همه شیرازی‌ها، استان فارسی‌ها و تمامی کشور است، افزود: در شیراز حق نداریم خط‌کشی کنیم؛ چراکه شیراز متعلق به همه‌ مردم است و در شیراز همه اقوام و مردم در کنار هم برای تعالی این شهر تلاش می‌کنند.

همچنین سید احمدرضا دستغیب رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در آیین نکوداشت روز شیراز گفت: آنچه این کلانشهر را برتر و بی بدیل کرده، وجود مجموعه ای از خوبی‌ها است و در هیچ جای دیگر این چنین جمع خوبی هایی وجود ندارد.

دستغیب خاطرنشان کرد: وجود آثار باستانی تمدنی، فرهنگی، وجود شاعرانی مانند حافظ و سعدی، امامزادگان واجب التکریم همچون احمد بن موسی (ع) و سایر امامزادگان و مردم مهربان و مهمان نواز  در کنار هم در شیراز بی نظیر است.

براساس این گزارش آیین نکوداشت روز شیراز با حضور شهردار شیراز، رییس و اعضای شورای شهر، جمعی از مدیران شهری، فرماندار شیراز و جمع کثیری از فرهیختگان و شهروندان در باغ تاریخی جهان نما برگزار شد. گفتنی است که در این آیین استاد منصور اوجی شاعر اهل شیراز، عبدالجبار کاکایی به شعر خوانی پرداختند و استاد سیف نیز به ذکر تاریخچه شیراز پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.