رنج بزرگ اهل اندیشه تمامی ندارد؛«دلواپسی» اهل فرهنگ فارس:/آقای وزیر! نگران پایتخت فرهنگی هستیم…

خبر پارسی – انتخاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اگرچه به ظاهر یک انتخاب سیاسی نیست و به ظاهر انتخابی از جنس فکر و اندیشه است اما مروری بر همه مدیران فرهنگی فارس در دولت احمدی نژاد نشان می دهد که هیچکدام از مردان این حوزه نه اهل اندیشه بودند و نه دلسوز فرهنگ!و البته این موارد ربطی به اینکه مدیران یاد شده  آدم های خوبی بودند یا بدی ندارد که جمهوری اسلامی آدم خوب کم ندارد اما آمار مدیران خوبش پر از علامت سئوال است علامت سئوال هایی که همواره دلواپسمان کرده است…

شایعاتی مبنی بر انتخاب فردی با پیشینه حضور در یک نهاد نظامی بر مسند مهمترین صندلی فرهنگی استان، اهل فرهنگ را «دلواپس» کرده است که یک وقت از چاله به چاه نیفتند …

جمعی از فرهنگواران فارس با نامه سرگشاده ای خطاب به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «دلواپسی» خود را ابراز داشته و به وزیر فرهنگ نوشته اند «در ساحت اندیشه و درجهان بینی عاشقانه و عارفانه ای که اهل فرهنگ دارند، هیچ انسانی هدف شلیک انسانی دیگر نیست»،اما نمی توانیم نگرانی خود را از روند انتخاب مدیر کل فرهنگ استان پنهان کنیم…

در ادامه متن این نامه سرگشاده که یک نسخه از آن نیز در اختیار خبر پارسی قرار گرفته می آید:

***

جناب آقای دکتر علی جنتی؛ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام؛ ما امضا کنندگان این نامه، یعنی تعدادی از اعضای انجمن های هنری، فعالان فرهنگی و اهالی مطبوعات استانِ فرهنگ بنیادِ فارس، در پی اطلاع از خبری بسیار نگران کننده تصمیم گرفتیم بخشی از دلمشغولی خود را با شما که به حق فردی مقبول و محبوب جامعه فرهنگی هنری کشور هستید و توانسته اید طی همین مدت محدود، امید را به جماعت خسارت دیده هنری بازگردانید مطرح کنیم.

آقای وزیر؛ همانطور که می دانید از استان فارس به عنوان پایتخت فرهنگی کشور یاد می کنند و نقش هنرمندان و نخبگان فرهنگی این استان در ارتقای فرهنگ و هنر کشور عزیزمان بی بدیل و غیرقابل انکار است. با این حال متاسفانه طی ۸ سال گذشته بواسطه بی توجهی به نظر و عمل این هنرمندان و فرهنگیان، تولی گری دولتی فرهنگ و ارشاد این استان به افرادی سپرده شد که نتیجه فعل و نگاه آنها چیزی جز سرخوردگی، انفعال و ناامیدی این قشر بزرگ از جامعه نبود.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، هنرمندان و فرهنگیان فارس نیز همسو با دیگر اقشار مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ با رای معنادار خود به دکتر حسن روحانی، به واقع نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام کردند. سخنان امیدبخش و روح افزای رئیس جمهور منتخب و محبوب از سپردن امور هنری کشور به خود هنرمندان همواره در ذهن و فکر این هنرمندان می ماند و از آن به عنوان نقطه عطفی در راهبردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید یاد می کنند.

آقای دکتر جنتی؛ با کمال تاسف اما باید به اطلاع شما برسانیم دست های پیدا و پنهانی در این استان مانع تحقق شعارهای رئیس محترم دولت و مرام و نگاه شما وزیر فرهیخته و باتدبیر است. طبق اخباری که به هنرمندان این استان رسیده گویی روند نامبارک و ناامیدکننده بی توجهی به نظر هنرمندان در بخشی از زیرمجموعه اداری وزارتخانه شما همچنان ادامه دارد! طی روزهای گذشته برای تصدی پست مدیرکلی فرهنگ و ارشاد این استان از کسی نام برده می شود که کمترین ارتباط را با جامعه هنری داشته و عمده فعالیت هایش در یکی از معاونت های ارتش بوده است. همین امر باعث شده تا گمانه اعمال نفوذ اشخاص و تفوق برخی نگاه های قومیتی بجای توجه به دلمشغولی جامعه فرهنگی و هنری استان به شدت تقویت شود. البته احترام به فرد مورد اشاره را وظیفه اخلاقی خود می دانیم اما سابقه این عزیز و به ویژه پیشینه فعالیت نامبرده در یک محیط نظامی با طبع نازک و لطیف اهل هنر سازگار نیست. از طرفی فرهنگ در چهار راه اندیشه و احساس قرار گرفته و معادلش جهان بینی عاشقانه و عارفانه است. اطمینان داریم که می دانید در این جهان بینی هیچ انسانی هدف شلیک انسانی دیگر نیست و خدای ناکرده امضاکنندگان این نامه قصد تخطئه گزینه مورد اشاره را ندارند اما با همه احترامی که برای ایشان قائلیم، معتقدیم جامعه فرهنگی و هنری استان حداقل در شرایط فعلی آمادگی پذیرش فردی با سابقه نامبرده را برای جلوس بر صندلی مدیریت فرهنگی استان ندارد و روند معرفی و نصب او به شدت مورد انتقاد است؛ چه گویی فرد مورد اشاره پیش از این نیز برای مدیریت کل فرهنگ و ارشاد استانی دیگر درنظر گرفته می شود که مخالفت جامعه هنری آن استان مانع انجام این کار می شود و حالا پشتیبانان او که به نظر بیشتر بر اساس قومیت گرایی از او حمایت می کنند می خواهند زمام امور پایتخت فرهنگی کشور را به او بسپارند.

آقای وزیر؛ از بیان توضیحات بیشتر اجتناب می کنیم و در پایان متذکر می شویم نگذارید بذر به سختی رویانده تدبیر و امید در دل مردم و هنرمندان کشور و بطور خاص استان فارس بواسطه این تصمیماتِ بدونِ تدبیر خشک شود.

آقای وزیر؛ هنرمندان فارس چیز زیادی از شما نمی خواهند؛ فقط می خواهند احترام آنها غیر از شعار و لفظ در عمل نیز نگه داشته شود.

سایه دولت مستدام و ایام عزت برقرار باد.

اسامی تعدادی از هنرمندان که این نامه را امضا کرده اند: (این اسامی تاکنون به دست آفتاب رسیده و طی ساعت و روزهای آینده به روزرسانی می شود)

امین اسماعیلی (عکاس)/ حسین بامداد (عکاس)/ امین بحرانی (عکاس)/ علی بقایی (مستندساز)/ فرهاد پاسدار (کارگردان تئاتر)/ محسن تبرک (عکاس و خبرنگار)/ صالح پورکشکولی قشقایی (فیلمساز)/ مهدی رنجبر (فعال رسانه)/ سید محمدامین جعفری (شاعر، نویسنده و منتقد)/ منیره جهان بین (فعال فرهنگی)/ محمد حسن پور (فیلمساز)/ سید ابوالحسن حسینی (فعال هنری)/ محمود حق شناس (روزنامه نگار)/ سحر حلوی (روزنامه نگار)/ شیوا رادمرد (فیلمساز و گرافیست)/ بهنام رضایی (فعال رسانه)/ همتی دشتکی (فعال رسانه)/ علیرضا ده بزرگی (روزنامه نگار)/ محمد ذنوبی (فعال هنری)/ فرزاد شبان (روزنامه نگار)/ محمد حسن شلتوک کار (روزنامه نگار)/ محمد جواد شلتوک کار (روزنامه نگار)/ خشایار شیبانی (فعال فرهنگی)/ رامین شه منش (مستند ساز)/ محمد مهدی شعبان سروستانی (خبرنگار و عکاس)/ هاشم صیدون (خبرنگار)/ حسین غلامی (فعال رسانه)/ فهیمه فرجی (روزنامه نگار)/ نجمه فروغی (روزنامه نگار)/ مازیار فرحی (روزنامه نگار)/ طاها فقیه (فیلمساز)/ هاشم کرونی (شاعر و نویسنده)/ سهراب کهن (روزنامه نگار)/ محمد محسنی (روزنامه نگار)/ بهرام محمدپور (روزنامه نگار)/ امید مسعود (نویسنده)/ حمید منشی (روزنامه نگار)/ محسن منوریان (فعال هنری)/ محمود ناظری (نمایشنامه نویس)/ سید مرتضی همدانی (عکاس و خبرنگار)/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.