رئیس کانون وکلای فارس: مرکز داوری کانون وکلای فارس تا کنون مغفول مانده است

خبرپارسی – رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راه‌اندازی داوری در کانون وکلای فارس برای اولین بار در کشور پس از تهران، گفت: این مرکز، مرکزی قدرتمند، متخصص و مرکب از وکلای مجرب و ماهر و کارآزموده است که به اختلافات آحاد شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داوری کند که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است .

هومان پارسا، پنجنشبه دوم اسفند در نشست خبری، با طرح این سئوال که مگر می توان فردی را بدون سنجش علمی و ارزیابی صلاحیت به عنوان وکیل پذیرفت؟ تاکید کرد: حقوق مردم مانند جان آنهاست که نباید دستخوش اعمال سلیقه‌ها شود، طرح حذف آزمون وکالت تا مراحل تقنینی خود را طی کند با فراز و نشیب‌هایی همراه خواهد شد اما آثار منفی آن که متوجه حقوق مردم خواهد شد که باید در رسانه‌ها دیده شود .

وی با بیان اینکه تعداد وکلای بیکار به ویژه بانوان بسیار زیاد است، افزود: با طرح حذف آزمون وکالت به دنبال تبدیل فارغ‌التحصیل به وکلای بیکار هستند که این به نفع جامعه نیست .

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به آغاز هفته وکیل مدافع که همزمان با سالروز تصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در تقویم ملی به ثبت رسیده، خاطرنشان کرد: این مهم یک روز در تقویم و تاریخ وکالت نیست که یک تاریخ برای تحول حقوقی و مدنی در ایران محسوب می‌شود .

پارسا ادامه داد: کانون وکلا طبق ماده ۶ این لایحه، یک مؤسسه مستقل و غیرانتفاعی است که اهم وظایف آن بر جذب و تربیت حرفه‌ای وکلای دادگستری، صدور پروانه وکالت، نظارت بر حسن انجام امور وکلای دادگستری و فراهم کردن پیشرفت های علمی و عملی وکلا پایه‌ریزی شده است .

وی تاکید کرد که کانون وکلا ضمن عمل به وظایف اختصاصی خود از مسئولیت‌ها و رسالت‌های اجتماعی غافل نبوده که معرفی وکیل تسخیری در دادسراها مصداق این مدعاست .

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به راه‌اندازی داوری در کانون وکلای فارس برای اولین بار در کشور پس از تهران، عنوان کرد: این مرکز، مرکزی قدرتمند، متخصص و مرکب از وکلای مجرب و ماهر و کارآزموده است که به اختلافات آحاد شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داوری کند که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است .

پارسا اضافه کرد: یک دایره مضاعدت قضایی کانون وکلا  با ارائه خدمات گسترده در کانون وکلای استان فارس برای مشاوره با افرادی که استطاعت مالی ندارند، راه‌اندازی شده است .

وی تعداد اعضای کانون وکلای دو استان را سه هزار و ٢٠٠ وکیل و کارآموز اعلام کرد و گفت: از این تعداد ١۶٠ وکیل در کهگیلویه و بویر احمد و مابقی در فارس مشغول به کار هستند .

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد اظهار کرد که این حجم از اعضا موجب نظارت‌های بیشتر بر کانون وکلا شده است .

پارسا همچنین به تعاملات علمی بین وکلا و قضات و برگزاری نشست‌های مختلف بین آنها اشاره و با بیان اینکه کانون وکلا یک نهاد مستقل مدنی و دارای ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای است، اظهار کرد: وکیل به عنوان یک متخصص امور قضایی با تکیه بر امر پیشگیری نقش بسزایی در فرهنگسازی جامعه دارد .

وی با تاکید بر پرهیز خود از درمانی در امور حقوقی در جامعه، خاطرنشان کرد: آماده مشارکت حقوقی وکلا در فرهنگسراها، خانه‌های محله، پشتیبانی از زندانیان و خانواده‌های آنها و …برای ترویج و افزایش حقوق شهروندی و … هستیم .

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد با تصریح بر اینکه تریبون و رسانه جمعی برای انتقال معضلات وکلا نداریم، افزود: هم‌اینک در سراسر کشور

٧٠٠ هزار فارغ‌التحصیل در رشته حقوق وجود دارد که ٧۴ هزار نفر از آنها در آزمون ورودی امسال کانون وکلای دادگستری‌ها شرکت کرده‌اند، در حالی‌که مجموع ظرفیت پذیرش کانون‌ها بسیار  محدود است، به عنوان مثال در آزمون امسال تنها ٢٠٠ در کانون وکلای فارس پذیرش می‌شوند .

پارسا گفت: انتظار است بیش از ظرفیت مورد نیاز و متناسب با کانون وکلای استانها، جذب وکیل انجام شود .

وی همچنین به اشتغال به کار وکلایی که از استان‌های دیگر پروانه اشتغال دریافت کرده‌اند اما در استان فارس مشغول به کار شده اند هم اشاره و با بیان اینکه بروز این معضل موجب شد تا با یکسری ابزارهای پیشگیری از تدوام این اقدام جلوگیری شود، افزود: طبق قانون وقتی وکلا پروانه اشتغال دریافت می‌کنند، نمی‌توانند در استان‌های دیگر مشغول به کار شوند. بالغ بر ٣٠٠ پرونده تخلفاتی در این باره در فارس تشکیل شده است .

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد به طرح ٢٨ ماده‌ای مبنی بر طرح اصلاح قانون وکالت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یک سیاستی در حوزه نظارت داریم که باید با اصلاحاتی آسیب شناسی را از درون خود آغاز کنیم .

پارسا به میزان شکایات مردمی از عملکرد وکلا هم اشاره و اضافه کرد: شکایات واصل شده به کمیسیون نظارت و ارزیابی ارجاع داده می‌شود.

وی بیان کرد: آمار شکایات متغیر است اما ماهانه حدود ٧٠ پرونده شکایت علیه وکلا ارسال می‌شود که غالب آنها منجر به قرار منع تعقیب می‌شود.

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه اخیرا شورای عالی استان‌ها مصوبه‌ای در خصوص اخذ عوارض از دفاتر وکلای دادگستری در دستور کار قرار داد که از دستور کار خارج شد، گفت: طرح‌های کارشناسی نشده موجب ایجاد فضایی از یاس و ناامیدی می‌شود به عوارض آن توجه شود .

وی تاکید کرد که شغل وکالت تجارت نیست، چرا که وکالت حرفه دفاع از حق است و نباید به صرف کاری درآمدزا به آن نگریست .

پارسا به حق‌الوکاله وکیل هم اشاره و خاطرنشان کرد: سال ۴٣ یک تعرفه  ۴ تا ١١ درصدی برای حق‌الوکاله تصویب شد اما در تغییرات بعدی قوه قضاییه این تعرفه برخلاف همه تعرفه‌های خدماتی کاهش یافت و امروز از ٣ درصد تا ۶ درصد پیش‌بینی شده اما در عین حال، ماده ١٩ لایحه استقلال کانون وکلا به وکلا اجازه توافق با موکل داده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.