خانیکی: امروز در فضای مجازی شاهد شکل گرفتن دیوار به جای پل هستیم

خبرپارسی – عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با تاکید بر اینکه چکار کنیم که فضای مجازی به نفرت ها دامن  نزند، تصریح کرد: ما در فضای مجازی شاهد شکل گرفتن دیوار به جای پل هستیم .

هادی خانیکی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در نشستی با عنوان کنش سیاسی در فضای مجازی که در قالب دومین نشست از سلسله نشست های جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس برگزار شد با تاکید بر اینکه شبکه های اجتماعی. مجازی تحزب و کنش گری حزبی را  زیرسئوال برده،تصریح کرد: از جمله پیش فرض های مطرح شده  این است که ما با  طیفی مواجه شده ائیم که جامعه را در برگرفته است.

وی بیان داشت: رخدادی در ایران مشاهده می شود همان میل به دیده شدن است که بخصوص در گنش گری سیاسی ما را وادار میکند دست به فعالیت هایی بزنیم که تنها دیده شویم.

او با تاکید بر اینکه دیده شدن مبحث مهمی  در اجتماع است، تصریح کرد: وقتی عکسی در قالب سلفی گرفته می شود و در فضای مجازی نمایش داده می شود این همان میل به دیده شدن است که مطرح شده .این که اتفاقی می افتد  و حادثه ای رخ می دهد به جای آنکه  تلاش کنند درمانی بیابند همه به دنبال این هستند که دیده شوند.

خانیکی عنوان کرد: این فضا سبب شده که جامعه از گفتگو دور  شود و برخلاف تصور موجود فضای مجازی امکان شعبه شدن را نیز می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه چکار کنیم که فضای مجازی به نفرت ها دامن  نزند، تصریح می کند: ما در فضای مجازی شاهد شکل گرفتن دیوار به جای پل هستیم، یعنی در فضای مجازی با نوع خاصی از فعالیت مواجهیم که همان گرایش به سست کوشی است، در فضای مجازی کنشی که شکل می گیرد فعالیت نیست و منجر به اقدام نمی شود.

این مدرس علوم ارتباطات فعالیت سیاسی اعتراض های سایبری که از دل فضای مجازی شکل می گیرد را خطاب قرار داد و افزود: معلوم نیست این اعتراض ها چقدر در افکار عمومی اثرگذار است، زدن دکمه لایک و بازنشر محتوای خاص الزاما تغییرات اجتماعی و سیاسی به دنبال ندارد بلکه کنشگران فضای افلاین را به سست کوشان فضای آنلاین تبدیل می کند.

خانیکی گفت: این جامعه نظارتی که در برابر جامعه اطلاعاتی شکل گرفته داده های ما را دستکاری می کند و هرچقدر فضای کنش در جهان حقیقی محدوددتر شود امکان فعالیت حزبی و مدنی کمتر شده و جای آن را شبکه های بی مرکز و غیرقابل کنترل می گیرد.

او با تاکید بر اینکه واقعیت ها و حقیقت ها در جهان مجازی متفاوت بوده عنوان کرد: این تکنولوژی جهلن ما را دگرگون کرده و کسی که بیشتر در فضای مجازی قرار دارد در دو دنیای متفاوت است.

“ما به عصر تازه ای وارد شدیم که بازگشت به دوره های پیشرو را ناممکن کرده است” عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه گفت: نقش مطبوعات و تلویزیون کمتر شده است، در این عصر به مفاهیم تازه دیجیتالی رسیده ایم که فقط تکنولوژیک نیستند بلکه روابط اجتماعی راتغییر داده، حریم های خصوصی و عمومی را مختلط کرده، سرعت انتشار اخبار را بیشتر کرده و ویژگی هایی بوجود اورده که بخشی فرصت و بخشی تهدید است .

او این عصر را هم عصر فشردگی و هم عصر حواس پرتی دانست و گفت: عصر دیجیتال عصر شتاب و بلعیدن اطلاعات است و حتی مغز هم کارکرد خود را از دست می دهد و به جای پردازش صرفا اطلاعات دریافت می کند.

خانیکی اعتقاد دارد این پدیده  در اصلاح طلبی و اصلاحات وجود دارد که با توجه به ظرفیت های جامعه سعی می کنیم با سازوکارهای قانونی و استفاده از ظرفیت ها این مساله را حل کنیم .

او شدت گرفتن اعتراضات و نارضایتی ها را نقطه ای از ضرورت پارادایمی دانست چرا که در جامعه ما سطح بی اعتمادی و نارضایتی بیشتر و سطح اعتماد و نگاه به افق اینده کمتر شده و در این وضعیت جریان برانداز به میدان امده که در فضای مجازی شدت یافته و به طرح مباحث دامن زده است.

خانیکی جریان اصلاح طلبی را رقیب جدی جریان برانداز دانست و تاکید کرد به همین خاطر عمده فشار آن بر اصلاح طلبی است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد توازن ببن فضای مجازی و فضای واقعی که در واقع کنش گری حقیقی را نزدیک به کنش گری فضای مجازی می کند، گفت: در فضای مجازی سه گروه هستند کسانی که به دنبال سوژه هستند دسته دوم کسانی که در تلاشند چیزی به خود بیافزایند و دسته سوم که بیشتر مطرح هستند کسانی هستند که تشخص سیاسی ندارند و به اعتبار فضای مجازی به اعتبار می رسند و صرفا فعالان فضای مجازی و سوژه های فضای مجازی هستند.

او این گروه را ایجادکننده تحول بزرگی در فضای رسانه ای و بعد سیاسی دانست که جامعه را به دنبال خود کشانده اند .

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه کنشگران فضای سیاسی کسانی اند که اهل تحولات بزرگ بوده  و در عرصه ها حضور داشته اند مانند کسانی که در انقلاب و دیگر بخش ها بودند، عنوان کرد:‌ اما  با ورود بازیگران کوچک به صحنه سیاسی به اعتبار فضای مجازی داستان دیگری شکل گرفته که هم می توانند خلق فرصت کنند و هم تهدید و هم فضای سیاسی را پوپولیستی می کنند.

خانیکی البته این فرصت را مورد اشاره قرار داد  که میتواند مقدمه ای برای دموکراتیک کردن فضای سیاسی جامعه باشد و یاداور شد: مهم تر از هرچیز وظیفه ماست که بین این دو فضا قرار داریم، باید میانجی هایی  هم در فضای مجازی و هم واقعی باشند تا فضا را گشوده تر و دموکراتیک تر کنند .

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یاداور شد: عرصه های مختلف و هیجان های بی معنا و پرشتاب باید به سمت فضاهای گفتگو برود .

او تحقق این خواسته ها را وجود  لزوم میانجی هایی دانست که این میانجی از فضاهای پرهیاهو دور کرده و امکانی برای وصول به فضای گفتگو فراهم کند و در فضای واقعی به رسمیت شناختن فعالان فضای حزبی موثر خواهد بود.

او نا موفق ترین سیاست را دفع و کنترل دانست و افزود: باید فعالان فضای مجازی را به رسمیت شناخت چرا که میل به دیده شدن دارند آنها را باید نماینده نسلی دانست که امکان دیده شدن در فضای حقیقی را نداشتند اگر این افراد به رسمیت شناخته شده و جدی گرفته شوند وزن واقعی  پیدا کرده و آن توهم که همه چیز را می توانند عوض کنند از بین می رود و با واقعیت مواجه می شوند.

دکترای علوم ارتباطات حضور در فضای واقعی این افراد را به معنای بازگشت به فضای عملی تر دانست و افزود: این که از گفتگو و مناسبات دموکراتیک دور شویم منجر به تضعیف کنش در فضای واقعی می شود، در گفتگو تغییری که رخ می دهد نشان گر ان است که جامعه ما قواعد خاص خود را داشته و این همان به رسمیت شناختن جامعه است

در ادامه نشست جلسه  پرسش و پاسخ با موضوعاتی همچون  بررسی بی اعتمادی حاکم در جامعه بواسطه فضای مجازی،نقش احزاب و نهادهای مدنی در کاهش اسیب های اجتماعی ، میزان اسیب پذیری کاربران فضای مجازی و مباحث دیگر برگزار شد. بی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.