جامعه امروز بیش از آش به معارف نبوی نیاز دارد!/ پرداختن به حاشیه ها به رفتاری جدی در استان فارس تبدیل شده است

خبرپارسی ـ سعید نظری: چند روز گذشته رسانه های فارس و به خصوص شبکه تلویزیونی استان فارس بخش زیادی از اخبار و پوشش برنامه ای خود را به موضوع طبخ ۸۰  تن آش در پارک خلد برین شیراز اختصاص دادند، تا آنجا که حتی صداوسیما گامی بیشتر برداشت و ساعاتی از روز شنبه ۲۹ آذر را به پخش زنده محل طبخ آش اختصاص داد و مجری آن برنامه در اقدامی عجیب به بیان مسائل انحراف آمیز پرداخت که در سنت رسول(ص) و فقه جعفری هیچ جایگاهی ندارد.

IMG-20141221-WA0009
حالا جای این سئوال وجود دارد که موضوع طبخ آش به هر میزانی، در توسعه فرهنگ دینی این شهر و استان چه جایگاهی دارد؟ البته به لحاظ جلب مشارکت مردمی و همت گروهی برای طبخ بیشترین میزان آش، این موضوع قابل ستایش است اما نه به اندازه ای که همه توان رسانه ای استان صرف این موضوع شود و برخی از بزرگان نیز ناخواسته با بیان و حضور خود، متن جریان دینی را فراموش کرده و به حاشیه ها بپردازند.
سنت نذری دادن و سنت اطعام دیگران به خصوص در حاشیه هیات ها و محافل عزاداری اهلبیت و جلسه هایی با رویکرد دینی در فرهنگ شیعیان جایگاه بالایی دارد اما همه متن معارف دین در این دو سنت نهفته نیست و این ها فرعیاتی است که تلاش می شود به جای متن به خورد مردم داده شود.
برخی رسانه های استان فارس تیترهایی برای خبر مراسم آش پختن انتخاب کردند که گویی مردم شیراز جز آش پختن هیچ بهره ای از فرهنگ و سیره حضرت رسول(ص) نبرده اند. در حالیکه مردم این شهر در زمانی که جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر داشت و آشی در این حجم پخته نمی شد بیش از ۳ هزار شهید تقدیم کردند و در سنت وقف با ساخت بزرگترین بیمارستان خاورمیانه و اهدای بزرگترین باغات و اراضی پیشگامند. هنوز آمار پیوند عضو که به معنای بخشش خودخواسته جان عزیزان خود و نجات دیگران است، در این استان و دیار پیش تاز است .
همزمان با این مراسم برخی علما از جمله حجت اسلام ملک حسینی، دستغیب و حدائق و برخی اساتید دانشگاه در گوشه های دیگر این شهر بر فراز منبرها، سنت و سیره رسول اکرم (ص) را بیان می کردند که متاسفانه هیچ کدام از رسانه های استان برای انعکاس این اندیشه های رسول مهر و محبت گامی برنداشت. البته شبکه فارس در برنامه قابل قبولی ساعاتی را به روال سال های گذشته به بررسی این موضوع با حضور حجت الاسلام کلانتری استاد دانشگاه و حوزه از محل حرم مطهر شاهچراغ پرداخت.
نمی خواهیم کسی را متهم کنیم اما واقعا پشت جریان طبخ آش چه علم و معرفتی نسبت به حضرت رسول (ص) و اولاد گرامش نهفته که رسانه های فارس با شدت و حدت به آن می پردازند و از بیان آمیخته با هنر سیره و سنت آخرین رسول حق خودداری می کنند؟

IMG-20141221-WA0010
چرا همکاران عزیز اهل رسانه حتی کوچکترین مطلب در قالب های مختلف گزارش و مصاحبه را در باب آن رسول ختمی مرتبت منتشر نکردند و اصولا تلاشی علمی و کارشناسی و با بهره گیری از اصول هنری برای شناخت معارف دین در این شهر نمی شود؟
به نظر می رسد پرداختن به حاشیه ها حالا به رفتاری جدی در استان تبدیل شده و برخی مدیران فرهنگی نیز از سر استیصال با جریان حاشیه زده همراهی می کنند، غافل از اینکه ممکن است به زودی شاهد انحرافاتی در حوزه دین باشیم. امروز هم بلا تشبیه نسبت به عزیزان فعال در این برنامه، گروهی زیر پرچم محمدرسول الله، علم دفاع از فرهنگ نبوی را برافراشته اند که نتیجه اش می شود گروه های تند رو اسلامی!
نکند غفلت از متن دین و پرداختن به حواشی و ایجاد برخی بدعت های ساختگی فرهنگ جامعه را به انحراف بکشد؟ دست همه فعالان و اهالی رسانه در موضوع طبخ آش را می بوسیم اما چه ایرادی داشت در حاشیه این اقدام سخنرانی دعوت می شدند و نمایشگاههای هنری و فرهنگی با موضوعات شناخت سیره و سنت حضرت رسول اکرم دایر می شد و رسانه های استان نیز به متن دین می پرداختند؟
بازهم از تلاش دست اندرکاران سنت دیرین طبخ آش و همکاران رسانه ای خود تقدیر می کنیم ولی مجددا بر نگرانی های خود پای می فشاریم که جامعه امروز بیش از آش به معارف نبوی نیاز دارید! راهی پیدا کنید برای انتشار شایسته مفاهیم الهی و انسانی فرهنگ نبوی به جامعه تکنولوژی زده معاصر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.