تیغ کمانه بر گردن ادیسون/ بنویسم تدبیر و امید بخوانیم تعلل و تردید!

خبرپارسی-«تخت جمشید را به بلوار هفت تن آورده اند» این تعبیری است که یکی از اهالی ورزش درباره اوضاع کنونی ورزش فارس داشت . منظورش شفاف و واضح است. پیامد عملکرد مدیریت ورزش فارس که مقر آن در بلوار هفت تنان شیراز واقع شده تداعی کننده بنای تخریب شده ای مانند تخت جمشید است.

به راستی فلسفه مدیریت ورزش ورشکسته فارس چیست؟برای آشنایی با اقتدار مدیریتی کمانه کافی است به ماجرای برق شیراز و اتفاقات پیرامون آن توجه شود. برق به بخش خصوصی واگذار شده و از این انتقال حدود دو سال می گذرد. پیشینه حسین فارسی در شمال کشور بر همه معلوم بوده و حالا هم نامبرده مجهول المکان است و چندین طلبکار حکم جلب او را در جیب دارند.

وی باشگاه برق را بدون پرداخت صناری مالک گردیده و بدهی های آن هم بر دوش دولت، باقی مانده است.در ادامه فارسی بخشی از سهام همین باشگاه را به فردی دیگر می فروشد، پول را به جیب می زند اما از انتقال رسمی سهام خودداری می نماید. خبر اخذ وام از بانک های پاسارگاد و اخیرا اقتصاد نوین هم در رسانه ها مخابره شده و گویا از پرداخت اقساط آن نیز سر باز زده است. مطالبات بازیکنان و کادر فنی از سال قبل باقی مانده و تیم در تامین هزینه های سفر و البسه هم ناتوان است.

شیروانی که مثلا خود را مالک برق می داند هربار در مصاحبه هایش حرف از هزینه نمودن ۶۰۰میلیون تومانی در برق به میان می آورد و این ادعای مضحک با یک دو دوتا چهارتای ساده هم قابل رد است.تیمی که همه مخارج یک فصل آن ۳۰۰میلیون تومان هم نمی شود اگر ۶۰۰میلیون تومان پول داشت نه برای رفتن به آبادان و بازی با نفت نوین دچار بی پولی می شد و نه تیم امید باشگاه از مسابقات باز می ماند.

آبهشت نماینده تام الاختیار حضرت فارسی از سوی ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال محروم شده و با کنکاش های به عمل آمده، فدراسیون علت این موضوع را دریافت پول از بازیکنان برای حضور در برق ذکر کرده است.محرومیتی که در فارس و شیراز به شوخی گرفته شده و اداره کل ورزش و هیات فوتبال استان به رغم آگاهی از این موضوع ، همچنان آبهشت و امضایش را معتبر می دانند و کمک های نقدی به باشگاه را نیز به وی تحویل می دهند.روند دریافت پول از بازیکنان هم ادامه داشته و دارد و آشکارا هم به آن معترفند.

افسوس؛همه ارکان ورزش فارس دچار ایراد گردیده و کمانه ثابت کرده است نمی تواند هدایتگر خوبی برای ورزش استانی باشد که روزگاری در کشور حرفهای زیادی برای گفتن داشت.

اخیرا درباره مشکلات برق جلسه ای در استانداری برگزار گردیده و کمانه در پایان جلسه به سایت رسمی اداره کل ورزش گفته است« این انتقال از ابتدا به صورت کارشناسی صورت نگرفته است واداره کل ورزش وجوانان در جریان انتقال آن نبوده است. در نشستی که امروز بعد از ظهربا حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس و مسوولان برق منطقه فارس صورت گرفت مقرر شد تا نتیجه نهایی رای دیوان عدالت اداری، این باشگاه توسط هیات فوتبال فارس اداره شود. متاسفانه این واگذاری بدون گرفتن استعلام ازاداره کل و عدم تشکیل کمسیون ماده پنج صورت گرفته و این امر مغایر با قانون نقل و انتقال و یا مجوز صدورباشگاه است و اداره کل پس از بررسی تمام جوانب بخصوص صلاحیت افراد آنگاه اقدام به پروانه تاسیس و یا انتقال می کند.

دسترسی به شخصی که این باشگاه به او واگذار شده است به هیچ عنوان امکان پذیر نیست ضمن اینکه به اصطلاح مالک باشگاه هم به صورت غیرقانونی بخشی از سهام را به اشخاص دیگری واگذارکرده است .متاسفانه افرادی که خود را به عنوان سهام دار باشگاه معرفی می کنند باعث بروز مشکلاتی شده و هر روز هم خبرهای ناخوشایندی از نحوه رفتار این افراد شنیده می شود.در این نشست همچین مقرر شد به منظور تعیین تکلیف این باشگاه ،در رای نهایی دیوان عدالت سرعت داده شود تا هر چه زودتر تکلیف این تیم مشخص شود وهواداران هم از نگرانی در آیند.

روز یکشنبه ( فردا ) هم در اداره کل نشستی با حضور سرپرست هیات فوتبال بر گزار می شود تا برای ادامه کار برنامه ریزی اساسی صورت گیرد.»

واو به واو گفته های کمانه را مرور کنید. او به عنوان متولی ورزش فارس پس از دو سال اعلام می کند اداره کل ورزش فارس در جریان انتقال برق نبوده است! خنده دار نیست؟ یک بار دیگر حرفهای کمانه را بخوانید. یعنی او تا حالا تصور می کرده برق همچنان تحت مدیریت برق منطقه ای است و به بخش خصوصی منتقل نگردیده؟!فرار از واقعیات و گلیم بافی با تارو پود حرفهای بی پایه و اساس نشان می دهد متولی ورزش فارس کیست و چگونه ورزش استان را اداره می کند.

کمانه به خوبی به یاد دارد که هنگام خرید امتیاز استیل آذین، وقتی دو بازی ابتدایی فصل قبل برق به دلیل نبود نامه کمیسیون ماده ۵ اداره ورزش استان لغو گردید خود او بود که نامه کمیسیون مذکور را امضا کرد. او حالا فرار به جلو می کند تا خود را تبرئه نماید.

نقش کمانه در نابودی برق کمتر از حسین صادق عابدین و مشفقیان نبوده و با این افاضات نمی توان خود را تطهیر کرد. با مراجعه به سایت روزنامه رسمی و آگهی تغییرات باشگاه برق شیراز (اینجا کلیک کنید)مشخص می شود که همه انتقال ها طبق نامه اداره کل ورزش استان بوده و ادعاهای کنونی کمانه هیچ سندیتی ندارد. بی تردید اگر امروز همچنان صادق عابدین در فارس مسئولیت داشت، کمانه از اوضاع گل و بلبل برق و توانایی حسین فارسی سخن به میان می آورد.

کمانه قطعا بهتر از هرکسی به یاد دارد در نشستی که ابتدای فصل قبل با حضور استاندار و هواداران برگزار شد چگونه انتقال برق به حسین فارسی را ستود.(اینجا کلیک کنید) او گفته بود: « یکی از کارهای بسیارمهم که در ورزش فارس صورت گرفت ، واگذاری تیم برق شیراز به بخش خصوصی بود و دست اندرکاران باشگاه برق باید بدانند که دیگرفرصت اشتباه کردن نداریم. عشق هواداران باشگاه برق با این تیم عجین شده است از این رو نباید اجازه دهیم با احساسات پاک آنها که سرمایه اصلی هستند ، بازی شود . کمانه ضمن تقدیرازحسین فارسی ، مالک جدید باشگاه برق شیراز گفت : خریدن امتیاز دسته اول کاربسیار بزرگی بود اما نباید این فرصت را ازدست بدهیم ضمن اینکه بازیکنان خوب جذب باشگاه ها شده اند و باید تلاش کنیم تا برق را با قدرت روانه مسابقات کنیم .»

تعجب نکنید. گوینده این حرفها همان شخصی است که حالا ادعا دارد انتقال برق غیر قانونی بوده و او و اداره تحت امرش از آن بی خبر است!

اقتدار مدیریتی کمانه زمانی هویداتر می شود که هم او که از انتقال غیر قانونی برق حرف زده ، هم او که مدیریت کنونی برق را فاقد صلاحیت دانسته ، هم او که خبر از اداره تیم برق تحت نظر هیات فوتبال می داد، هم او که سهامداران کنونی را عامل بروز مشکلات دانسته و از برگزاری جلسه روز یکشنبه برای برنامه ریزی درباره اداره باشگاه خبر داده ، در سایت اداره اش و به فاصله ۲۴ ساعت پس از همه آن افاضات انقلابی، به نقل از سرپرست هیات فوتبال استان می خوانیم« مسائل حقوقی باشگاه برق  از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری می شود. امیدوارم هرچه سریعتر رای دیوان عدالت اداری صادر شوتا بدین وسیله تکلیف این تیم ۷۰ ساله هر چه زودتر مشخص شود وهواداران هم از نگرانی در آیند. تا زمان اعلام رای دیوان عدالت اداری تیم مدیریتی فعلی برق شیراز اداره این مجموعه را برعهده خواهند داشت.»

مدیریت فعلی یعنی همان مدیریتی که وصف آن را ۲۴ ساعت قبل، از زبان کمانه خوانده بودیم.سئوال مهم اینجاست که اگر مالک برق فاقد مولفه های مشروحه در آیین نامه اجرایی تاسیس باشگاه و مقررات کمیسیون ماده ۵ ورزش است این موضوع چه ارتباطی به دیوان عدالت اداری دارد؟ اینکه دسترسی به مالک قدیمی ترین باشگاه ایران ممکن نیست ، اینکه برق دارد نفس های آخر خود را می کشد و به زعم معاون سیاسی استاندار« یک تیم مُرده است» را باید دیوان عدالت اداری ثابت نماید؟ کاری که می توان باستناد قانون در خود شیراز انجام داد را با وعده سر خرمن رفع و رجوع می کنند مبادا به تریج قبای آبهشت و دوستان بربخورد!نه؛ با آبهشت و آبهشت ها برق به بهشت نمی رود!اصلا واگذاری برق به فارسی کاملا قانونی هم که بوده باشد آیا می توان ایرادات مربوط به کمیسیون ماده ۵ را نادیده گرفت؟آیا واقعا” معتقدید فارسی صلاحیت ها  و توانایی های مندرج در قانون را دارد؟

سئوال مهمتر اینکه در فاصله ۲۴ ساعت چه اتفاقی رخ داده که تصمیم بر اداره باشگاه برق توسط هیات فوتبال استان به تصمیم تازه تری دال بر تداوم مدیریت فعلی تغییر می یابد؟ اگر کمانه حرفهای روز شنبه را با مطالعه و تحقیق بر زبان آورده پس تغییر آن به چه دلیل صورت گرفته و اگر حرفهایی بدون پشتوانه و تحقیق را مطرح ساخته که باید انگشت سبابه را بر پیکر نیمه جان وزش استان گذاشت و فاتحه ای خواند و حلوایی خیرات کرد.

و اما شما جناب استاندار!

به نظر می رسد در فارس تحت لوای شعار اعتدال، قرار است با همه سو مدیریت ها مماشات شود.اعتدال معنایش دوری از قاطعیت مدیریتی نیست ولی افسوس که به نام تدبیر و امید شاهد تعلل و تردید در عزل و نصب مدیرانی هستیم که ماحصل مدیریتی شان خرمن نیمه سوخته و ویرانه های برجای مانده است.

تیغ تیز جناب کمانه گردن برق، این یادگار ادیسون را نشانه گرفته و اویی که ادعا داشت نباید با احساسات هواداران بازی شود و هواداران را سرمایه اصلی می دانست حالا خود بازیگر نقش اول این تئاتر حزن آلود شده است.هواداری که شب را با رویای پس گرفتن تیم مورد علاقه اش از مدیرانی که مدیرکل ورزش درباب ناکارآمدیشان سخن سرایی ها داشته سر بالش گذاشته و فردایش می خواند و می شنود که مدیرکل ورزش استان عقب گردی تاریخی داشته است.

به راستی تصور می کنید ورزش استان بدون داشتن مدیر ، از این بدتر اداره می شد؟ نیازی به بازنویسی این موضوع نمی بینیم که اگر افتضاح هزینه کرد در امر ترمیم حافظیه و حیف و میل بیت المال یا ماجراهای انتخابات هیات فوتبال در هر ناکجاآبادی رخ می داد مدیرکل ورزش آن دیار دست به قلم می برد و استعفایش را می نوشت و تا مدتها خود را خانه نشین می کرد. افسوس که اینجا یاد گرفته ایم قورباغه رنگ آمیزی شده را به جای فولکس واگن و گنجشک رنگ کرده را در قامت قناری پشت ویترین بگذاریم . شاهکار رونمایی از اختراع رنگ آمیزی چمن حافظیه در برنامه ۹۰ را هم لابد باید بخشی از داستان های طنز مستر بین یا شب های برره تصور کرد و از باب انبساط خاطر لبخندی زد و گذشت.

نه؛ کمانه و کمانه ها باید بمانند تا امثال حسین فارسی ها هم بتوانند به نام خصوصی سازی از نمد ورزش برای خود کلاهی بدوزند و کک کسی هم نگزد.تاجگذاری ها در تخت جمشید نوین مبارک! کاش کوروش آسوده بخوابد، کاش ادیسون آسوده بخوابد و کاش کابوس هواداران و عاشقان برق در پس این خواب آرام حضرات تمام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.