تاکید مدیرکل امور اتباع بیگانه استانداری فارس بر حفظ کرامت مهاجرین خارجی/علاءالدین کراماتی:هیچ ظلمی به اتباع بیگانه را تحمل نمی‎کنیم

خبر پارسی – سعید نظری ـ فرزاد صدری: موضوع مهاجرت این روزها به صدر اخبار رسانه‎های دنیا تبدیل شده و اروپا به دلیل بحران‎های امنیتی و اقتصادی آفریقا و خاورمیانه شاهد هجوم سیل آسای مهاجرانی غیر قانونی است که کشورهای خود را به قصد تامین سرپناه و معیشتِ بهتر ترک می‎کنند. در این میان انتشار اخبار مربوط به مرگ صدها مهاجر غیرقانونی در مسیر دریایی و بعضا زمینی مرزهای اروپا، موجی از نگرانی را در بین فعالان حقوق بشر ایجاد کرده تا آنجا که اتحادیه اروپا نشست‎هایی را برای کنترل سیر مهاجرت اتباع اروپایی و آسیایی آغاز کرده و کشورهایی همچون ایتالیا در نقطه صفر مرزی اروپا، از بیتوجهی نهادهای بین المللی گلابه‎مند است.
جمهوری اسلامی ایران بیش از ۳۰ سال است که در پس حوادث خشونت بار در کشورهای منطقه میزبان حضور مهاجرانی از کشورهایی از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و … است و بخشی از امکانات خود را در اختیار این طیف از مهاجران قرار داده است. هرچند هجوم  غیرقانونی مهاجران بیگانه به برخی از نقاط کشور از جمله استان فارس بدون شک آسیب‎هایی را برای امنیت ملی و سلامت شهروندان ایرانی به همراه داشته اما واقعیت موجود بیانگر زیست مسالمت‎آمیز اتباع بیگانه در کنار شهرندان ایرانی است و این کشور امن منطقه توانسته جاذبه‎هایی در حوزه امنیت و اقتصاد را برای شهروندان همسایه خود ایجاد کند که هر خطری را برای رسیدن به آن به جان می خرند.
«سیدعلاالدین کراماتی» دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه شیراز ، کارشناس مسائل سیاسی و مدیرکل امور اتباع بیگانه استانداری فارس در گفت‎وگو با ما ضمن تشریح برخی سیاست‎های مهاجرتی جمهوری اسلامی ایران، به آسیب‎های این دسته از مهاجران اشاره کرد که در ادامه می خوانید.

IMG-20150502-WA0023

جناب دکتر کراماتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط ناامن منطقه چه سیاستی را در قبال حضور مهاجران بیگانه دنبال می‎کند؟
اوج نگاه مردم ایران به هم نوعان خود با هر زبان و دینی همان شعر معروف شیخ اجل سعدی ست که «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش زیک گوهرند» سعدی در جای جای آثار خود، کمال بخشیدن به انسان را جستجو می‎کند و به نوعی سخنگوی نوع نگرش تمدن ایرانی ـ اسلامی به انسان و زیست اخلاقی آن است. به قول مرحوم زرین کوب، تمدن ایرانی ـ اسلامی، تمدنی است که احساسش هندی، قدرتش ترکی، زبانش عربی و فکرش پارسی اما دل و جانش اسلامی و انسانی است. بنابراین آموزه‎های دینی ما انسان‎ها را برهنه از قومیت و ملیت و به دور از دیدگاه‏های ناسیونالیستی می‎بیند و با همگان احساس خویشاوندی دارد. جمهوری اسلامی دوست دارد ضمن تامین امنیت خود و حفظ منافع ملی، کرامت همه انسان‎ها را پاس داشته و نوع انسان را تکریم کند.

IMG-20150502-WA0024
 چند سالی است غرب با چالش هجوم مهاجران آفریقایی و بعضا آسیایی روبرو شده که جمهوری اسلامی قریب به ۳۰ سال است آن را تجربه می‎کند. چه تفاوتی در نوع دیگاه غرب و ایران در زمینه پذیرایی از مهاجران وجود دارد؟
واقعیت این است که غرب برای منافع ملی و هویت ملی غربی خوداصالت قائل است و خیلی مواقع که سخن از مساوات و برابری مطرح می‎کند، اگر به دقت تامل کنیم منظور و مقصودشان همان نسل غربی است؛ در غیر این صورت شاهد این همه استعمار و استثمار نبودیم. در قرن هفدهم و هجدهم برده‎داری و تجارت انسان در اروپا نگران کننده بود و اروپای مدرن هم بر اساس تفکرات و اندیشه‎های ماکیاولی در سیاست شکل گرفته است. برای آنها مهم نیست چقدر انسان از بین برود. در غرب مصائبی برای پناهجویان مهاجر وجود دارد که هیچ کدام از شهروندان غربی آنها را تجربه نکرده اند. بسیاری از مشکلات مثل مرگ دسته جمعی مهاجران بر روی کشتی‎های رها شده در دریا به دلیل بستن مرزهای غرب بر روی مهاجران شکل گرفته است بنابراین نوع نگرش غرب به مقوله انسان عقب مانده است اما در جمهوری اسلامی نگاه به نوع انسان، اومانیستی نیست و به «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» اعتقاد راسخ داریم.

IMG-20150502-WA0022
بلاخره وجود مهاجران به خصوص اگر از نوع غیر قانونی باشد، برای هر کشوری از جمله ایران چالش آفرین بوده و نمی‎تواند همه امکانات خود را صرف پذیرایی از مهمانان ناخوانده‎ای کند که مثلا کشورشان درگیر چنگ و ناامنی شده است.
البته وجود مهاجران مددجو جزیی از مشکلات کشور بوده و عدم شناخت دقیق نسبت به پدیده مهاجرت یکی از مهمترین چالش‎های کشور است. در کشوری که خود در گیر مشکلات اقتصادی است و رئیس سابق دولت قطع نامه های بین المللی علیه ایران را کاغذپاره می‎نامید، مطمئنا در پس وجود تحریم‎ها، مشکلات مهاجران هم برجستهتر می‎شود. اگر با نگرشی عالمانه و تحلیلگرایانه سراغ مساله مهاجرت برویم شاید قادر باشیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. بنابراین هم اکنون وجود انبوه مددجویان قانونی و غیر قانونی، تحریم‎های اقتصادی، فقدان همکاری‎های جدی بین المللی با ایران و فزونی گرفتن تعداد مهاجرانی به دلیل سخت‎تر شده شرایط زندگی در کشورهای مبدا و عدم توجه دیگر کشورهای منطقه به موضوع مهاجران بعضا جنگ زده، مشکلات خاصی در حوزه مهاجران در ایران ایجاد کرده است.
چرا به رغم وجود همه مشکلات، کشور ایران و به خصوص استان فارس جاذبه بیشتری برای حضور مهاجران بیگانه دارد؟
البته تنها ایران پذیرنده مهاجران بیگانه نیست و برخی از کشورهای منطقه مثل حوزه خلیج فارس هم از حضور مهاجران استقبال می‎کنند. اما میزان بالای مرزهای خاکی ایران برای تردد راحت‎تر در کنار نوع منش و رفتار ایرانیان و ملاطفت خاطر آنان برای مهاجران پذیرش بیشتری دارد. در عین حال باغ شهرهایی که بدون تدبیر و بررسی در حاشیه شهر شیراز گسترش پیدا کرد، اولین چشم‎انداز زیبا برای مهاجران بیگانه است. از طرفی عدم علاقه بسیاری از شهروندان به کارهای سخت مثل دامداری یا کار در کوره‎ها و معادن و نیز علاقمندی به استفاده از نیروی کار آسان و ارزان و متاسفانه در برخی مواقع عدم رعایت حقوق کارگر و پرداخت کارمزد واقعی از مسائلی است که وجود مهاجران غیرقانونی را برای فارس و شیراز جذاب‎تر کرده است.
 با این اوصاف در ایران هم به برخی از کارگران بیگانه اجحاف می شود؟

IMG-20150502-WA0020
متاسفانه بررسی ما نشان می‎دهد که برخی از کارفرمایان به کارگران غیر مجاز بیگانه ظلم می‎کنند و به همین جهت بسیاری از آسیب‎های اجتماعی توسط کارگران غیر مجاز و با منشا بی‎عدالتی کارفرما شکل می‎گیرد. مثلا کارگر غیر مجاز را برای مدت ۶ ماه تا یکسال به کار می‎گیرند و روز آخر وقتی خواستند حقوق او را بپردازند، با یک تلفن به اداره پلیس زمینه اخراج کارگر بیچاره را فراهم می‎کنند و ممکن است همین مساله نزاع هایی را در آینده ایجاد کند. در عین حال جمهوری اسلامی و کارگزاران آن در حوزه مدیریت اتباع بیگانه هیچ گونه ظلمی را نمی‎پذیرد و حاضر به تحمل هیچ گونه ظلمی در قبال این افراد نیستیم حتا اگر آن کارگر غیرمجاز و غیر قانونی در کشور فعالیت کرده باشد.
به نظر شما برای خروج از چالش‎های مرتبط با حوزه اتباع بیگانه به چه راهکارهایی نیاز داریم؟
هم اکنون نگاهی سنتی نسبت به حضور اتباع بیگانه در کشور وجود دارد در حالیکه به نگرشی عالمانه و تحلیلگرایانه مبتنی بر علوم انسانی و علوم اجتماعی نیاز داریم. نهادها و بنیادهای متولی مقوله مهاجرت باید در کشور فعال شوند و تا زمانی که سازمان مهاجرت شکل نگیرد نمی‏توان انتظار حل مشکلات و رفع چالش‎ها داشت. ما به سازمانی مستقل با رویکردی اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و انتظامی با مشارکت همه دستگاه‎های مسئول نیاز داریم که متولی موضوع مهاجرت در ایران باشد اما الان پراکندگی تصمیم در این زمینه وجود دارد و حضور همه اتباع بیگانه حتا اتباع غیر افغان خارج از مسیر هدفمند صورت می‎گیرد و در صورت بروز مشکل، مهاجر نمی‎داند به نیروی انتظامی، وزارت کشور یا وزارت خارجه مراجعه کند.
وقتی سخن از مهاجر در ایران می شود، بیشتر نگاه‎ها متوجه مردان افغان است. در حالیکه همین مردان معمولا با خانواده‎های خود به ایران عزیمت می‎کنند و بررسی‎ها نشان می‎دهد زنان و کودکان بیگانه مهاجر معمولا از نیازهای اولیه ای مثل آموزش و بهداشت محروم هستند. آیا این موضوع را تائید می‎کنید؟
الان در استان فارس که ۹ شهر آن هم برای حضور اتباع بیگانه ممنوع شده، با سه گونه مهاجر از کشورهای افغانستان و اندکی هم از عراق و پاکستان روبرو هستیم. حدود ۳۰ هزار نفر مهاجرانی هستند که از کشور خود پاسپورت دارند و از ایران ویزای ورود و مجوز کار گرفته‎اند که همه مسائل آنان از مسیر قانونی قابل ردیابی و بررسی است. حدود ۶۵ هزار نفر گذرنامه و ویزا ندارند اما با طی مراحلی قانونی موفق به اخذ کارت شناسایی و اجازه اقامت شده‎اند؛ مسائل و مشکلات این افراد هم در مراجع قانونی قابل پیگیری است اما پیش بینی می‎کنیم بیش از ۲۰۰ هزار نفر اتباع بیگانه و غیر مجاز حضور دارند که در تامین نیازهای اولیه خود مثل آموزش و بهداشت مشکل دارند. در همین حال اگر نیازهای اولیه آنان را تامین کنیم اما قادر نخواهیم بود به تنهایی همه مسائل آنان در زمینه مباحث فکری و فرهنگی و اجتماعی را دنبال کنیم. امروز ما با مشکلاتی روبرو هستیم که ریشه اجتماعی و فکری دارد مثل کودکی افغان که در ایران متولد شده و رنگ و خاک افغانستان را ندیده و هنوز نتوانسته است هویت خود را شکل دهد! بنابراین در مسیر تغییر نگرش سنتی به موضوعات مهاجرت باید دانشگاهها و مراکز علمی کشور فعال شوند و خود را در معرکه چالشهای اجتماعی، رفتاری، روانی و فکری و فرهنگی مهاجران بیگانه ورود کنند. دانشگاهها باید بتوانند به حل معضلات مختلف این افراد پاسخ دهند و خود را از تدریس محض خارج کنند،. امروز به کمک دانشگاهیان نیاز مبرم داریم.
 برخی معتقدند ضعف ساختاری هرم مدیریت در امور اتباع بیگانه در کشور باعث شده سالیانه ارقام سنگینی ارز از کشور خارج شود. کارگر بیگانه بدون پرداخت مالیات و عوارض به راحتی در ایران کار می کند و عایدی خود را تبدیل به ارز کرده و به راحتی از کشور خارج می کند. آیا سیستمی برای کنترل فعالیت اقتصادی آنان وجود ندارد؟
موضوع ردیابی فعالیت اقتصادی اتباع بیگانه نیازمند کار فنی در دستگاههای اقتصادی مثل وزارت اقتصاد یا وزارت کار و رفاه و تعاون است. البته کارگران بیگانه مجاز برای فعالیت خود چارچوبهای قانونی دارند و معمولا فعالیت آنان توسط دستگاههای ذیربط رصد میشود. اما کارگران غیر مجاز نیازمند رصد و بررسی فنی است. همانگونه که وزارت‎خانه‎های خارجه و کشور موضوع امنیتی و عضویت افراد در گروه های تندرو و تروریست را به راحتی رصد می‎کنند، فعالیت اقتصادی مهاجران هم قابل ردیابی و کنترل است بنابراین دستگاههای مسئول باید بتوانند زمینه کنترل آنها را فراهم کنند.

عکس: مهدی باغبانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.