بی‌اعتنایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به تنها رسانه قرآنی در شیراز

خبر پارسی – خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در گزارشی(اینجا) نوشت: به‌مناسبت فرا رسیدن ۱۷ مرداد روز خبرنگار، مراسم گرامیداشتی ویژه خبرنگاران شامگاه پنجشنبه، ۱۶ مرداد از سوی خانه مطبوعات فارس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.
در این مراسم که خبرنگاران تمامی رسانه‌های مجازی، مکتوب و شنیداری اعم از روزنامه‌ها، مجله‌ها، ماهنامه‌ها، گاهنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما حضور داشتند، دو نفر از خبرنگاران هر رسانه‌ای تجلیل شدند اما چیزی که تعجب همگان را برانگیخت بی‌اعتنایی به خبرگزاری ایکنا به‌عنوان تنها رسانه قرآنی این استان بود به‌گونه‌ای که نه تنها خبرنگاران این رسانه تجلیل نشدند بلکه هیچ نامی نیز از این رسانه در این مراسم برده نشد.
این در حالی است که تمامی خبرنگاران حاضر در این مراسم اعم از خبرنگاران ایکنا همگی با دعوتنامه رسمی از سوی خانه مطبوعات و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس حضور داشتند.
مسئول اجرایی این مراسم در پاسخ به اعتراض خبرنگار ایکنا به این مورد ضمن ابراز تأسف از بروز چنین اتفاقی، اذعان کرد که قرآن همیشه مهجور است!

هدف غایی انقلاب، عمل به آموزه‌های قرآن بود
قرآن کریم به‌عنوان کتاب آسمانی مسلمانان، منشور اصلی انقلاب اسلامی است به‌طوری که هدف از این انقلاب و تشکیل نظام اسلامی توسط مردم و امام راحل تنها توجه و عمل به آموزه‌های این کتاب آسمانی است، پس چگونه است که در این انقلاب و این نظام این کتاب آسمانی مورد غفلت یک نهاد فرهنگی چون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات قرار می‌گیرد؟!
آیا وقت آن نرسیده است که دل‌های خفته بیدار شود و بدانند که تنها راه نجات بشریت توجه به قرآن کریم و آموزه‌های آن و معارف اهل بیت(ع) است؟ آیا جز این است که در مقابل قرآن، همگی باید سر تعظیم فرود آوریم؟ نه اینکه غفلت ورزیده و اعتراف به مهجوریت آن کنیم؟
آیا تنها دلیل قیام مردم مسلمان ایران جهت برپایی انقلاب اسلامی و داشتن حکومت اسلامی، مهجوریت‌‍زدایی از قرآن کریم نبود؟ پس چرا باید در این انقلاب و این نظام، قرآن کریم از سوی برخی از مسئولان مورد غفلت واقع شود؟
مقام معظم رهبری به‌عنوان سکان‌دار انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیوسته تمام مسلمانان را به توجه به قرآن کریم متوجه می‌کند و می‌فرماید: مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است؛ و از تمام مسلمانان می‌خواهد که بر محور این ثقل الهی گرد هم آیند و باز هم می‌فرماید: در این فـضای آلوده مادیات، شایسته است در دریای بی‌کران معنویت قـرآن کریم شنا کرد، تا از پلیدی‌های دنیا پاک شد و این، جز با انس مدام با این کتاب آسمانی ممکن نیست.

ایکنا؛ ظرفیتی جهت تحقق قطب قرآنی شدن استان فارس
بیش از یکسال است که مسئله قطب قرآنی شدن استان فارس از سوی آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس مطرح و به‌جد پیگیری می‌شود و بر همگان مشخص و مبرهن است که برای رسیدن به این مرحله باید از تمامی ظرفیت‌های قرآنی استان فارس بهره برد و آیا جز این است که تنها رسانه قرآنی نیز جزو یکی از این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود که به‌وسیله اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ قرآنی می‌تواند نقش مؤثری در دستیابی به این مهم داشته باشد؟
در دنیایی امروزی که همگان بر وجود جنگ نرم به‌ویژه در فضای مجازی دشمنان علیه اسلام و اعتقادات مسلمانان اعتراف دارند، آیا داشتن یک رسانه بین‌المللی قرآنی که اخبار آن به چند زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود و همیشه به‌صورت کاملاً تخصصی و با سوژه‌های قرآنی و مذهبی همراه با تفکر شیعی فعالیت دارد، راهکاری برای مقاومت در این جنگ نیست؟
خبرگزاری ایکنا که کارنامه فعالیت ۱۱ ساله درخشانی دارد، همیشه مورد عنایت مقام معظم رهبری و نمایندگان معظم‌له در نقاط مختلف کشور بوده و هست به طوری که مقام معظم رهبری نیز به دلیل ماهیت قرآنی این رسانه، به‌عنوان خبرنگار افتخاری این خبرگزاری درآمده‌اند.

ایکنا، رسانه‌ای اثرگذار در توسعه فرهنگ قرآنی است
در استان فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز یکی از شخصیت‌هایی است که پیوسته به این خبرگزاری عنایت ویژه داشته و دارد به طوری که در این رابطه به خبرنگار ما گفت: ایکنا، خبرگزاری است که با زبان‌های زنده دنیا اخبار خود را مخابره می‌کند و تنها خبرگزاری قرآنی است که به چند زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود و آنچه شنیده می‌شود تنها خبرگزاری است که مقام معظم رهبری، عضویت آن را نیز پذیرفته‌اند؛ لذا مجموعه‌ای قدر و اثرگذار در زمینه توسعه فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی در جامعه است و امیدواریم که در حوزه کارهای قرآنی نیز گام‌های مؤثری بردارند.
امام جمعه شیراز با اشاره به دغدغه‌های خبرگزاری ایکنا و سوژه‌های مطرح شده از سوی آن گفت:  طبیعی است بخشی از اینها می‌تواند مشکلات فعالیت‌های قرآنی جامعه را رفع کند اما در واقع مسئله این است که قرآن دریایی بی‌پایان‌ و اقیانوسی بیکران است که کسی با این حرکت‌ها نمی‌تواند مدعی شود بخش عمده‌ای از مسائل آن را حل و فصل کرده است اما به‌طور کلی باید هر کسی هرچه می‌تواند در این زمینه گام بردارد؛ لذا کارهایی که از سوی این خبرگزاری انجام گرفته، خوب است اما به هیچ‌وجه پایان کار نیست و آغازی برای راه طولانی است.

ایکنا، مفهوم رسانه را شناخته است
بنا بر این گزارش، آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به خبرنگار ایکنا گفت: یک خبرگزاری که یکپارچه در راستای اهداف قرآنی حرکت می‌کند معلوم می‌شود که اساساً مفهوم رسانه را شناخته است.
وی بیان کرد: خداوند به‌وسیله قرآن کریم پاکی‌ها، فضیلت‌ها، توحید و شرف و انسانیت را به انسان‌ها رسانده است و طبیعتاً هرکس بتواند خود را با آن پیوند زند یعنی مفهوم رسانه را شناخته است.
آیت‌‌الله ملک‌حسینی اضافه کرد: اگر کسی بتواند خبرهای معطوف به این رسانه الهی را به جامعه منتقل کند معلوم می‌شود تکریم این رسانه و کتاب مقدس را هم درک کرده است و احسا س می‌کنم ایکنا در این جهت یک خبرگزاری موفق است و خداوند به آنها توفیق دهد.

امکانات و بودجه خبرگزاری ایکنا تقویت شود
به گزارش ایکنا، رحیم زارع، سخنگوی فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ما گفت: ایکنا یک خبرگزاری بسیار مؤثر است که با وجودی که اقدامات فراوانی در زمینه فعالیت‌های و توسعه فرهنگ قرآنی در کشور انجام داده‌ است، هنوز هم جای کار بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه شخصاً به خبرگزاری ایکنا به‌دلیل اینکه یک خبرگزاری تخصصی قرآنی است، احترام می‌گذارم، افزود: امروزه که فرهنگ جامعه ما کمی از فرهنگ قرآن دور شده است و فرهنگ دینی در جامعه کمرنگ شده است امثال خبرگزاری ایکنا که مأموریت اصلی آنها توسعه همین فرهنگ در جامعه است، می‌توانند مؤثر باشند گرچه تاکنون نیز مؤثر بوده‌اند اما این نقش می‌تواند پررنگ‌تر شود.
منتخب مردم آباده در مجلس تأکید کرد: جهت پررنگ شدن نقش خبرگزاری ایکنا نیز در این زمینه باید امکانات فیزیکی و بودجه‌ای آن تقویت شود، من همیشه اخبار خبرگزاری ایکنا را رصد می‌کنم و از سوژه‌های آن برای موارد مختلف استفاده می‌کنم.

دغدغه‌های ایکنا، موجب توسعه فرهنگ قرآنی می‌شود
در همین رابطه جعفر قادری، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایکنا گفت: دغدغه‌هایی که توسط این خبرگزاری مطرح می‌شود، به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه کمک می‌کند.
قادری اظهار کرد: این خبرگزاری با توجه به سوژه‌هایی که دنبال می‌کند، زمینه را برای فضاسازی و گسترش موضوعات قرآنی و بررسی آسیب‌های مختلف از دیدگاه قرآن و ارائه راهکارهای قرآنی فراهم می‌کند که این نقش و جایگاه قابل توجهی در نظام اسلامی ماست.
بنا بر این گزارش، ضرغام صادقی، دبیر اول هیئت رئیسه مجلس نیز در رابطه با ایکنا گفت: خبرگزاری ایکنا مانند سایر قسمت‌های جهاد دانشگاهی نقش ویژه‌ای در فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی به عهده دارد.
وی ادامه داد: ایکنا هم خبرهای فعالیت‌های قرآنی را به گوش مردم و جامعه قرآنی می‌رساند و هم از نقطه نظرات صاحبنظران قرآنی و اسلامی نظام و دنیای اسلام بهره می‌گیرد و در واقع این خبرگزاری به‌عنوان پل ارزشمندی در اطلاع‌رسانی و فضاسازی قرآنی در جامعه تلاش و نقش خود را ایفا می‌کند.
صادقی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا جای تقدیر دارد، افزود: به‌ویژه توصیه‌های قرآنی را که به‌عنوان دستاوردی که در زندگی مردم مؤثر است، در اختیار جامعه قرار می‌دهد، قابل تقدیر و ارزشمند است.
ایکنا به گسترش فرهنگ قرآنی به‌عنوان یک رسالت نگاه می‌کند
منتخب مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا ضمن اینکه اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق فعالیت‌های قرآنی و انقلاب اسلامی را انجام می‌دهد، به ایجاد و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه به‌عنوان یک رسالت نگاه می‌کند که همین مسئله مأموریت مضاعفی برای این خبرگزاری است.
وی ابراز امیدواری کرد کسانی که به‌عنوان کارشناس و تحلیلگر مسائل این چنینی هستند بتوانند به غنای برنامه‌های خبرگزاری ایکنا کمک کنند زیرا این مسئله علاوه بر اینکه کار ارزشمند اجتماعی است دارای اجر و پاداش اخروی نیز هم هست.
به گزارش ایکنا، اینها تنها بخشی از صحبت‌های نمایندگان ولی فقیه و مجلس شورای اسلامی درباره خبرگزاری ایکنا و فعالیت‌های این رسانه بود اما متأسفانه بی‌مهری به این رسانه برای نخستین بار نیست که در استان فارس رخ می‌دهد و همیشه شاهد بروز چنین بی‌مهری‌هایی نسبت به تنها رسانه قرآنی استان فارس بوده و هستیم.

شعبه فارس خبرگزاری ایکنا، یکی از قدیمی‌ترین شعبه‌های این خبرگزاری محسوب می‌شود و از اینرو در این استان شناخته شده است و شائبه ناشناس بودن آن در استان رد می‌شود، ضمن اینکه در چندین نوبت متوالی به‌واسطه ارسال کمی و کیفی اخبار توانسته رتبه اول را میان شعب استانی این خبرگزاری کسب کند.

در مراسم روز خبرنگار سال گذشته نیز که از سوی استانداری فارس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شده بود، باز هم نامی از خبرگزاری ایکنا در میان تمام رسانه‌هایی که نام برده و تجلیل شدند، برده نشد و زمانی که خبرنگار ایکنا به این مسئله اعتراض کرد، دلیل چنین اقدامی را کم سابقه بودن خبرنگار این رسانه عنوان کردند، در حالی که در پاسخ به آنها گفته شد که هیچ رسانه‌ای در هیچ جای دنیا،‌ قائم به شخص نیست بلکه قائم به ذات است و در ارزیابی و تجلیل از آن باید به فعالیت‌ها و نفس آن توجه داشت نه سابقه کار خبرنگاران آن!
خبرگزاری ایکنا به اذعان مدیران فرهنگی استان فارس حتی مدیرکل ارشاد یکی از رسانه‌های اثرگذار در بخش توسعه فرهنگ قرآنی در استان فارس است به طوری که در برپایی نمایشگاه عروهالوثقی در سال جاری به‌خوبی نقش خود را ایفا کرد.
ایکنا از ابتدای ماه شعبان با پیگیری و مطالبه‌گری از مسئولان ارشاد و نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان،‌ حوزه‌های علمیه و سایر سازمان‌های فرهنگی ـ مذهبی چون سازمان اوقاف و تبلیغات اسلامی خواستار برپایی نمایشگاه «عروهالوثقی» در استان فارس شد زیرا سال گذشته به دلیل کم‌توجهی برخی مسئولان این نمایشگاه برپا نشده بود.
در طول برپایی نمایشگاه نیز، ایکنا به‌عنوان تنها رسانه مستقر در نمایشگاه روزانه به تولید اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌های توصیفی، تحلیلی و خبری فراوانی درباره نمایشگاه پرداخت و تمام بخش‌های آن را به‌طور کامل و مفصل تشریح کرد.
معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد فارس به‌صورت شفاهی از فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا در برپایی نمایشگاه «عروهالوثقی» تقدیر کرد اما ای کاش مسئولان فرهنگی برای تلاش‌ها و فعالیت‌های قرآنی احترام قائل بوده و برای این نمایشگاه مراسم اختتامیه‌ای برگزار کرده و یا در حاشیه یکی از برنامه‌های خود، از اشخاص و رسانه فعال نمایشگاه تقدیر به‌عمل می‌آوردند زیرا همیشه گفته‌اند به عمل کار برآید به سخنرانی نیست!

2 دیدگاه برای “بی‌اعتنایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به تنها رسانه قرآنی در شیراز

  1. به ضرغام صادقی بگید که دیشب همه رسانه ها دعوت کرد و به همه یک کارت هدیه 100 هزارتومانی داد
    جمع همه 10 میلیونی می شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.