برخی با نامهربانی مصوبه سامانه شفافیت را نقد می کنند

خبر پارسی – نایب رئیس شورای شهر شیراز: برخی با نامهربانی تلاش کردند به بهانه عدم تصویب ۳ بند دیگر، این اقدام بزرگ و تاریخی را به تیغ نقد غیرمنصفانه بکشند

ابراهیم صبوری عصر دوشنبه ۱۲ آذر در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به مصوبه هفته گذشته شورای اسلامی شهر شیراز با عنوان راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری شیراز، افزود: برخی با نامهربانی تلاش کردند به بهانه عدم تصویب ۳ بند دیگر، این اقدام بزرگ و تاریخی را به تیغ نقد غیرمنصفانه بکشند.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه، شورا از نقد منصفانه همه عزیزان موافق و مخالف استقبال می‌کند، اما گلایه داریم که چگونه ۱۴ بند مهم مربوط به مسائل مالی را نادیده گرفته و تنها ۳ بند مربوط به امور اداری از جمله سفرهای خارجی و حقوق مدیران و پرسنل شهرداری و اطلاعات استخدامی را هدف قرار می‌دهند که امکان فساد در آنها به نسبت دیگر موارد به مراتب کمتر است؟؟

او ضمن دفاع از عملکرد و رای شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: انجام شفافیت درساختاری کدر و نامنضبط بسیار سخت و دشوار است.

نایب رئیس شورای شهر شیراز گفت: هرچند قوانین مختلف، شهرداری را مکلف می کند تا تمامی معاملات خود را در قالب آگهی مزایده ها و مناقصه ها به استحضار شهروندان برساند اما این قوانین معمولاً تا قبل از برگزاری مزایده ها و مناقصه ها و دیگر معاملات صورت می گیرد و پس از آن کسی مطلع نمی شود که پیمانکاران و مشتریانِ طرف قرارداد شهرداری چه کسانی هستند و چه رفتاری از خود بروز می دهند. در اغلب موارد بیش از مقدار تعیین شده در برآورد اولیه پروژه به پیمانکار پرداخت شده و هیچکس هم اطلاعی پیدا نکرده است، و گاهاً مبالغ بسیاری به صورت ترک تشریفات در شهرداری هزینه شده است که کسی از آن مطلع نیست، فقط در یک مورد و در دوران شهردار سابق بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در پارک دراک به صورت ترک تشریفات و فاکتوری هزینه شده است.

فساد در اینجا شکل می گیرد، نه حقوق یک مدیر.

صبوری با انتفاد به عملکرد مخالفان شفاف سازی، افزود: آنان فریاد واویلتا سرداده اند که شفاف سازیِ سلیقه ای صورت گرفته است. نمی خواهم بگویم آن چه صورت گرفت جامع و کامل است، اما باید اذعان کنم اول راهیم و تابوی پنهان کردن قراردادها و پرداخت ها را با این طرح شکستیم.

آقایان تا همین دوره قبل طرح تفصیلی شهر را در کشوهای کمدهایشان پنهان می کردند، گویی اینکه شهروندان این شهر نامحرمند؛ آیا انتشار اسناد برنامه ریزی شهری که می تواند برای هر شهروندی ارزش افزوده یا ارزش منفی ایجاد کند، شفاف سازی و مبارزه با رانت اطلاعاتی نیست؟؟ آیا تصویب در دسترس عموم قرار دادن طرح تفصیلی و دیگر طرح های توسعه ای شهر شیراز در سامانه شفافیت توسط شورای شهر شیراز کاری بزرگ و تاریخی نیست؟؟

وی تاکید کرد: تصویب طرح راه اندازی سامانه شفافیت، شهرداری را موظف می کند که کلیه معاملات، مبادلات، مناقصه ها، مزایده ها، طرح های توسعه‌ای و برنامه ریزی، تهاترهای انجام شده، بودجه، درآمدها، هزینه ها و غیره را تا پایان کار به صورت آنلاین منتشر کرده و در اختیار شهروندان قرار دهد.

عضو شورای پنجم شورای شهر شیراز با اشاره به پخش زنده کلیه مذاکرات صحن علنی از طریق پایگاه اینترنتی شورا در همان لحظه پخش، و انتشار فایل صوتی در روز بعد، گفت: کلیه کمیسیون های شورا به صورت علنی و با حضور کارشناسان و مشاوران مختلف برگزار می شود و در بسیاری از موارد خبرنگاران نیز در ۳ کمیسیون کلیدی  فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، عمران، حمل و نقل و ترافیک و نیز سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به فراخور اهمیت موضوعات جلسه دعوت شده اند.

 او با بیان اینکه هنوز هیچ مدیری در هیچ دستگاهی حاضر به پذیرششفاف سازی نشده اند که شهروندان از کم و کیف حقوق دریافتی اش اطلاع کسب کنند افزود:

حقوق کلیه اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در دور پنجم، نخستین بار در پایگاه اطلاع رسانی شورا از مهرماه  ۹۷ منتشر شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. این اقدام در حالیست که سامانه درخواست مردمی و سنجش افکار عمومی شورای اسلامی شهر شیراز چندی است راه اندازی  شده که شهروندان می توانند با تعداد مشخص امضاء، طرح های خود را در این پایگاه ارسال، تا شورای شهر پس از بررسی در کمیسیون تخصصی نسبت به تصویب آنها اقدام کند.

گام نخست شورای شهر برای رسیدن به شفافیت نیازمند حمایت های همه جانبه شهروندانِ مطالبه گر است.

شورای اسلامی شهر شیراز در گام دوم و در کنار همه نظارت های قانونی خود و در جهت ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، طرح مدیریت تعارض منافع را در دست بررسی دارد که به صورت جامع تر بسیاری از ابعاد مدیریتی و اجرایی شهرداری شیراز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 به لحاظ اهمیت موضوع، این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا طی دو ماه گذشته به صورت دقیق بررسی و تصویب شده است و به زودی در صحن علنی شورا بررسی نهایی خواهد شد.

در شرایطی که همه اذعان دارند تاریکی مطلق بر ساختار اداری کشور حاکم است، دست یافتن به شفافیت یک شبه انجام نمی شود و نیازمند دقت نظر و تلاش بیشتری است.

وجود قوانین متعدد و بعضاً در تعارض، موازی کاری دستگاه های اداری، عدم وجود مدیریت واحد شهری، دخالت گسترده دولت در امور و امثالهم باعث شده هر تلاشی برای رسیدن به شفافیت و سلامت اداری آسان نباشد.

1 دیدگاه برای “برخی با نامهربانی مصوبه سامانه شفافیت را نقد می کنند

  1. حرکت شورای فعلی جای تشکر داره ولی شفافیت استخدامها مخصوصاً در مناسب مدیریتی اصلاً کم اهمیت نیست.
    شاید اطلاعات استخدامی از نظر رقم مالی نسبت به رقم قراردادهای پیمانکاری کمتر باشه اما اهمیتش در اینه که همین نیروی انسانی هست که اون قراردادهای فاسد رو میبنده. وقتی یک مدیر بالادستی نگران قضاوت افکار عمومی نباشه، از نفوذش برای انتصاب افراد وابسته در پستهای کلیدی استفاده میکنه و بقیه داستان مشخصه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.