استاندار فارس: حفاظت از منابع آب بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست

خبرپارسی – استاندار فارس با تاکید بر اهمیت مشارکت های مردمی و فعالیت تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در راستای حفاظت از منابع آب، گفنت: حفاظت از منابع آب بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست و تشکل های فعال در حوزه کشاورزی را حلقه واسط مردم و مسئولان هستند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس عنایت الله رحیمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با تاکید بر اجرایی شدن دستور العمل مصوب در هیئت وزیران مبنی بر کاهش سطح زیر کشت برنج در استان فارس، عنوان کرد: با توجه به سیاستگذاری وزارت نیرو و رویکرد شورای حفاظت از منابع آب استان در برنامه کاهش سطح زیر کشت برنج باید در سال اول ٣٠ درصد کاهش انجام شود.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان فارس با اشاره به اینکه با اعمال این کاهش ۳۰ درصدی حدود ۵ هزار هکتار از اراضی مد نظر در کامفیروز باقی خواهد ماند، از پیشنهاد این شورا برای رهاسازی ۳۵ تا ۴۰ میلیون متر مکعب آب از سد ملاصدرا برای آبیاری این اراضی خبر داد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر اهمیت مشارکت های مردمی و فعالیت تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در راستای حفاظت از منابع آب، تشکل های فعال در حوزه کشاورزی را حلقه واسط مردم و مسئولان دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آب منطقه ای و تشکل های مردم نهاد باید با انتقال صحیح و علمی موضوعات و تصمیم گیری های کلان بهره برداران حوزه کشاورزی را یاری کنند که در کنار بیان و پیگیری مطالبات خود بر مبنا و در چارچوب قانون اقدام کنند.

استاندار فارس خواستار صرفه جویی در استفاده از آب، پرداخت حق آبه‌ها و نظارت سازمان آب منطقه‌ای بر میزان برداشت‌ها شد و تاکید کرد :تمایل داریم که فارس در رعایت قانون اول باشد.

رحیمی بر لزوم اعمال قانون و ایجاد محدودیت برای برداشت زیاد از حد اعلام شده آب از چاهها و اجرای سیاست‌های اعلامی دستگاههای حاکمیتی به ویژه در دشت‌ها تاکید کرد .

وی  همچنین برداشت آب از چاههای غیرمجاز را تخطی از قانون و تجاوز به حقوق عمومی دانست و گفت: مقامات قضایی پیگیری و دستور لازم برای برخورد با متخلفین را دنبال خواهند کرد .

استاندار فارس با اشاره به اهمیت استفاده از کنتورهای حجمی و هوشمند در کنترل میزان آب مصرفی کشاورزی  از آمادگی صنایع الکترونیک استان فارس برای ساخت هر تعداد کنتور حجمی و هوشمند خبر داد و گفت: این ظرفیت باید در جهت تامین نیاز حوزه کشاورزی و آب استان و همچنین  بهره گیری از توانمندی های داخلی و بومی فارس در دستور کار قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین از آمادگی رها سازی آب برای بهره برداری زیست محیطی و آبگیری تالاب ها  خبر داد و افزود: این اقدام باید پس از فرهنگسازی توسط سازمان های مسئول و تشکل های مردمی انجام شود چرا که در غیر این صورت ممکن است آب رها سازی شده پیش از رسیدن به تالاب ها مورد بهره برداری قرار گیرد.

رحیمی ادامه داد: باید این اطلاع رسانی به بهره برداران آب در حوزه کشاورزی انجام شود که در صورت خشک شدن تالاب هایی همچون بختگان و طشک اراضی کشاورزی نیز با مشکل رو به رو خواهند شد.

وی عنوان کرد: زمان و میزان رها سازی این آب نیز باید از سوی سازمان محیط زیست اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.