از سوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تشریح شد؛ مهمترین مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی برای کارآمدسازی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر لزوم ترویج گفتمان علم در جامعه دانشگاهی و عمومی مهمترین مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی را به عنوان کارآمدسازی دانشگاه‌ها تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سعید پورعلی روز چهارشنبه، ۱۷ آذر ماه در نشست خبری همایش ملی «فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم» با بیان اینکه جایگاه دانشگاه در فضای کشور این است که تنوع و تکثر را پاس بدارد و در مسیر تقویت فضای نقادی به موازات تولید علم حرکت کند، اظهار کرد: دانشگاه باید با استفاده از ثمرات یافته‌های علمی بتواند در فرآیندهای سیاست‌گذاری کلان کشور نقش خود را ایفا کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به ماموریت‌هایی که طبق سند نقشه جامع علمی کشور به جهاد دانشگاهی محول شده است، افزود: سه ماموریت در حوزه مسائل فرهنگی دانشگاه است که مخاطب این سه ماموریت معاونت فرهنگی و ظرفیت فرهنگی جهاد است که می‌توان به مشارکت در گفتمان‌سازی و نهادینه‌سازی علم در دانشگاه، مشارکت در ترویج و تعمیق کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای مشارکت در کرسی‌های نظریه‌پردازی در قالب کمیته دستگاهی تقسیم کار داخلی داریم که این تقسیم کار پرداختن به بحث‌های نظریه‌پردازی را به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محول کرده است. همچنین برای مشارکت در تقویت فضای نقد و مناظره ابزاری به نام مسابقات را به صورت بومی‌شده در اختیار گرفتیم که در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آماده شده است. تاکنون پنج دوره از این مسابقات برگزار شده که در فضای آموزش‌های دانشگاهی، عمومی و تخصصی بوده است. برگزاری این مسابقات مدل کارآمدی جهت ترویج فضای مناظره برای دانشگاه است که استقبال از این مناظره هر سال افزایش می‌یابد، به‌طوری که ۱۷۰ تیم در سال ۹۴ در این مسابقات شرکت کردند که امسال این عدد به ۴۶۰ تیم ارتقاء یافته بود. البته مسابقات امسال به صورت سه مرحله‌ای استانی، منطقه‌ای و ملی برگزار شد که در نهایت ۱۶ تیم به عنوان تیم‌های برتر ملی در تاریخ ۲۱ آذرماه در دانشگاه تهران به رقابت خواهند پرداخت.

پورعلی با بیان اینکه اقدام دیگری که در معاونت فرهنگی انجام شده، برنامه‌ریزی برای ترویج نهادینه‌سازی گفتمان علم در جامعه دانشگاهی است، گفت: این کار نیاز به شناسایی مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی دارد تا از این طریق بتوانیم این مؤلفه‌ها را در فضای دانشگاهی تعمیق و ترویج دهیم. در این راستا باید دانشگاه‌ها را به مثابه سرزمین تعریف کنیم تا در قالب سرزمین بتوانیم فرهنگ خاصی را در دانشگاه ترویج دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: برای ترویج گفتمان علم در جامعه راهی جز شناسایی ارزش‌های پایه‌ای که نیازهای علم را مشخص می‌کند، نداریم.

وی به مهمترین مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: استقلال و رعایت آزادی‌ها و حرمت آزادی‌های آکادمیک، مشارکت اعضای هیات علمی در فرآیند جذب و انتصابات و مدیریت‌های دانشگاه، گسترش فضای رقابت فکری و علمی به جای سایر رقابت‌های مخرب همچون رقابت‌های سیاسی، پیشگام بودن افراد برای نوآوری و نوپژوهشی، کاوش آزادانه علمی در هر موضوع، تحمل ابهام به معنای بردباری در برابر وضعیت‌های نامشخص، باز بودن فرهنگ دانشگاه نسبت به پذیرش وضعیت تضادآمیز و وجود الگوی ارتباط خاص در دانشگاه‌ها از جمله مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی محسوب می‌شوند که در صورت تقویت این مؤلفه‌ها در جامعه علمی شاهد کارآمد شدن دانشگاه خواهیم بود.

پورعلی با بیان اینکه اتهام ناکارآمدی به دانشگاه‌ها ناشی از قالب نبودن این مؤلفه‌ها در فضای دانشگاهی است، به همایش فرهنگ دانشگاهی و نهادینه‌سازی گفتمان علمی اشاره کرد و گفت: ماموریت این همایش این است که جامعه دانشگاهی کشور را به نهادینه‌سازی فرهنگ دانشگاهی ترغیب کند؛ زیرا اگر قرار باشد بر اساس سند چشم‌انداز، ایران به عنوان کشور اول منطقه در بحث‌های فناوری و علم باشد، لازم است مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی تقویت و در سیاست‌گذاری‌های نهادهای علمی به آن توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.