آیت الله سید ابوالحسن نوری مهری ،اسلحه به دست، در کوچه‌ها و خیابان‌های خرمشهر

خبر پارسی – نقل از سایت مهرستان – آیت الله سید ابوالحسن نوری مهری، فرزند سید علی ، متولد ۱۳۱۸ هجری شمسی شهرستان مُهر(Mohr)- استان فارس ، امام جمعه ی سابق خرمشهر است.

شهر مهر (Mohr)  زادگاه آیت الله نوری از مراکز با سابقه دینی – مذهبی در جنوب کشور محسوب می شود و در این شهر علمای بزرگی چون حضرت آیت الله سید عباس مهری یار دیرین و نماینده امام خمینی (ره) و امام جمعه کویت ، آیت الله سید محمد جواد هاشم زاده از علمای بحرین، آیت الله سید عباس موسوی مُهری ،آیت الله سید محمد موسوی الرشید مُهری از علمای برجسته کویت ، آیت الله سید هاشم علامه مُهری ، آیت الله سید ابراهیم مکی ، آیت الله سید محمد برهانی ، آیت الله سید محمد باقر موسوی مُهری دبیر مجمع علمای شیعه ی کویت و نماینده ی مراجع تقلید در کویت ، آیت الله حاج سید مرتضی مُهری از اساتید حوزه علمیه قم ، آیت الله سیّد عبدالرضا هاشم زاده و روحانیون برجسته و بزرگی است.

آیت الله نوری پس ازگذراندن تحصیلات مقدماتی در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی درآبادان به فراگیری علوم حوزوی روی آورد. در سال ۱۳۳۶ شوق تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف او را راهی  نجف اشرف کرد.

پس از اتمام مقدمات ، سطوح عالی را نزد حضرات آیات؛ آیت الله لنکرانی ، آیت الله صدرالدین بادکوبی ، آیت الله  راستی کاشانی و آیت الله سید عباس خاتم فرا گرفت.

پس از پایان مقدمات و سطوح ، به تحصیل دوره خارج فقه و اصول مشغول شد و از محضر حضرت امام خمینی (ره)،   حضرت آیت الله خوئی وحضرت آیت الله بجنوردی بهره برد. وی در سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت.

ایشان از حضرات آیات ؛ امام خمینی (ره) ،آیت الله سید ابوالقاسم خویی و آیت الله حکیم اجازه هایی داشتند. او در نجف اشرف نشریه ای منتشر کرد ، وی همچنین از طبع شعری بالایی برخوردار است.

01

حاج سید ابوالحسن نوری قبل از انقلاب در حسینیه آیت الله سید عباس موسوی مُهری در خرمشهر به اقامه ی نماز جماعت پرداخت و در زمینه هدایت مردم در راهپیمایی ضد رژیم پهلوی فعالیت کرد و به همین علت از سوی ساواک منع منبر شد.

این روحانی بزرگوار در سال‌های حکومت بعثی‌ها در عراق در حمله ای شبانه به منزلش دستگیر شد، بیش از یک ماه زندان صدامیان را تجریه کرد و با میانجیگری حضرت امام (ره) رهایی یافت.پیوندی عمیق با آرمان‌های انقلاب، ‌امام و رهبری، شهیدان و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و از جمله یادگاران دفاع مقدس به شمار می‌رود.

آیت‌الله سید ابوالحسن نوری مهری، امام جمعه سابق خرمشهر، نخستین امام جمعه جانباز کشور  بود.

این روحانی مبارز که در آغاز جنگ تحمیلی نیز با راه‌اندازی ستاد رزمندگان مسلمان در کنار شهید مصباحی، اسلحه به دست، در کوچه‌ها و خیابان‌های خرمشهر با دشمن بعثی می‌جنگید، در سینه خود، انبوهی از ناگفته‌های جنگ به ویژه روزهای مقاومت خرمشهر را دارد.

noori-jang3

دیدار تاریخی ایشان با حضرت امام خمینی (ره) و گفت و گوهای رد و بدل شده در این دیدار از فرازهای مهم حماسه دفاع مقدس است.

ایشان در کتاب خاطرات دفاع مقدس درباره خاطره به یاد ماندنی دیدار خود با حضرت امام خمینی (ره) در اوایل جنگ می‌گوید: روزهای اول جنگ بود که ما در خرمشهر دریافته بودیم، با وجود این که دشمن بعثی و متجاوز، جنگ با نظام مقدس و نوپای جمهوری اسلامی ایران را به شدت جدی گرفته و بر نیت شوم خود بسیار جدی است، شماری از مسئولان به ویژه بنی‌صدر، جنگ را جدی نگرفته‌اند و در خرمشهر، مدافعان شهر در کوران این بی‌توجهی تاوان سنگینی را می‌دهند.

امام جمعه جانباز خرمشهر می‌افزاید: پس از این که توفیق دیدار با امام را به همراه شهید مصباحی یافتیم، خطاب به آن رهبر بزرگ گفتم: آقا دشمن جنگ را جدی گرفته است و ما نیز باید با همین شیوه به جنگ دشمن بعثی برویم و سپس امام با تأکید بر سخنان اینجانب، در حق مدافعان خرمشهر دعا کردند.

02

هنگامی که از اتاق کوچک ایشان بیرون رفتم، در حالی که برادران مصباحی مشغول بستن بند پوتین‌های نظامی خود بودند، حضرت امام به احترام این رزمندگان مدافع خرمشهر، لحظاتی سر پای ایستادند تا آنها بند پوتین‌هایشان را ببندند و این نشان از ارادت حضرت اما راحل به مدافعان خرمشهر و رزمندگان اسلام بود.

آیت‌الله نوری می‌افزاید: در حالی که فردای پس از دیدار با امام، تهران را به مقصد جبهه‌ها ترک می‌کردیم، اعلامیه مهم معظم‌له را از رادیو شنیدیم که فرمودند در نبرد با صدامیان متجاوز جنگ را جدی بگیرید.

آیت الله نوری مهری پیر مدافعان خرمشهر ،در روز چهارم خرداد بهمراه عده‌ای از رزمندگان و اهالی شهر خرمشهر به دلیل پیروزی در عملیات «الی‌بیت‌المقدس»  در روز آزادی خرمشهر در مسجد جامع تجمع کرده بودند که عراقی ها برای انتقام گیری محوطه مسجد جامع شهر خرمشهر را بمباران کردند  و بر اثر این بمباران تعدادی از رزمندگان به شهادت رسیده و همچنین حضرت آیت الله  نوری مجروح شد  اما به کمک رزمندگان و به مدد بدنه یک خودکار و مراقبت یک پرستار شجاع پس از جراحت سنگین در ناحیه گردن ناشی از اصابت ترکش خمپاره  ، نجات یافت.

مقام معظم رهبری در فرازی در نماز جمعه تهران در اوایل جنگ تحمیلی می‌فرمایند اگر به نصایح دلسوزانه روحانیون خرمشهر عمل می‌شد خرمشهر سقوط نمی‌کرد.  سال‌ها پس از جنگ در چند نوبت ایشان از آیت الله سید ابوالحسن نوری، پیر مجاهدان مقاومت و فتح خرمشهر با عنوان دلسوزترین روحانی جنگ یاد می‌کنند. خاطرات دیدار تاریخی و گفتگوهای امام جمعه خرمشهر با مقام معظم رهبری و شهید دکتر چمران در اوایل جنگ و در اتاق جنگ اهواز از فرازهای مهم تاریخی دفاع مقدس به شمار می‌رود.

آیت الله سید ابوالحسن نوری که در دو دهه اخیر در دفاع از حقوق مردم خرمشهر در خلال سال‌های بازسازی گام‌های ارزنده‌ای برداشت مهم‌ترین شاهد و گواه رنج‌های سه نسل از خرمشهری‌ها و آبادانی‌هاست. تذکرات پدرانه وی به مسوولین به ویژه مسوولین استانی و شهرستان اگر دقیق اجرا می‌شد اکنون شرایط در خرمشهر و آبادان اینگونه نبود که مردم این شهرها مهاجرت را بر ماندن در سرزمین مادری خود ترجیح دهند

مسئولیت ها:

در دوران دفاع مقدس در جبهه ها حضور یافت مدتی مسئول عقیدتی نیروی هوایی و عضو هیات علمی ستاد مشترک بود.

در سال۱۳۶۵-۱۳۶۶ هجری شمسی مسئولیت اعزام روحانیون مبارز را بعهده گرفت . وی در سال۱۳۶۲ هجری شمسی به فرمان امام خمینی (ره) به امامت جمعه ی خرمشهر منصوب گشت و تا سال ۱۳۶۴ این سمت را بعهده داشت،    اما به سبب عملیات فتح فاو و بمباران شدید خرمشهر نماز جمعه ی آنجا تعطیل شد،

 بار دیگر از سال ۱۳۶۶ امامت جمعه خرمشهر را عهده دار شد و بار دیگر در سال ۱۳۶۹ به حکم حضرت آیت الله خامنه ای این سمت را پذیرفت و بیش از ۲۰ سال و در دوران بازسازی از سنگر نماز جمعه مدافع مردم محروم این خطه قهرمان شد.

ایشان رئیس هیأت امنای زیارتگاه شهدای شلمچه است.

از فعالیت ها:

 ایشان منشأ خدمات ارزنده ای در زمینه  امور فرهنگی و عمرانی بوده است، بخصوص دربازسازی خرمشهر نقش بسزایی داشته اند .

  از دیگر خدمات ایشان: کمک به تأسیس یازده مدرسه ، مسجد فاطمه زهرا (س) ، بنیاد خیریه بهبهان بوستان فدک و ورزشگاه علی مرتضی همچنین ایجاد تشکل برای جوانان ، همکاری با مراکز فرهنگی ،  اقامه ی نماز جماعت ، دیدار با خانواده های شهدا و احیای مساجد خرمشهر مانند مسجد قدس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.