آمادگی هیئت پزشکی ورزشی فارس برای پوشش المپیاد دانشجویان

خبرپارسی – نایب رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس از آمادگی این هیئت برای پوشش کامل پزشکی چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه شیراز خبرداد .
به گزارش روابط عمومی هیئت پزشکی ورزشی استان فارس، جمشید جهانی در نشست هم اندیشی با معاون دانشجویی و مدیر تربیت بدنی دانشگاه شیراز در خصوص برگزاری چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور در شیراز، بر لزوم هم‌افزایی بین هیئت پزشکی ورزشی و تربیت‌بدنی دانشگاه شیراز تاکید کرد.
او گفت: طبق قانون وزارت ورزش و بخشنامه های موجود، هر مجموعه ورزشی و برگزار کننده مسابقات در کشور بایستی قبل از شروع انجام آن ، نظارت کامل بر عضویت ورزشکار در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی (بیمه ورزشی) داشته باشند تا از خدمات گسترده پزشکی ورزشی و در صورت حادثه خدمات درمانی مناسب برخوردار شوند .
نایب رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به اینکه طبق بخشنامه عضویت هر ورزشکار در کمیته خدمات درمانی پس از ۷۲ ساعت فعال شده و قابلیت اجرایی دارد، افزود: خوشبختانه این امتیاز را فدراسیون برای برگزار کنندگان مسابقات و ورزشکاران شرکت کننده در نظر گرفته که هم زمان با عضویت، از خدمات این کمیته برخوردار خواهد شد .
دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان فارس به پوشش پزشکی توسط کمیته مسابقات هیات پزشکی ورزشی اشاره و اضافه کرد: طبق قوانین و بخشنامه به تمام مراکز ورزشی، باشگاه ها و مجموعه هایی که برگزار کننده مسابقات می باشند بایستی به انجام این مهم اهتمام ویژه داشته باشند و پوشش پزشکی مسابقات را با حضور پزشک و امدادگر ورزشی (پزشکیار) در مسابقات از طریق هیات پزشکی ورزشی استان دنبال کنند .
جهانی به نکات مهم پزشکی که در حین مسابقات باید به آن توجه ویژه داشت اشاره و خاطرنشان کرد: نکات بسیار ظریف و قابل توجه پزشکی وجود دارد که مجموعه پزشکی ورزشی از علم آن برخوردار است و اگر آسیب احتمالی و یا بیماری در حین مسابقات برای ورزشکار پیش آید می تواند در کمترین زمان و به بهترین نحو ممکن به درمان آن بپردازد و آن را به ادامه فعالیت ها بازگرداند .
وی از ظرفیت های بالای پزشکی ورزشی در ارائه خدمات به جامعه ورزش و ورزشکار سخن گفت و خاطرنشان کرد: خدمات هیات پزشکی ورزشی بسیار گسترده است و می تواند حتی در صورت نیاز ماسور ورزشی برای تیم های شرکت کننده در مسابقات فراهم کند و همچنین اگر در زمان برگزاری مسابقات ، آسیبی برای ورزشکاران رخ دهد، در سریع ترین زمان و به بهترین نحو ممکن به درمان آن اقدام و در صورت نیاز با اورژانس به مراکز درمانی و بیمارستان انتقال دهد .
زهرا تمدن نایب رئیس بانوان هیئت پزشکی ورزشی فارس هم در این نشست با بیان اینکه سلامت بانوان ورزشکار برای حضور در مسابقات بسیار مهم است،گفت: این موضوع از ویژگی خاصی برخوردار است و هیات پزشکی ورزشی فارس می تواند معاینات سلامت قبل از مسابقات ورزشکاران را به طور کامل انجام دهد و با صدورگواهی سلامت برای آنان زمینه را برای برگزاری یک مسابقات سالم رقم بزند .
عبدارضا سبحان منش مسئول کمیته درمان و آموزش هیات پزشکی ورزشی فارس هم در این نشست با بیان اینکه این المپیاد ورزشی یک ایونت بزرگ ورزشی محسوب می شود و دارای استاندارهای خاص خودش از لحاظ پزشکی می باشد، افزود: ورزشکار حاضر در این مسابقات باید قبل از ورود به مسابقه از یک سلامت اولیه برخوردار باشد و با در نظر گرفتن سلامت عمومی سلامت شخص هم از لحاظ شرکت در آن رشته ورزشی با غربالگری سلامت مورد ارزیابی قرار می گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.