آقای شهردار چگونه توانستید؟

خبر پارسی: شهردار شیراز روز پنجشنبه ۲۴ بهمن و در آئین افتتاح ۱۲۰ پروژه عمرانی، رفاهی، خدماتی و تفریحی، در حالی شعار «ما توانستیم» را با صرف هزینه‌های سنگین تبلیغاتی سر می‌داد که پروژه متروی شیراز همچنان زیر زمین رها شده است .  

پروژه متروی شیراز در آستانه پانزدهمین سالگرد آغاز به کارش نه تنها تاکنون نتوانسته به مردم خدمتی ارائه کند،بلکه تعلل در اجرای آن با ایجاد زحمات بسیار زیاد، کام مردم شیراز را تلخ کرده است. پروژه‌ای که قرار بود راهگشای مردم شیراز باشد حالا به بن بستی بزرگ برای مردم و ترافیک شهر شیراز تبدیل شده است.

پروژه متروی شیراز که قرار بود با مشارکت ۶۰ درصدی دولت و ۴۰ درصدی شهرداری شیراز ساخته شود، به دلیل فرار دولت نهم و دهم از تعهدات خود، همچنان رها شده و هیچ کس حاضر نیست مسئولیت تاخیر در انجام آن را بپذیرد.

در تمام طول ۸ سال دولت احمدی‌نژاد کمترین اعتبار تعهد شده از سوی دولت مهرورز به پروژه متروی شیراز تزریق نشد و هیچ کدام از نمایندگان شیراز در خانه ملت نیز حاضر نشدند موضوع اعتبارات متروی شیراز در بودجه‌های ملی را پیگیری کنند.

این در حالیست که بارها «محسن اردکانی» معاون عمرانی استاندار فارس در دولت احمدی‌نژاد در رسانه‌های فارس از خرید واگن‌های متروی شیراز در کشور چین و حمل آن از طریق دریا به بندر شهیدرجایی هرمزگان خبر داده و بارها مقام‌های عمرانی و برنامه ریزی و نیز پاک‌فطرت شهردار فعلی شیراز از افتتاح فاز اول این پروژه در آینده نزدیک بشارت داده بودند.

حالا اما رئیس شورای شهر شیراز از نیاز فاز اول این پروژه به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داده است.

«غلام‌مهدی حقدل» در مراسم بهره برداری از پروژه‌های شهرداری شیراز یکی از مشکلات شهرداری شیراز را تامین هزینه‌های توسعه حمل و نقل عمومی دانست و با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های این بخش خصوصا قطار شهری، گفت: تکمیل خط اول از ۶ خط قطار شهری شیراز نیازمند ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز هم در مراسم یاد شده گفت: اکنون نمی‌توان افقی برای بهره‌برداری کامل از مترو تعیین کرد.

قیب‌زاده گفت: هر زمان که میزان تخصیص‌های دولتی کاهش داشته، ضعف در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را نیز به‌شکلی مشهود شاهد بوده‌ایم و این مشکلات در موضوع قطارشهری بیش از سایر مباحث حمل و نقل عمومی، خودنمایی کرده است.

وی خاطرنشان کرد:همین موضوع موجب شده علی‌رغم گذشت ۱۲ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی قطارشهری در شیراز، هنوز یک خط آن هم به‌شکل کامل آماده بهره‌برداری نباشد.

نقیب‌زاده مشکل اصلی در طولانی شدن روند ساخت قطارشهری شیراز را در تکیه به منابع دولتی دانست و گفت: امروز و در حالیکه حدود ۱۰٫۵ کیلومتر از مسیر ۲۱٫۵ کیلومتری خط یک قطارشهری شیراز آماده بهره‌برداری است، انتقال واگن‌ها با مشکلاتی مواجه شده که امیدواریم با تدبیر شورا و شهرداری، مرتفع شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تکمیل باقیمانده خط یک (فاز دوم از خط یک قطار شهری) نیازمند ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار است حال آنکه کل اعتبار تخصیص داده شده به قطار شهری در سال‌های گذشته توسط دولت ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان و از سوی شهرداری شیراز، ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

نقیب‌زاده تصریح کرد: باید قبول کنیم اگر در ۱۲ سال، موضوع تامین منابع مالی قطارشهری، جدی‌تر گرفته شده بود، قطعا تاکنون حداقل خط اول این پروژه، کامل شده و به بهره‌برداری رسیده بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز با یادآوری اینکه قطارشهری یکی از مهمترین زیرساخت‌ها در حمل و نقل عمومی و توسعه مطلوب آن است، ادامه داد: قطار شهری شیراز در ۶ خط به طول ۹۱ کیلومتر تعریف شده که خط اول ۲۱٫۵ و خط دوم ۱۵٫۵ کیلومتر طول دارد و حدود ۶۵ کیلومتر از این پروژه در قالب سایر خطوط است که باید اجرا شود.

اعلام خبر حقدل و نقیب‌زاده مبنی بر نیاز ۹۰۰ میلیارد تومانی فاز اول متروی شیراز بیانگر عدم پای‌بندی دولت احمدی‌نژاد به تعهدات خود در ۸ سال گذشته و بی‌توجهی مسئولان و  نمایندگان استان فارس به پیگیری موضوع بوده است.

در حالی که همفکران حقدل و پاک فطرت در ۸ سال گذشته سفرهای استانی دولت احمدی‌نژاد را از افتخارات بارز جریان اصولگرا قلمداد کرده و در رسانه‌های خود به تبلیغ گسترده از این سفر می‌پرداختند، اما ظاهرا در قریب به ۱۲ سفر محمود‌ احمدی‌نژاد به شیراز نتوانسته‌اند او را ترغیب کنند که بدهی دولت به متروی شیراز را بپردازد.

نمایندگان شیراز نیز همچون همیشه سر در لاک خود دارند و جر امضا بیانیه‌ علیه زید و عمرو، کار دیگری را در کسوت نمایندگی برای خود تعریف نکرده‌اند نیز در این ۸ سال در برابر اقدامات دولت نهم و دهم در مسائلی چون متروی شیراز، راه آهن شیراز ـ اصفهان، انتصاب استاندار و … سکوت کرده بودند.

از آنجا که تامین اعتبارات زیرساخت حمل و نقل در همه کشورهای دنیا توسط دولت‌ها تعهد می‌شود، باید منتظر ماند و چشم به دستان دولت اعتدال و تدبیر داشت تا بلکه کور سویی در اعتبارات این پروژه نارس دیده شود.

به نظر می رسد مسئولان محترم شهرداری متکلم وحده هستند و نیازی به دیالوگ نمی بینند که منولوگ و تک گویی را مناسبترین راه برای فرار از پاسخگویی می دانند!نکته جالب اینکه معاون محترم شهرداری شیراز در ضیافت شام جراحان زیبایی بینی به جای خوشآمد گویی صرف به میهمانان خارجی شرکت کننده در کورس راینوپلاستی شیراز بیلان کار شهرداری و هزینه های مربوط را می داد که موجب اعتراض برخی شرکت کنندگان در برنامه شد.ظریفی می گفت شانس آوردیم تریبون به شهردار نرسید وگرنه یک بیلان کار هم ایشان باید ارائه می داد!کاش مسئولین ما می دانستند هر سخن جایی و هر ….در پایان باید به حال بسیاری از رسانه های استان هم تاسف خورد که صفحات و خروجی آنها انباشته از اخبار دریافتی دستگاه های دولتی است و نقد جایی در اخبار آنها ندارد،گویی این دسته از رسانه ها جای خود را با سایت روابط عمومی ادارات دولتی اشتباه گرفته اند!

3 دیدگاه برای “آقای شهردار چگونه توانستید؟

  1. دیگه از ناراحتی گذشته، فقط خنده داره، بی تفاوتی مثل مرگه اما خنده بر هر درد بیدرمان دواست!

  2. جاسوس جون
    زور الکی نزن
    عین روز روشنه که این سایت چه کاره است
    زورتو جای دیگه بزن شاید نتیجه داد

  3. مشکل قطار شهری شیراز درسته کمبود بودجه است اما مشکلات دیگه ای هم داره و آن اینکه مدیرش تخصص اینکار را نداره فقط عده ای از دوستان پاسدارش را آورده که حقوق های کلان بده و با ناجوانمردی جای مدیر متخصص قبلی را گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.