طلبه‌هایی که در سواحل شمال، ارشاد می‌کنند

خبر پارسی – عکس روحانی‌های جوانی که در ساحل «بابلسر» با کودکان بازی و با نوجوانان فوتبال بازی می‌کنند و با جوانان سلفی می‌گیرند خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های مختلفی در پی داشت.

سید مرتضی پورعلی، مسئول گروه ترویجی با عنوان جهادی بقیهالله در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران» می‌گوید: بسیاری از حضور ما متعجب بودند و حتی به شوخی می‌گفتند:«حاج آقا شما کجا، اینجا کجا. مگه داریم؟ مگه میشه؟»

آنها یک گروه ۲۵ نفره از ۱۰ گروهی هستند که در بابل و بابلسر به فعالیت ترویجی می‌پردازند. محدوده فعالیت آنها هم مدارس، پارک، ساحل بابلسر و جنگل است. سوای گروه جهادی بقیه‌الله، حسین حسین‌زاده برسمنانی، رئیس شورای هماهنگی گروه‌های تبلیغی مازندران هم از حضور ۱۵۰ روحانی خواهر و‌ برادر در هفت بخش شهر بابل خبر می‌دهد که از سال ۸۸ فعالیت تبلیغی خود را شروع کرده‌اند.

ساحل بابلسر

به گزارش «ایران»، گروهی که خبرساز شده‌اند گروه بقیهالله هستند. سید مرتضی پورعلی،مسئول گروه تبلیغی جهادی بقیهالله می‌گوید: «ما ۱۰ گروه هستیم که در آمل و بابلسر از سال ۹۴ در دفتر تبلیغات حوزه علمیه ثبت شدیم.» فعالیت آنها به گستردگی گروه حامیان ولایت بابل نیست. آنها در مراسم‌ خاص مثل محرم و فاطمیه در مدارس حضور پیدا می‌کنند. به پارک‌ها، بیمارستان و جنگل و سواحل می‌روند.

اما آغاز حضور آنها در سواحل از یک برنامه کلید خورد که «سپاه» آن را انجام می‌داد. او می‌گوید: «سال قبل سپاه شهرستان بابلسر طرح «ساحل سالم» را در شهرهای ساحلی اجرا کرد که یک جنگ شاد بود.» آنها می‌روند و برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنند. پورعلی می‌گوید: «تابستان قبل ۱۵ شب همکاری داشتیم و یک برنامه مذهبی اجرا کردیم.» امابه گفته او آنچه  باعث خبرسازی و بازتاب رسانه‌ای فعالیت‌های آنها شد حضور چهره به چهره و فیزیکی آنها در ساحل بود. دوهفته است به ساحل می‌روند. اعتقاد داردآن برنامه مشترک فاصله آنها و مردم را کم نکرد: «مردم به سمت ما نمی‌آمدند. فقط نگاه می‌کردند.» اما تصمیم می‌گیرند که بروند و حرف بزنند. روز اول رفتیم به بچه‌ها شکلات و بادکنک دادیم. می‌گوید: «روایت اهل بیت (ع)است که اگر می‌خواهید دل پدر و مادر را به دست بیاورید از طریق بچه‌ها ورود کنید.» از بچه‌ها می‌پرسند که بلدی قرآن بخوانی؟ به گفته پورعلی این آغاز همکلامی با مردم است. به کودکان بادکنک می‌دهند ووقتی بچه‌ها می‌دیدند خوشحال می شدند و ارتباط برقرار می‌کردند.»

از استقبال مردم راضی است. می‌گوید: «حضور ما در ساحل برای خیلی از کسانی که آنجا بودند، تعجب برانگیز بود.» اعتقاد دارد که با حضور آنها در سواحل نگاه‌ها عوض می‌شود.» واکنش‌های مختلفی در ساحل دیده‌اند، مثلاً می‌گفتند:« حاج آقا شما و دریا. مگه میشه. مگه داریم. بالاخره می‌دانید که در سواحل یک کم فضا از دست می‌رود. بی‌حجابی دیده می‌شود. ما حس می‌کردیم که باید بچه‌ها ی مذهبی هم اینجا ورود کنند.» برخی از مردم هم به آنها گفته‌اند چرا زودتر نیامدید؟ چرا طلبه‌ها از فضای دریا دور هستند؟ پورعلی می‌گوید:«کسانی هم بودند که تیکه بیندازند اما ما توجه نمی‌کنیم. تیری در تاریکی است این تیکه ها.» به گفته او گاهی یک خانواده ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌نشیند و با آنها گفت‌و‌گو می‌کند. در نهایت هم می‌گویند: «حاج آقا با شما صحبت کردیم، سبک شدیم.»

او می‌گوید: «توجه کنید کسانی اینجا می‌آیند که ممکن است حتی یک بار هم مسجد نیامده باشند.» او به یکی از عکس‌های منتشر شده از گروه خود اشاره می‌کند که در آن یکی از جوانان که با آنها سلفی گرفته لباسی با آرم شیطان پرستی داشته است. می‌گوید:«ما مستقیم تذکر نمی‌دهیم.نمی خواهیم بگویند این آخوندها اینجا هم دست از سر ما برنمی دارند.» او اعتقاد دارد حضور آنهاو گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم باعث شده تا آدم‌هایی که در ساحل هستند پوشش بهتری پیدا کنند. یک خاطره هم تعریف می‌کند: «بچه‌ها داشتند قرآن می‌خواندند و جایزه می‌گرفتند. یک دختر ۸ ساله روسری نداشت. رفت یک حوله گذاشت روی سرش و آمد. این یعنی هم اصل حجاب را می‌داند و هم می داند وقتی با یک آدم دینی برخورد می‌کند باید حجاب داشته باشد.» گروه آنها ۲۵ نفر هستند. البته همه ساحل نمی‌آیند. می‌گوید: «به روحیه برخی از اعضای گروه نمی‌خورد. دوست ندارند که ساحل بیایند.» گاهی اوقات هم عصر سرزده به پارک‌ها می‌روند، فوتبال بازی می کنند،با مردم حرف می‌زنند، به سؤالات پاسخ می‌دهندودر نهایت هم همانجا نماز جماعت به جا می‌آورند.

حامیان ولایت بابل

گروه «حامیان ولایت بابل» فعالیتش را یک دهه زودتر از گروه بقیهالله شروع کرده است.به گفته حسین‌زاده ،از این گروه ۹۰ نفر از خواهران طلبه‌ و ۶۰ نفر روحانی برادرهستند. خواهران طلبه همه ساکن بابل هستند اما برادران روحانی ازابتدای سال تحصیلی تا خرداد هر چهارشنبه را برای رصد و آموزش ۲۰۰هزار دانش آموز بابلی از قم به این شهر شمالی می‌آیند. به گفته حسین زاده،برنامه زیر نظر دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است و حمایت آیت‌الله توکل در خبرگان و همچنین از حمایت امام جمعه بابل برخوردار است. به گفته او شهرستان بابل هفت بخش با هفت امام جمعه دارد، دو سازمان تبلیغات و دو منطقه آموزش و پرورش. آنها در طول سال برای ۲۰۰ مدرسه بابل برنامه دارند اما تابستان که می‌رسد برنامه را به ۵۰ مدرسه گزینش شده کاهش می‌دهند. ۱۰۰ مربی هم در تابستان نزدیک به ۳ هزار دانش آموزرا از ۲۰ تیر تا اول شهریور آموزش می‌دهند.

حسین‌زاده کلاس‌های تابستان را شامل کلاس‌های آموزشی، تربیتی و اخلاقی می‌داند و می‌گوید: «در کنار آن برنامه‌های اردویی چون سفر به مشهد، جام فوتبال و… هم داریم.» ماه رمضان به زندان بابل می‌روند و کمپ‌های اعتیاد و بیمارستان‌ها را هم مدنظر دارند.وی می‌گوید:«هم برای تبلیغ می‌رویم و هم برای پاسخگویی حضوری.» تابستان‌ها روی پارک‌ها متمرکز می‌شوند. این برنامه‌ها با همکاری شهرداری، سپاه و ائمه جمعه شهر انجام می‌گیرد.

به گفته رئیس شورای هماهنگی گروه‌های تبلیغی مازندران همین فعالیت‌ها در جویبار، قائمشهر، نکا، ساری، آمل، محمودآباد، فریدونکنار، چالوس و تنکابن توسط گروه‌های دیگری هم انجام می‌گیرد. عمده فعالیت این گروه‌ها مدارس و پارک هاست.

حسین‌زاده می‌گوید: «برنامه‌های سواحل، پارک‌ها و بیمارستان‌ها فصلی و تابستانه است.» او هدف ازاین فعالیت ها را «نخبه پروری» اعلام می‌کند و درباره طرح شایستگان شهرستان هم می‌گوید:«۱۰۰ نفر از دانش آموزان ما انتخاب می شوند به صورت هفتگی و جدی آموزش می‌بینند.» دانش آموزان نخبه ازمیان کسانی انتخاب می‌شوند که امسال به کلاس ششم وارد می‌شوند. آنها علاوه بر اینکه نمره نخبگی می‌گیرند باید شاعر، نویسنده، ورزشکار یا دانش آموز ممتاز مدرسه باشند. آموزش‌ها به گفته حسین‌زاده برای این دانش آموزان بسیار تخصصی است. ۶سال از عمر انتخاب «شایستگان» نخبه دانش آموز می‌گذرد. او درباره دروس آموزشی این دانش آموزان هم می‌گوید: «سعی بر این است که کلاس‌های درسی مثل ریاضی و علوم نداشته باشیم. بیشتر تربیتی، پرورشی و آسیب‌های اجتماعی است.»

به گفته او مبلغان هر کدام در زمینه‌ای کارشناس هستند. حسین‌زاده می‌گوید: «مثلاً من مربی پیشگیری از اعتیاد هستم.» کارشناس کودک، وهابیت، مهدویت و بهائیت از جمله تخصص‌های لازم برای حضور مربی در کلاس نخبگان است. برخی از استادان آنها هم از حوزه علمیه قم می‌آیند.

او درباره هزینه کلاس‌ها هم می‌گوید: «هیچ کمکی از سوی مسئولان شهرستان به ما نمی‌شود.» کمک‌ها بیشتر از سمت خیرین و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم می‌آید. هزینه کلاس‌های تابستانی آنها (سه ماه) ۸ میلیون تومان می شود.در طول سال هم هر ماه ۴ میلیون تومان هزینه دارند. او می گوید: «این مبلغ صرف هزینه تبلیغات، پژوهش، اردوی مشهد، استخر، اهدا جوایز و مشاوره والدین می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.