استاندار فارس در جمع اصحاب فرهنگ و رسانه:نقد قدرت یک فضیلت اخلاقی است/جامعه آزادتر فساد کمتری دارد

خبر پارسی – استاندار فارس هویت هر جامعه را درگرو فرهنگ آن دانست و گفت: ملت ها با هویت فرهنگی شناخته می شوند و فرهنگ، سازمان جامعه برای ارائه طرح زندگی در آن جامعه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، سید محمد علی افشانی، در در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان اظهار داشت: اندیشه، فکر و تفکر مرکز ثقل مثلث فرهنگ، هنر و رسانه می باشد.

استاندار فارس افزود: باید از این مرکز ثقل راه علاجی برای حوزه هایی فراتر از حوزه فرهنگ و هنر و رسانه استخراج شود.

وی آزادی و امنیت را نیاز اساسی جامعه بویژه هنرمندان و اصحاب رسانه دانست و گفت: اگر این دو مسئله مهم فراهم باشد اهالی فرهنگ و هنر و رسانه شک نداشته باشند که بازار پر رونقی خواهند داشت و برای رفع کوچکترین مشکلاتشان به دولت نیازی ندارند.

 افشانی هنر را بخشی اقتصادی دانست و ابراز داشت اگر در هنر حرفی برای گفتن وجود داشته باشد مشتری آن نیز وجود خواهد داشت و لازم است فضای آرام و آزادی وجود داشته باشد تا هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه بتوانند خلاقیت داشته باشند و خالق آثاری باشند که جامعه به آن نیاز دارد.

استاندار فارس ادامه داد: لازمه دستیابی به چنین فضایی این است که نویسندگان و متفکران دست از ملاحظه کاری بردارند.

وی نقد کردن را امری ضروری دانست و افزود: متاسفانه در جهان سوم، نقد قدرت جزء معاصی کبیره بوده که باید به یک فضیلت اخلاقی تبدیل شود تا جامعه در مسیر توسعه قرار گیرد.

مهندس افشانی اظهار داشت: هرگاه قدرت در هر سطحی که باشد مورد نقد قرار گرفت جامعه در مسیر سعادت،خوشبختی، توسعه و عمران قرار خواهد گرفت.

استاندار فارس با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین فساد و آزادی وجود دارد ابراز داشت: هرچقدر جامعه آزادتر باشد فساد کمتر خواهد بود چراکه مدیران در آن جامعه نقد می شوند و موظف هستند که پاسخگو باشند.

استاندار فارس افزود: فرهنگ همه داشته ها و میراث اجتماعی هر جامعه ای بوده و اساس توسعه پایدار نیز می باشد.

مهندس افشانی افزود: توسعه پایدار در جامعه ای میسر است که انسان های آن منافع جامعه را بر منافع شخصی ترجیح دهند و تربیت چنین انسان هایی وظیفه گروه فرهنگی جامعه می باشد.

وی گفت: اگر به فرهنگ آنچنان که شایسته است توجه شود حتماً تولید ثروت را به دنبال خواهد داشت و به هر میزان که اعتماد در جامعه که شاخص ثروت اجتماعی است بیشتر شود به همان میزان نیز سرمایه و ثروت مردم افزایش می یابد.

استاندار فارس حاکمیت قانون را مهم ترین کارکرد فرهنگ دانست و افزود: اگر فرهنگ وجود داشته باشد قانون در جامعه حاکم خواهد بود و وفای عهد به عنوان یک اصل و رعایت حقوق دیگران مبنای کار قرار می گیرد.

افشانی با بیان اینکه هنرمندان و اصحاب رسانه انسان های خلاق و مسئولیت پذیر هستند ابراز داشت: این دو قشر جامعه با افکار عمومی مرتبط هستند و اگر راهبردهایی را با یکدیگر داشته باشند در حوزه های اجتماعی تاثیرگذار خواهند بود.

وی ادامه داد: این دو گروه جهت دهندگان جامعه و سیاستمداران هستند و جامعه نیازمند آن است که خشونت و نفرت در آن کاهش یابد.

استاندار فارس گفت: اگر جامعه شاد بوده و نشاط در آن وجود داشته باشد قطعاً افسردگی که عامل همه ناهنجاری ها بوده که به دنبال آن خشونت شکل می گیرد کاهش می یابد.

 افشانی گفت: هنرمندان، متفکران و صاحبان قلم باید تحمل و بردباری داشته باشند و به دنبال آن باشندکه ببینند ریشه رشد نابسامانی های فرهنگی کجاست و با آن مبارزه کنند نه اینکه برای خوشایند دیگران قلم بزنند و سعدی نیز در مورد تحمل و بردباری می گوید:

در خاک بیلقان برسیدم به عابدی          گفتم مرا به تربیت از جهل پاک کن

گفتا برو چوخاک تحمل کن ای فقیه     یا آنچه خوانده ای همه را زیر خاک کن

وی  به بیت ” آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است  با دوستان مروت با دشمنان مدارا” از حافظ اشاره کرد و ادامه داد: تحمل و بردباری باید مبنای زندگی می باشد و امروز هنرمندان باید برای خود یک وظیفه و هدف تعیین کنند و در آن مسیر قدم بردارند.

استاندار فارس در ادامه به حوزه رسانه پرداخت و گفت: رسانه در همه اعصار خصوصاً عصر کنونی جهت دهنده جامعه است و روزگاری کل ابزار رسانه قلم، کاغذ و پیک بود اما امروز سرعت مبنای کار قرار دارد.

مهندس افشانی گفت: انقلاب صنعتی تنها انقلابی است که دستاوردهای آن تحمیلی بوده و کسانی که هنرمند باشند از این ابزار به درستی استفاده می کنند نه اینکه از آن ممانعت کنند.

وی افزود: اساساً هنرمندان و اصحاب رسانه باید بدانند که تغییرات جامعه کار آنها بوده و باید این تغییرات در جهت مثبت باشد.

استاندار فارس گفت: در عصر کشاورزی زور و بازو نماد قدرت بود، در عصر صنعتی پول و اما در عصر کنونی فرهنگ و رسانه ابزار قدرت هستند.

مهندس افشانی افزود: خیلی مایل هستم تا در استان در جهت نقد به معنای واقعی قدم بردارید و یکی از ضعف های هنرمندان این است که گاهی با زبان تملق سخن می گویند که این امر برای افرادی صاحب منصب ویران کننده خواهد بود.

استاندار فارس ادامه داد: هنرمندان ما نباید توهم ایجاد کنند چرا که اگر در مواردی از کسی تمجید شد احساس می کند که بیشتر از دیگران می داند و کار هنرمندان و نویسندگان این است که به موقع چراغ خطر را روشن کنند نه اینکه عاملی برای سقوط انسان های بزرگ شوند و مولوی نیز چنین می گوید:

سجده خلق از زن و از طفل و مرد     زد دل فرعون را رنجور کرد

گفتن هریک خداوند و ملک              آنچنان کردش ز وهمی منهتک

که به دعوی الهی شد دلیر                اژدها گشت و نمی شد هیچ سیر

عقل جزوی آفتش وهمست و ظن         زانک در ظلمات شد او را وطن

بر زمین گر نیم گز راهی بود            آدمی بی وهم آمن می رود

بر سر دیوار عالی گر روی             گر دو گز عرضش بود کژ می شوی

بلک می افتی ز لرزه دل به وهم          ترس وهمی را نکو بنگر بفهم

مهندس افشانی خطاب به هنرمندان گفت: اگر کالای شما در بازار فروش نمی رود مشکل از کالای شما بوده واگر از دولت کمک بخواهید باز هم اشتباه می باشد چرا که اگر کالایی مورد نیاز جامعه باشد برای خرید آن سبقت خواهند گرفت.

وی ادامه داد: باید ببینید در حوزه فرهنگ و هنر چه چیزی مورد نیاز جامعه می باشد و همان را تولید کنید.

استاندار فارس گفت: برای اینکه قدمی را در استان برداریم به شدت به راهنمایی و همکاری هنرمندان و اصحاب رسانه و فرهنگ نیازمندیم.

مهندس افشانی صدا و سیمای مرکز فارس را جزء برترین مراکز کشور دانست و افزود: این مرکز تلاش می کند تا تولیداتش در راستای توسعه استان باشد چرا که این استان تمدنی عظیم و بناهایی مذهبی، تاریخی و ادبی همچون شاهچراغ(ع)، تخت جمشید و حافظ و سعدی را در خود جای داده است.

استاندار فارس گفت: اگر این ظرفیت ها به درستی معرفی شوند سرمایه گذاران زیادی به استان ورود خواهند کرد اما اگر پیام یاس و نا امیدی از استان مخابره شود در این فضای رقابت کسب و کار، کسی میل به سرمایه گذاری نخواهد داشت.

در این نشست نمایندگان جامعه قرآنی، هنری، فرهنگی و رسانه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.

Thumbnail.Ashx.jpg6777

Thumbnail.Ashx.jpg77777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.