حجت‌ الاسلام فاضل میبدی در مراسم افطاری اصلاح‌طلبان فارس: تحمیل کردن احکام دین بر مردم، نفاق‌آور است

خبر پارسی – مراسم افطاری فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شیراز با سخن‌رانی حجت‌الاسلام «محمدتقی فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و به میزبانی «سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه‌ی فارس» و «انجمن اسلامی جامعه‌ی پزشکی ایران _ شاخه‌ی فارس» در شیراز برگزار شد.

IMG-20160618-WA0011
حجت‌الاسلام فاضل میبدی در این مراسم به تفاوت اهداف و احکام عبادات در اسلام اشاره کرد و گفت: اینکه به شکل عبادات در قالب احکام توجه کنیم خوب و لازم است، اما توجه به احکام نباید ما را از اهداف عبادات دور سازد.
وی با طرح این پرسش که عبادات چه تأثیری در زندگی انسان دارد، ادامه داد: اگر در جامعه‌ای نماز و مسجد و نماز جمعه برپا بود، اما از طرف دیگر، فسادهایی مثل قتل و رانت و جنایت و اختلاس و زندان هم دائر باشد، آن نماز، «شکلی» است و هیچ‌وقت اهداف آن نماز محقق نشده است.
این محقق دینی از تقوا به‌مثابه‌ی عامل بازدارنده‌ی درونی انسان از گناه و منکرات یاد کرد و افزود: وجود هزاران پلیس و چراغ راهنما و سرعت‌گیر در خیابان‌های ایران نشان می‌دهد که ابزاری برای کنترل درونی خود نداریم.
وی در تشریح تفاوت توسعه و پیشرفت گفت: توسعه از درون فرهنگ مردم اتفاق می‌افتد اما پیشرفت همان ساخت‌وساز کارخانه و صنعت و آب‌رسانی و برق‌کشی است. بنابراین پول نفت ما را پیشرفت می‌دهد اما به توسعه نمی‌رساند.
حجت‌الاسلام فاضل میبدی با بیان اینکه توسعه از حوزه‌ی فرهنگ سیراب می‌شود، اظهار کرد: در دنیا توسعه از درون فرهنگ‌ها رخ می‌دهد نه از آسفالت خیابان‌ها و پشت دیوار کارخانجات.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، ملاک اساسی ارزیابی دینداری در جامعه‌ی اسلامی را «صدق در گفتار» و «ادای امانت» دانست و افزود: امام صادق می‌فرماید برای ارزیابی جامعه‌ی دین‌دار، به رکوع‌ها و سجده‌های طولانی افراد توجه نکنید، چراکه ممکن است این اعمال از سر عادت باشد؛ بلکه به گفتار صادقانه و ادای امانت در بین افراد جامعه توجه کنید.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم نفاق را موضوعی در مقابل صداقت در جامعه دانست و نسبت به بروز جامعه‌ی نفاق‌زده هشدار داد و گفت: تلاش حاکمان برای خارج کردن مردم از صداقت، بسیار خطرناک است، چراکه تحمیل کردن احکام دین به جامعه نفاق‌آور است.
وی با بیان اینکه هیچ اخلاق تحمیلی مورد تأیید اسلام نیست، به جوامع غربی اشاره کرد و گفت: شیفته‌ی فرهنگ غرب نیستم، اما در غرب، شخصیت کاذب کمتر وجود دارد. بنابراین اگر اخلاق و ایدئولوژی بخواهد از بالا به جامعه تحمیل شود، آن جامعه دوشخصیتی خواهد شد و دوشخصیتی بارآمدن افراد برای جامعه بسیار خطرناک است.
فاضل میبدی استفاده‌ی ابزاری از دین را یکی از عوامل مهم نفاق و ریاکاری در جامعه برشمرد و با انتقاد از عدم توجه به احیای اهداف دین در جامعه گفت: اثر احکام دین باید اول در دنیا مشخص شود و بعد در قیامت؛ چرا آن قدری که به اجرای احکام دین در جامه حساس هستیم بر اهداف دین حساس نیستیم؟
وی اضافه کرد: چرا فریاد واسلاما برای عدالت اجتماعی بالا نیست؟ ولی برای اجرای یک کنسرت یا یک نخ موی زنی، فریادها سر می دهیم که اسلام از کف رفت؟
وی با بیان این‌که منکرات فقط موی یک زن نیست، بلکه بی‌توجهی به عدالت اجتماعی هم منکر است، افزود: جامعه‌ای را که دائم پلیس و قاضی استخدام می‌کند و زندان می‌سازد و در مبازره با منکرات شهید می‌دهد، نمی‌توان دینی تلقی کرد.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه‌ی علمیه قم با بیان اینکه نقد جامعه‌ی اسلامی به معنای تضعیف شخص یا گروهی نیست، ادای امانت را از دیگر شاخص‌های ارزیابی جامعه‌ی دینی برشمرد و گفت: ادای امانت فقط شامل یک امانت فیزیکی بین دو فرد نمی‌شود؛ بلکه قبول مسؤولیت و نحوه‌ی به‌کارگیری مسؤولیت و شایسته‌سالاری هم ادای امانت است.
وی ابراز عقیده کرد: جمهوری اسلامی ایجاد نکردیم که فقط دست دزد را قطع کنیم؛ بلکه اسلامیتِ جمهوری ایران در تحقق اهداف اسلام و دین است.
حجت الاسلام فاضل میبدی در این مراسم، که با شب سالگرد درگذشت دکتر شریعتی مصادف شده بود، یاد وی را گرامی داشت و گفت: به‌رغم برخی انتقادات به آرا و اندیشه‌های شریعتی، دینداری روشنفکر و دردمند بود که هیچ چیز برای خود نمی‌خواست.
وی ادامه داد: شریعتی درد جامعه داشت و دردش هم این بود که چرا برخی روشنفکران درد جامعه ندارند.
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه‌ی علمیه‌ی قم با اشاره به دوران زندگی علی شریعتی ابراز کرد: شریعتی در سه جبهه در مصاف مارکسیسم، ساواک و جهالت مذهبی به سردمداری برخی روحانیون سنتی می‌جنگید و بیش از همه از ناحیه‌ی جهالت مذهبی اذیت شد.
وی با بیان اینکه شریعتی به دنبال عدالت اجتماعی بود، افزود: شریعتی همچون اقبال لاهوری بر بازسازی اندیشه‌ی دینی پافشاری می‌کرد و معتقد بود احیای دینی تنها با خرافه‌زدایی از دین محقق نمی‌شود.
پیش از سخنرنی حجت الاسلام فاضل میبدی،‌ دکتر مسعود رهبری معاون سیاسی دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی و رئیس شورای منطقه‌ی این سازمان در فارس، ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، برگزاری مراسم افطار در ماه رمضان و سوگواره در ماه محرم را دو برنامه‌ی تثبیت‌شده‌ی این سازمان در فارس عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان عدالت و آزادی تعمد دارد که برنامه‌های ملی و مذهبی عمومی را به‌طور مشترک با احزاب و تشکل‌های دیگر انجام دهد تا در خلال برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه‌ها فضای همکاری، گفت‌وگو و صمیمیت در بین بدنه‌ی احزاب اصلاح‌طلب بیش‌ازپیش تعمیق شود و آشنایی اعضای احزاب از همدیگر راه را بر تفاهم و همدلی عمیق و بلندمدت هموار نماید.

وی از انجمن اسلامی جامعه‌ی پزشکی شاخه‌ی فارس، بابت همکاری در برگزاری این مراسم قدردانی کرد و افزود: این انجمن تشکیلاتی ۲۵‌ساله است که تاکنون افتخارات زیادی را برای جریان اصلاحات به ارمغان آورده است.

IMG-20160618-WA0010

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.