هشتمین نشست روزنامه نگار در زوم برگزار شد؛کوروش کمالی سروستانی:کاریکاتور عصاره تلخ و شیرین اندیشه بشری است

خبر پارسی – مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در نشست نقد و بررسی آثار کاریکاتور احمد رضا سهرابی،کاریکاتور را یک زبان و نشانه اندیشگانی برای ارتباط و تاثیر گذاری دانست و‌گفت: کاریکاتور عصاره تلخ و شیرین اندیشه بشری و بیان کننده والاترین مضامین با حداقل مواد و حداکثر تیراژ و عالی ترین شکل بیان ژورنالیستی است.

IMG_3061
کوروش کمالی سروستانی در هشتمین نشست روزنامه نگار در زوم کاریکاتور را انعکاس طنز در تصویر خواند و گفت: کاریکاتور طعم نقد و‌مبارزه دارد.
وی کاریکاتور را یک زبان جهانی دانست و گفت : کاریکاتور چون زبانی جهانی است می تواند  جهانی شود از همین جهت است که احمد رضا سهرابی آثارش در کشورهای مختلف چون ژاپن،ترکیه،چین،هند،اسپانیا،آلمان،دانمارک و مکزیک دیده می شود.لذا اگر استان فارس روزنامه نگار جهانی ندارد اما خوشبختانه کاریکاتوریست جهانی دارد .
کمالی سروستانی افزود: احمد رضا سهرابی از کسانی است که هر روز می خوانیمش بخواهیم او را نخوانیم او ما را می نوازد!
به اعتقاد مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس احمد رضا سهرابی در سپهرهای گوناگونی طبع آزموده و در هرسپهری به مقتضای آن پرواز کرده است.او در جشنواره های جهانی به گونه ای، در روزنامه ملی به شکلی و در روزنامه محلی به گونه ای دیگر حرف خود را می زند که این نشان از توانایی اندیشه و هنر سهرابی دارد.

IMG_3102
مسعود عباسی مدرس دانشگاه،کارشناس گرافیک و کارشناس فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس با بررسی صد اثر از کاریکاتورهای احمد رضا سهرابی کارتونیست روزنامه عصر مردم چاپ شیراز به بیان تقسیمات جغرافیایی آثار او پرداخت و گفت : ۵۵ درصد از کاریکاتورهای سهرابی به لحاظ جغرافیایی مربوط به ایران،۲۵ درصد مربوط به مسائل روز جهان، و ۲۰ درصد مرتبط با مسائل شیراز و استان فارس است.

IMG_3120
عباسی با بیان اینکه از هر ۵ کاریکاتور این کارتونیست یکی از آنها مربوط به استان فارس وشهر شیراز است گفت:اگر بخواهیم به لحاظ موضوعی آثار سهرابی را تحلیل کنیم باید بگویم بیشترین نگاه این روزنامه نگار مسائل اقتصادی است به طوری که ۳۰ درصد از آثار وی دلمشغولی های اقتصادی است.
عباسی در بیان چرایی نگاه این کاریکاتوریست به مباحث اقتصادی گفت: شاید نگاه اقتصادی که در جامعه وجود دارد و شاید به این دلیل که پرداختن به مسائل اقتصادی بی دردسر از تر از سایر حوزه هاست نگاه او را بیشتر به این سمت سوق داده است.

IMG_3147
وی افزود: ۲۵ درصد از آثار سهرابی را مباحث سیاسی و ۲۵ درصد از آثار او را مباحث اجتماعی تشکیل می دهد که از این ۲۵ درصد ۱۵ درصد به مباحث زیست محیطی می پردازد که جای تحسین دارد. با این توضیح که من مباحث فرهنگی و یا ورزشی را در دل مباحث اجتماعی دیده ام و به تفکیک ریز نکرده ام.
به گفته این گرافیست سهرابی در ۵۵ درصد از کارهای خود از بالن های نوشتاری استفاده می کند.هرچند برخی از کاریکاتوریست ها معتقدند ذات کاریکاتور این است که بالن و نوشته نداشته باشد اما باید بپذیریم که او در روزنامه کار می کند و مخاطبین روزنامه همه اقشار جامعه هستند شاید اگر برای یک نشریه تخصصی کاریکاتور کار می کرد،استفاده از بالن برای او ضعف محسوب می شد.با این توضیح که از هر ۵ کاریکاتور او یکی نه توضیح دارد نه بالن.
عباسی تنوع رنگ در کاریکاتور و تک رنگی را یک ویژگی دانست که نمی شود گفت خوب است و نمی شود گفت بد در آثار سهرابی هم کمتر تنوع رنگی داریم که به هر حال یک ویژگی است.
وی در پایان گفت: احمدرضا سهرابی از عناصر بصری محدودی برای بیان نظر خود استفاده می کند.

IMG_3058
بنیامین آل علی کارتونیست روزنامه افسانه چاپ شیراز خط دهی سردبیر روزنامه در آثار یک کاریکاتوریست را برای موفقیت آثار او مهم توصیف کرد و‌گفت: برای اینکه کاریکاتور شما بهتر بتواند حرف رسانه را بزند باید با سردبیر روزنامه که خط و‌مشی رسانه را ترسیم می کند هماهنگ باشید و از او تحلیل محتوا بخواهید.
وی یک کاریکاتور خوب را کاریکاتوری دانست که درون خود تحلیل هم داشته باشد و مثلا اگر به بحث گرانی می پردازد،از دل اثر بشود فهمید که چرا فلان کالا گران است و چون سردبیر قاعدتا باید به همه سرویس های روزنامه اشراف داشته باشد خیلی خوب می تواند به فضای ذهنی کاریکاتوریست کمک کند.با این توضیح به نظرم آثار سهرابی کلی گویی می کند و به مسائل خیلی کلی نگاه می کند به عنوان مثال کاراکتر کاریکاتور های سهرابی همیشه دهانش باز است و چشمانش دایره . شاید به این دلیل که ذهنش غیر از کاریکاتور درگیر مباحث خبری و دیگر صفحات در اختیار اوست لذا پیشنهاد می دهم او در سوژه های کاریکاتور خود از توان ذهنی مدیران روزنامه بیشتر استفاده کند.
به اعتقاد این کارتونیست زاویه دید سهرابی در کاریکاتورهایش همیشه روبرو و مستقیم است در حالی که شاید بعضی جاها مخاطب بخواهد از پایین و یا از بالا نگاه کند.
وی در پایان از سهرابی خواست در آثارش به رنگ به عنوان اکسپرسیونیسم نگاه کند تا به نوعی هیجان بیشتری به آنها بدهد ضمن اینکه به او توصیه می کنم در برخی آثارش بیشتر فکر کند.

IMG_3169

در پایان این نشست صابر سهرابی معاونت مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد:در سال ۹۵ مجموعه آثار کاریکاتور احمد رضا سهرابی توسط این اداره به صورت کتاب منتشر می شود.

IMG_3180

1 دیدگاه برای “هشتمین نشست روزنامه نگار در زوم برگزار شد؛کوروش کمالی سروستانی:کاریکاتور عصاره تلخ و شیرین اندیشه بشری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.