بهار را به کودکان نیازمند هدیه دهیم / همراه با بنیاد کودک شیراز؛حمایت از کودکان امروز و فردا

خبر پارسی – کودکانه غرق گذشته می شویم. غرق«باز باران با ترانه» و آرزوی بزرگ شدن. رویایی که حالا دست یافتنی شده و چقدر بی تابیم برای از دست دادنش. بیقرار برای بازگشت به سر سطر کودکی برای دست گرفتن پاک کن های دو رنگ و مدادهایی که نوک تیزشان با دل دفترهای کاهی آن روزها الفت و انس عجیبی داشت.

میان همه دقایق غبار گرفته غرق شده ایم.ما مانده ایم و سال های کودکی که چون باد های پاییزی زودگذر پر خاطره و خوشایند هستند.هر زمانی که بر نیمکت چوبی می نشینیم و بر آنچه گذشته است می نگریم صدای قدم های خسته کسی را می شنویم که بر چین های صورتش هزار قصه ناگفتنی هزار خاطره و هزار آرزوی بر دل ماندنی است.صدای گذشت زمان آزارمان می دهد.

بنیاد حامیان کودک بهانه ای شد برای تورق آن همه خاطره .برای حمایت از کودکان امروز و فردا و البته یک دقیقه سکوت برای رویاهای شیرین کودکی ، که هرگز باز نخواهند گشت!

گفت و گوی ما را خانم فاطمه امیری رئیس دفتر شیراز بنیاد کودک بخوانید.

*بنیاد کودک با چه هدفی و توسط چه گروهی تاسیس شده است؟ چند سال است که در عرصه بین المللی و داخلی فعالیت می کنید؟

بنیاد کودک که در حال حاضر با نام موسسه خیریه رفاه کودک رسما به ثبت رسیده است در سال ۱۹۹۴ قریب بیست سال پیش همزمان در ایران و آمریکا با هدف کمک رسانی به دانش آموزان مستعد ایرانی که ممکن است به دلیل مشکلات اقتصادی از چرخه ی تحصیل باز بمانند تاسیس شد, اولین دفتر بنیاد کودک در شهر شیراز افتتاح شده و هم زمان با آن دفتر این موسس در شهر پورتلند در ایالت اورگان آمریکا نیز با نام “child foundation”  به ثبت رسیده است . این دو دفتر به صورت دو موسسه کاملا مردم نهاد و غیر دولتی , غیر انتفاعی و غیر سیاسی با شمارۀ ۳۹۸ به ثبت رسیده و رسماً فعالیت خود را آغاز کرده اند. بنیاد کودک ایران بعنوان یک  موسسه مردم نهاد آرمان خود را دستیابی به این هدف مقدس قرار داده‌ است : هیچ دانش‌آموزبااستعداد ایرانی نباید به دلیل فقر ، از تحصیل و تلاش بازبماند.”

 *آیا هدف از تشکیل بنیاد کودک صرفا کمک به آموزش کودکان نیازمند است و یا کمک های  شما شامل همه نیازمندی های کودکان می شود؟

خط مشی موسسه خیریه رفاه کودک، بر اهمیت به تحصیل و آموزش استوار بوده است. این موسسه تلاش می‌کند تا با حفظ شان انسانی دانش آموزان، از «نیازمند پروری»، پرهیز کند و آن‌ها را در ساختن آینده‌ای با چشم اندازهای روشن یاری کند؛ با این وجود آنچه که واضح و مبرهن است آنست که همکاران بنیاد کودک بر این مسئله واقفند که در بسیاری موارد کمک های صرفا در راستای حمایت تحصیلی شاید نتواند به خاطر دیگر مشکلات عدیده ی یک کودک نیازمند به تنهایی کارامد و موثر واقع شود لذا سعی بر آن بوده است که حتی المقدور با کمک همیاران دلسوز بعضا بتوانیم بعضی از جنبه های دیگر ضروری مسائل این کودکان را نیز مرتفع سازیم . اهدا سبد مواد غذایی , پوشاک , کمک هزینه ی مسکن و یا درمان و امثالهم نیز بعضا به صورت موردی در دستور کار بوده است . بنیاد کودک در کنار این هدف و ماموریت اصلی و محوری خود، اهداف خیر خواهانه دیگری از جمله کمک به کودکان بیمار و همکاری با سایر خیریه های همسو را نیز وظیفه خود دانسته و در حد مقدورات موسسه تا جایی که هدف اصلی مجموعه را تحت الشعاع قرار ندهد در انجام آن ها از هیچ کوششی فروگذار نمی کند. احداث مرکز اقامتی برای کودکان سرطانی در ارومیه و اداره آن، نمونه‌ای از این فعالیت هاست.

bn2

*چارت سازمانی بنیاد کودک چگونه است؟ آیا دولتی است یا یک سازمان مردم نهاداست؟ جایگاه  دفتر شیراز در این چارت کجاست؟

همان طور که گفته شد بنیاد کودک ایران، یک سازمان غیر انتفاعی و غیردولتی است و این ویژگی بخش جدایی ناپذیر خط مشی موسسه خیریه رفاه کودک بوده و خواهد بود و در هیچ شرایطی از هرگونه اقدامی که با این ویژگی مطابقت نداشته باشد، استقبال نخواهد کرد. البته همیاران بنیاد کودک ایران، می‌توانند از هر قشر، هر ملیت و با هر مرام سیاسی و مذهبی باشند. اما موسسه هیچگونه اقدام و یا جهت گیری، علیه گروه خاصی را، نخواهد پذیرفت. هر گونه همیاری مادی یا معنوی نیز با احترام به نیت خیر فرد یا سازمان ارائه دهنده، که با هدفی غیر از کمک به دانش آموزان نیازمند باشد، پذیرفته نخواهد شد. طبیعتا دفتر شیراز نیز همچون دیگر دفاتر داخلی و خارجی این موسسه بر این اصول استوار خواهد بود و از آنجایی که نسبت به دیگر شعب این موسسه از سابقه ی طولانی تری برخوردار است می کوشد با پایبندی بیشتر به اصول و آرمان های موسسه به عنوان الگویی جهت شعب تازه التاسیس قرار در نظر گرفت شود .

baner22

*منابع مالی بنیاد کودک چگونه تامین می شود؟

از لحاظ تامین منابع مالی و هزینه های ادرای و تشکیلاتی  ،بنیادکودک ایران ،  تنها با کمک‌های مردمی اداره شده و هیچگونه بودجه دولتی در اختیار ندارد. گردش مالی موسسه نیز همه ساله توسط موسسات معتبر (حسابداران رسمی) حسابرسی شده و گزارش‌های آن نیز درهمین وب سایت موسسه در دسترس عموم می‌باشد. لازم به یادآوری است کفیلانی که به عنوان همیار , در این موسسه فرم کفالت ثبت می نمایند , میتوانند در صورت تمایل درصدی از واریزی خود را علاوه بر مددجو به کمک به کل مجموعه ی بنیاد کودک اختصاص دهند که به طور غیر مستقیم صرف هزینه هایی می گردد که بابت خود مددجویان انجام می شود این مبالغ غالبا صرف هزینه های اداری و تامین منابع انسانی می گردد که جهت در جریان بود چرخه ی فعالیت بنیاد کودک وصول می گردد و البته این کمک کاملا به صورت اختیاری می باشد .

* مددجویان زیر پوشش این بنیاد چگونه شناسایی می شوند؟

کودکان و دانش آموزان مستعد تحصیل از طریق دفا‌تر بنیاد کودک ایران، سازمانهایی مانند بهزیستی، آموزش و پرورش توسط مددکاران شناسایی شده، پس از آن بررسی‌های لازم در زمینه دارا بودن شرایط و استانداردهای موسسه و جمع آوری مدارک و مستندات، بنام آن‌ها در سیستم بنیاد کودک ایران پرونده‌ای تشکیل می‌گردد. پرونده مددجویان بر روی وب سایت بنیاد کودک ایران قرار گرفته و یا برای دفا‌تر خارج از کشور بنیاد کودک ایران ارسال می‌شود تا به میزان نیازی که مددکار با توجه به شرایط زندگی و مقطع تحصیلی آنان برآورد نموده است، برایشان اسپانسر جذب شود. پس از آن به میزان این کمک، مبلغی به عنوان «کمک هزینه تحصیلی»، ماهیانه به حساب قیم قانونی مددجو و یا خود وی واریز می‌شود.

* کفیل های مددجویان چگونه انتخاب می شوند؟

   همیاران گرامی می توانند کودک یا کودکانی را با توجه به شرایط سنی، تحصیلی مورد نظر خود، به صورت آنلاین و یا با مراجعه حضوری به دفاتر استانی و مشورت با مددکاران  انتخاب فرمایند.گفتنی است پذیرش حمایت از مددجو، هیچ گونه تعهد و الزام قانونی در روند حمایت از وی، ایجاد نخواهد کرد و همیاران عزیز در صورت عدم تمایل به ادامه همکاری، تنها لازم است موسسه را مطلع فرمایند. بنیاد کودک ایران متعهد می شود که در برابر کمک های دریافتی از همیاران خود ،پاسخگو بوده و اسناد و صورتحسابهای لازم را ارائه نماید.
همچنین لازم به ذکر است که موسسه دو بار در سال گزارشی از آخرین وضعیت تحصیلی زندگی مددجویان تهیه کرده و جزییات آن را به اطلاع همیاران خود می رساند. این گزارشها، بر مبنای تمایل همیاران عزیز به نشانی پستی و یا ایمیل آنان ارسال خواهد شد.

* رابطه کفیلان با مددجویان چگونه است؟

تجربه ی کار در محیط بنیاد کودک نشان داده است ک معمولا رابطه ی عاطفی عمیقی بین مددجو و همیار همواره برقرار بوده است . بسیاری از همیاران دلسوز این موسسه مناسبت هایی همچون روز تولد , اول مهر , عید نوروز , ورود به مدرسه و دانشگاه و امثالهم را با ارسال هدیه ای به مددجو که بعضا از مسافت های دور هم بوده است گرامی می دارند و البته مددجویان نیز با نامه های قدردانی و تشکر خود ای حلقه ی عاطفی را حفظ کرده اند . گفتنی است همیاران در صورت تمایل می توانند هر زمان مددجوی خود را در محل بنیاد ملاقات نمایند و یا از مددکاران حاضر در مجموعه بخواهند با مددجوی مربوطه تماس تلفنی داشت باشند .همراهی کفیلان در طول سال های تحصیل مددجو و مشاهده ی موفقیت های وی , غالبا پیوند عاطفی بین مددجو کفیل را محکم تر می سازد , البته دعای خیر مددجویان جهت کفیلان که به واقع فرشته های مهربان زندگی کودکان ما هستند نیز همیشه بدرقه ی راه ایشان است .

*کمی از فعالیت های دفتر شیراز بگویید، تعداد مددجویان زیر پوشش، تعداد کفیلان، سازمان های حامی، فعالیت های انجام شده و …

چنان چه پیش از این یاد شد , این موسسه فعالیت خود را از شیراز آغاز کرد و در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ دانش آموز و دانشجوی مستعد را تحت حمایت دارد . گفتنی است علاوه بر مددجویان ساکن شیراز, مددجویان دیگر شهرستان های استان فارس نظیر فسا , کازرون , فیروزآباد , استهبان , سپیدان , آباده و …. نیز شامل افراد تحت پوشش دفتر شیراز می باشند . البته در مقایسه به دیگر دفاتر استانی , دفتر شیراز به دلیل سابقه ی بیشتر , به لحاظ طیف سنی از مددجویان با گروه سنی بالاتری حمایت می نماید چرا که کودکان دیروز در این موسسه بحمدالله امروز غالبا در حال ورود به دبیرستان و دانشگاه می باشند و البته موسسه همواره در حال جذب مددجویان جدید نیز می باشد .

تعداد کفیلان حامی این موسسه که ساکن شیراز باشند نیز چیزی بالغ بر ۷۰۰ نفر می باشد که همگی ازهمشهریان خیر و دلسوز شیرازی می باشند که اگر محبت های ایشان نبود ادامه ی راه تا بدین مرحله حقیقتا امکان پذیر نبود . این موسسه با توجه به سوابق درخشان و صلاحیتی که در حمایت از کودکانِ ایران زمین از خود نشان داده و همچنین به دلیلِ گام های استواری که با افتخار و فروتنی برای کمک به تحصیلِ آنان برداشته است، از سوی مجمع اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل مفتخر به کسبِ عنوان مقامِ مخصوصِ مشورتیِ این سازمان ECOSOC گردید , همچنین بنیاد کودک در راستای اعمال مدیریت بهینه و کارآمد و انطباق با مدیریت تراز اول بین المللی موفق به اخذ گواهی استاندارد جهانی موسسات غیردولتی از موسسه SGS  سوئیس گردیده است.

بنده و همکارانم در دفتر شیراز نیز همچون دیگر دفاتر استانی و در راستای خط مشی بنیاد کوشیده ایم , علاوه بر حمایت مالی از دانش آموزان نیازمند , بتوانیم در راستای جنبه های فرهنگی نیز قدمی برداریم , ایجاد کتابخانه مستقر در محل بنیاد شیراز , برگزاری اردوی شیراز گردی ,اردوی مشهد ,  برگزاری شبی با بنیاد نخبگان , ایجاد کارگاه های چرم دوزی- خیاطی و بافتنی ویژه ی مادران سرپرست خانوار ,  برگزاری کلاس های تقویت درسی , گردهمایی کفیلان و مددجویان , جش افطاری و …. از فعالیت عای این دفتر بوده است .

*چه پیامی برای مردم استان فارس دارید؟ مردم چگونه واز چه راههای می توانند به شما کمک کنند؟

ضمن تشکر از همشهری های خوب هم استانی و کمک های بی دریغشان در زمینه های مختلف , از دوستان دیگر نیز دعوت میکنم چنانچه تمایل دارند گامی هرچند کوچک در راستای کمک رسانی و کفالت دانش آموزان مستعد شهرمان و البته دیگر استان ها داشته باشند , حتما از سایت بنیاد کودک به آدرسwww.childf.com  مراجعه نمایند و ضمن مطالعه دستورالعمل حمایت از این کودکان , مددجویی را با شرایط مورد نظر خود انتخاب نمایند . بنیاد کودک، با بکارگیری روشهای علمی، نوین و همچنین اطلاع رسانی شفاف و عملکرد پاسخگو، برای نخستین‌بار در ایران، یک سیستم نرم‌افزار یکپارچهWeb Base جامع را راه‌اندازی نموده و کلیه اطلاعات مربوط به مددجویان ، همیاران ، مالی و حسابداری و گزارش‌دهی خود را تحت آن نرم‌افزار اجرایی ساخته است. این نرم‌افزار با توجه به امکانات و نیازهای مؤسسه و صرفاً برای «بنیادکودک ایران» طراحی و پیاده‌سازی شده است

در خصوص ارتباط مستقیم با همکاران دفتر شیراز نیز می توان همه روزه (به جز پنج شنبه ها) از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر به آدرس : شیراز – خیابان انقلاب (نادر) – چهارراه گمرک _ جنب بانک توسعه تعاون – مجتمع نادر- طبقه چهارم _ واحد ۴۰۳ مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن های موسسه ۰۷۱۱۲۳۲۲۳۰۵الی ۶ با ما در تماس باشند. ایمیل موسسه نیز به آدرس shiraz@childf.com می باشد.

از اینکه این فرصت را در اختیار من همکارانم جهت انجام این مصاحبه قرار دهید بسیار سپاسگزارم و برای شما توفیقات هرچه بیشتر را خواهانم .

حامیان مالی بنیاد کودک

001

008

003

004

006

007

002

 

1 دیدگاه برای “بهار را به کودکان نیازمند هدیه دهیم / همراه با بنیاد کودک شیراز؛حمایت از کودکان امروز و فردا

  1. بنیانگذار و رئیس کل بنیاد کودک دکتر یثربی باجناق همین مشفقیان اداره برقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.