یک خیابان پراز داروخانه؛فست فود می خرند دارو می خورند!

خبر پارسی – فرزاد صدری – شاید هیچ نقطه ای در دنیا مثل خیابان زند شیراز(حد فاصله ستاد تا نمازی) اشباع از داروخانه نیست به طوری که شاید به طور متوسط در این محدوده هرده قدم،یک داروخانه وجود دارد!

در حالی که گفته می شود بد حسابی و نپرداختن هزینه نسخه به داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گر و افزایش مالیات،کاررا برای داروخانه سخت تر کرده ،عجیب است که در این نقطه از شهر شیراز،ایجاد داروخانه در کنار فست فود فروشی ها به یک شغل پردرآمد تبدیل شده و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود!

به نظر می رسد قانونگذار در شهرهای بیش ۵۰۰ هزار نفر جمعیت  فاصله داروخانه ها را ۲۰۰ متر دانسته و البته به ازای هر ۱۰ مطب فعال یک داروخانه می تواند ایجاد شود اما سئوال این است که چرا در این نقطه از شهر این همه مطب پزشکی ایجاد می شود و در نقطه ای دیگر،شهروندان باید مسافتی طولانی طی کنند تا به مطب پزشک مورد نظر خود برسند؟آیا اگر پزشکان خوب شهر در نقاط مختلف شیراز پراکنده شوند به عدالت فضایی جمعیت نزدیکتر نمی شویم و دسترسی به داروخانه نیز آسانتر نمی شود؟ در این صورت بار ترافیک در یک نقطه از شهر که بر حسب تصادف نقطه مرکزی شهر نیز است کم نخواهد شد؟

گفته می شود چرخ اقتصادی داروخانه ها به دلیل بد حسابی سازمان های بیمه گر و افزایش مالیات از فروش محصولات بهداشتی ،آرایشی می چرخد.اگر این گفته درست باشد واقعا چه اصراری داریم در مهمترین محور اقتصادی شهر ،لوازم بهداشتی آرایشی عرضه کنیم؟! فراموش نکنیم در این نقطه از شهر علاوه بر مطب پزشکان و داروخانه ها فست فود فروشی ها نیز گوی سبقت را از همدیگر ربوده و سلامتی مردم را در بیخ گوش دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده پزشکی،تاراج می کنند!

پارادوکس عجیبی دارد خیابان زند! از یک طرف پول شما را می گیرند تا سلامتی ات را تاراج کنند از طرف دیگر پول شما را می گیرند تا سلامتیتان را به شما برگردانند! به راستی وظیفه دانشگاه علوم پزشکی در این میان چیست؟ آیا دانشگاه فقط وظیفه دارد مجوز داروخانه صادر کند تا مردم فست فود بخرند دارو بخورند؟

به نظر می رسد توسعه شهری زمانی می تواند در جهت پایداری قرار گیرد که بتواند راهکارهایی مشخص، برای تامین مطلوب نیازهای خدماتی ساکنان ارائه دهد، لکن به علت نگرش بخشی، ضعف ساختاری مدیریت شهری و فقدان مشارکت مردمی، سازمان‌های خدمات رسان شهری نتوانستند به صورت کارا به توزیع فضایی عادلانه خدمات بپردازند.گوشه ای از شهر شیراز داروخانه و مطب پزشکان به حد انفجار رسیده است و در گوشه ای دیگر از این شهر تا کیلومترها خبری از مطب و داروخانه نیست. واقعا چه کسی پاسخگوست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.