یدالله کابلی در شیراز:هنرمند هیچ گاه به خلاقیت نمی‌رسد مگر با عبور از مجرای الوهیت/کمالی سروستانی نگاهی جهان بینی به مقوله هنر دارد+تصاویر

خبر پارسی – با حمایت خیرین فرهنگ دوست؛ «محفل انس» نمایشگاه آثار شکسته نویسان شیرازی در محل نگارخانه تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس دائر شد.

در نمایشگاه «محفل انس» که با حضور چهره ماندگار خوشنویسی ایران استاد «یدالله کابلی خوانساری» و همچنین استاد «محمد حیدری» مدرس برجسته شکسته نویسی گشایش یافت، آثار ۲۳ نفر از هنرجویان دوره‌های ممتاز و فوق ممتاز شکسته‌نویسی استاد «محمدرضا معینخواه» به معرض نمایش عمومی گذاشته شده است.

استاد «یدالله کابلی» در مراسم گشایش این نمایشگاه در سخنان کوتاهی آثار این نمایشگاه را تحسین برانگیز خواند و گفت: هر هفته به همراه استاد حیدری به مناسبتی به یکی از نقاط کشور مسافرت داریم ولی شیراز شهر عشق، شور و زیبایی و پایتخت معرفت و فضیلت است.

وی استقبال از نمایشگاه محفل انس را باور نکردنی و پر شور توصیف کرد و افزود: هنر در شیراز بواسطه حضور قله‌هایی چون حافظ و سعدی با معنویت پیوند خورده است.

عضو عالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: در عالم هنر اگر به مقوله خلاقیت و ابداع توجه نشود، همه چیز به رکود کشیده می‌شود و هنرمند زمانی به رسالت خود دست پیدا می‌کند که با وحدت درونی‌اش به زیبایی، شفقت و خلاقیت برسد.

استاد کابلی ابراز کرد: برای رسیدن به خلاقیت باید به ذات هنرآفرین و خلاقیت پیوند خورد چرا که هنرمند هیچ گاه به خلاقیت نمی‌رسد مگر از مجرای الوهیت عبور کند.

وی با اشاره به تلاش بزرگانی چون میرعماد حسنی برای اصلاح و نوآوری در هنر خوشنویسی افزود: از زمان جوانی بدون معلم کار را برای احیا شکسته نویسی شروع کردیم و با اتکا به ۳ اصل عشق، ایمان و توکل حرکتی انجام دادیم و با حضور استادانی چون استاد محمد حیدری آرام آرام گستردگی آموزش شکسته نویسی در کشور دامن زده شد.

استاد کابلی با تجلیل از همراهی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس ابراز کرد: وجود محبوب و با درایت آقای کوروش کمالی سروستانی از مدیران فرهنگی، محقق و پژوهشگر برجسته‌‌ای است که دستاوردهای هنری دوران کنونی را به جهانیان عرضه می‌کند و نگاهی جهان بینی به مقوله هنر دارد.

استاد برجسته شکسته نویسی کشور با بیان اینکه جوهره و جان خوشنویسی، شعر و ادب است، ادامه داد: هنرمندان خوشنویس حس درونی آثار خود را از شعرای شیرازی می‌گیرند و  البته خوشنویسان شیرازی به مغناطیس شعرا نزدیکترند.
وی همچنین از همت استاد «محمدرضا معینخواه» هنرمند و خوشنویس شیرازی به خاطر تلاش برای تربیت هنرمندان جوان در ۲۰ سال گذشته تجلیل کرد و گفت: استاد معینخواه هنرمند صاحبدل و صاحبدل هنرمندی است که با صدق دل توانسته در حوزه تعلیم و تربیت هنرمندان خوشنویس و برپایی نمایشگاه نتایج درخشانی کسب کند.

وی ادامه داد: استاد معینخواه از ابتدای جوانی همراه انجمن خوشنویسان بود و تلاش کرد در شهر شیراز فضا را برای بروز و ظهور خوشنویسان جوان در جوار آرامگاه حافظ فراهم کند.

همچنین  «کوروش کمالی سروستانی» مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس به عنوان میزبان نمایشگاه در سخنانی به تاریخ خط شکسته اشاره کرد و گفت: در هنر خوشنویسی، خط کالبد ذهن و زبان است و کنکاش هنرمندان خوشنویس و کشف طنازی‌های خط منجر به ابداع خط شکسته با سبک کاملا ایرانی شد.

وی با اشاره به نبوغ درویش عبدالمجید طالقانی و سیدگلستانه در ابداع و توسعه خط شکسته ابراز کرد: خط شکسته توانست به قامت رسم الخط عربی زبان فارسی، شکلی کاملا ایرانی و هنرمندانه بدهد و از این جهت شکسته نویسی هنری کاملا ایرانی و منطبق با ذوق و سلیقه مردم ایران زمین است.

کمالی سروستانی از همت استاد کابلی برای احیا مجدد هنر شکسته نویسی تمجید کرد و گفت: روحیه، اخلاق، کرامت و شکوه لبخند استاد کابلی برای همه هنرمندان دل انگیز است.

استاد «مجید چیز فهم» رئیس انجم خوشنویسان شیراز نیز در سخنانی یاد مرحوم استاد حمید دیرین رییس فقید این انجمن را گرامیداشت و گفت: انجمن خوشنویسان شیراز گل سرسبد انجمن های کشور است و این جز با تاسی به اخلاق و منش استاد دیرین در بین هنرمندان میسر نبود.

وی افزود: در شیراز همدلی و صمیمت بین خوشنویسان همه جانبه و بیش از همه جاست که نتیجه آن را می‌توان در آثار هنرمندان این نمایشگاه مشاهده کرد.

استاد «محمدرضا معینخواه» مدرس انجمن خوشنویسان و عضو هیات تشخیص این انجمن در مراسم گشایش نمایشگاه محفل انس در جمع خبرنگاران، خط شکسته را «بهار خوشنویسی ایرانی» نامید و با اشاره به تاریخ شکسته نویسی در ایران گفت: شکسته نویسی اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد و «درویش عبدالمجید طالقانی» در نیمه دوم قرن دوازدهم توانست خط شکسته نستعلیق را به اوج تکامل برساند.

وی ادامه داد: بعد از او بزرگانی چون میرزا حسن اصفهانی، محمدرضا اصفهانی، میرزا کوچک اصفهانی، محمدعلی شیرازی، راه او را در دوران قاجار ادامه دادند و نهایتا «سیدعلی اکبر گلستانه» آخرین حلقه شکسته نویسان متاخر بود که بعد از او رکود طولانی در نشر این خط رخ داد.

عضو انجمن خوشنویسان با ستایش از همت استاد «یدالله کابلی» در احیا خط شکسته نستعلیق در دوران معاصر ابراز کرد:  رکود در خط شکسته بعد از مرحوم گلستانه تا سال ۱۳۵۰ ادامه داشت تا اما خوشبختانه بزرگانی چون استاد «یدالله کابلی خوانساری»  در عصر معاصر با شیوه اصولی و زیبایی‌شناسانه بر احیا آن همت گماشته و شکسته نویسی حیاتی دوباره یافت.

معینخواه با بیان اینکه خوشنویسی و مخصوصا خط شکسته اصیل‌ترین هنر ایرانی است، ادامه داد: هرکس در حوزه خوشنویسی گام بر می‌دارد، تنها دلیلش دلبستگی قلبی به این هنر اصیل است و الا هیچ خوشنویسی برای جلب و کسب منافع مادی وارد این عرصه نمی‌شود.

استاد انجمن خوشنویسان شیراز بر لزوم توجه و حمایت از جوانان تازه نفس در عرصه خوشنویسی تاکید کرد و افزود: استمرار حیات هنر خوشنویسی به حضور جوانان تازه نفس، خلاق و خوش ذوق ایرانی است. هر چند کمبودهایی در جامعه خوشنویسی وجود دارد که برای این جوانان علاقمند پررنگ‌تر است.

استاد معینخواه ضرورت آشتی با هنرهای اصیل ایرانی به خصوص خوشنویسی را در عصر تکنولوژی و ارتباطات یادآور شد و افزود: هنر خوشنویسی زوایای معرفتی و زیباشناختی نهفته‌ای دارد که در عصر تکنولوژی و فناوری ارتباطات می‌تواند به خلاقیت بخشی در جوانان کمک کند.

وی ادامه داد: قدرت اندیشه، خلاقیت و درک زیبایی سه شاخصه مهم تمیز انسان از دیگر مخلوقات الهی است که در هنر بروز و ظهور پیدا می‌کند اما متاسفانه در عصر رونق تکنولوژی و ارتباطات این خطر وجود دارد که این شاخص‌ها کارکرد خود را در زندگی معرفت‌‎شناسانه انسان از دست بدهد.

این استاد هنر خوشنویسی که بیش از دو دهه به تربیت خوشنویسان جوان در جنوب کشور همت گمارده است، به حمایت خیرین در برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: کار خیر فقط ساخت مدرسه و بیمارستان و مسجد و پل نیست بلکه با حمایت از هنرمندان می‌توان به احیا فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی کمک کرد.

کارشناس فرهنگی مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز ابراز کرد: در قرون گذشته خیرین در قرآن نویسی، تذهیب و نگارش آثار علمی، دینی و ادبی از هنرمندان صاحب سبک حمایت می‌کردند و اگر امروز در فرهنگ ایران صاحب آثار برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف هستیم، ناشی از حمایت خیرین هنردوست در گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در برپایی نمایشگاه محفل انس جمعی از خیرین گمنام شیرازی مشارکت داشته و زمینه برپایی این نمایشگاه را فراهم کردند که همین جا از آنان قدردانی کرده و امیدواریم این حرکت خیرین سرآغاز گشایش‌های دیگری در حمایت از هنرمندان خوب شیرازی باشد.

استاد معینخواه اضافه کرد: خیرین هنردوست می‌توانند در چاپ و نشر کتاب، خلق آثار فاخر هنری یا برپایی نمایشگاه و مراکز آموزش و بسط هنر به جامعه هنری شهر یاری برسانند.

یاد آور میشود علاوه بر خیرین هنر دوست، انجمن خوشنویسان ایران شعبه شیراز، هتل زندیه، شرکت فراورده‌های گوشتی پونه، شرکت ساختمانی ستارخان شیراز و موسسه فخر ایران در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارند.

آفرینش‌های هنری از شکسته‎نویسانی همچون استاد مجید رستگار، صابر سهرابی، رضا بخت‎یار، مسعود رضایی، الهه روا، محبوبه سازش، فاطمه زارع، فاطمه شهابی، نگار عزیزی، اعظم فلاح‏نیا، مرضیه تقی‌زاده، مرضیه کریمی، الهه ستودگان، سیده مریم حسینی، هیلدا خدر، لیلا زبرجدی، کاظم صداقت، مسعود صلح نسب، اشکان فرحی، سیدمحمود معزی، زهرا مروجی، الهه پژهان و صادق کاکا در نمایشگاه محفل انس به نمایش گذارده شده است.

این نمایشگاه خوشنویسی تا روز ۴ اسفندماه همه روزه در دو نوبت صبح و عصر در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس پذیرای علاقمندان و شهروندان هنر دوست خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.