یادداشت سردبیر ستاره شیراز: حادثه منا و عکس العمل ما/در پازل دشمن بازی نکنیم

خبر پارسی – سایت ستاره شیراز در یاداشتی به قلم سردبیر خود به بررسی زمینه های وقوع حادثه منا پرداخته است .  در این یاداشت آمده است:

اصل زمینه های طبیعی و انسانی بوجود اورنده این حادثه نشانه ضعف شدید حاکمان سعودی در برنامه ریزی و مدیریت حج میباشد.در دنیای مدرن و امکانات بسیار موجود اتفاق افتادن چنین حوادثی بسیار عجیب و دور از انتظار است.در یک سیستم مدیریت صحیح با وجود دوربین ها و سیستم های کنترل هدایت حجاج به مسیرهای گوناگون کار مدیریتی بسیار ساده است.تامین اب اشامیدنی در مسیرها و امکاناتی جهت جلوگیری از گرمازدگی حجاج نیز ساده و در دسترس میباشد.هرچند به فرموده رهبر معظم انقلاب بررسی علت وقوع حادثه را به بعد و بررسی های بیشتر باید موکول کرد،اماچگونگی برخورد دولت عربستان بعد از وقوع این حادثه بسیار جای سوال دارد.
کشوری که در غیاب عراق امن و یکپارچه داعیه رهبری اعراب را دارد چگونه نمیتواند بحرانی کوچک رامدیریت کند.سوالاتی که عربستان باید به انها پاسخ دهد ایناست؟
۱-چرا اتفاق منا به سرعت و بصورت بحران در مراکز پزشکی و امنیتی عربستان مدیریت نشد؟
۲-بسیاری از کسانی که نقش زمین شده بودند به علت گرمازدگی وازدست دادن اب بدن بوده چرا از هیات های پزشکی کشورهای دیگر جهت کاهش تلفات انسانی استفاده نشد؟
۳-با اینکه ضعف مدیریتی سعودی بسیار بارز بود چرا این کشور به سرعت از کشور های اسیب دیده عذرخواهی نکرد؟
۴-روند انتقال اجساد و شناسایی و سردخانه و….با تاخیر غیر قابل قبول سعودی همراه بود که نشانه ضعف شدید امکانات و مدیریت و غرور جاهلی ان کشور است.
اما نقش و واکنش ایران به این مصیبت را تیتر وار باید عنوان کرد.
۱- بااینکه مصیبت بزرگ است صدا و سیما باید از افزایش الام ملت با نشان دادن مکرر تصاویر تاسف بار اجتناب کند .افزایش غم و عصبانیت ملت ایران باعث فشار به حکام سعودی نخواهد بود.
۲-گروههای خبری واطلاعاتی مستندات تصویری و غیر تصویری را برای طرح در دادگاههای احتمالی اینده جمع اوری کنند.
۳-تصاویر تاسف بار منا در شبکه های برون مرزی،و کشورهای همسو بصورت وسیع پوشش داده شود.
۴-وزارت بهداشت با جمع اوری مستندات علمی قصور عربستان را بعد از حادثه که منجر به افزایش تلفات شده مسندا به ارگانهای امدادی جهانی اعلام و طرح شکایت نماید.
۵-از طرح غیر عملی اجرایی شدن مدیریت حج توسط سایر کشورها خودداری شود.
۶-گرچه اخطار مقام معظم رهبری بسیار بایسته و شایسته ودر زمان مناسب مطرح گردید از ایجاد انتظار داخلی جهت عملیاتی شدن برخورد سخت و خشن خودداری شود چون نحوه برخورد با عربستان در کاهش مولفه های قدرت ان کشور با کمترین اسیب به خودمان است.
۷-در درازمدت حتما کشور را باید از تنش با هر کشوری دور کرد.در مورد عربستان مولفه های قدرتش راباید هدف قرار داد.ادعای مدیریتش بر مکه و اخیرا اعراب و مسلمان واقعی بو دنشان را با نشان دادنو مستند کردن نقششان در فجایع یمن در مجامع جهانی،نقششان در تقویت تروریسم و….تکیه این حکام بر امریکا و دول غربی با تعریف منافع مشترک ایران با این کشورها و استفاده از پتانسیل انها در مبارزه با داعش در عراق و سوریه و… و امکانات مادی عربستان را با در گیری در یمن و نیز افزایش توان ایران بعد از حذف تحریم ها به چالش کشید.
حرکت ایذایی عربستان نباید باعث شود مسیر درست تنش زدایی را مسدود کند.ما باید با ارایه تصویر درست و منطقی از کشور ضمن ضربه به مولفه های قدرت عربستان از درگیری در تنش های نا خواسته پرهیز کنیم.راه قدرتمند شدن ما در تنش زدایی ،حل مشکل عراق و سوریه ،پیگیری رفع تحریم وافزایش قدرت اقتصادی است.الگوی المان ،ژاپن و…میتوان با بیان حرف های منطقی ،نشان دادن قربانیان جنایات سعودی،داعش و…افکار عمومی جهان را نیز به نفع ایران به میدان اورد.

افزایش تنش بازی در پازل دشمن است ان چنان که سرگونی حکام عربی نه باعث بیداری اعراب شد و عملا باعث ویرانی شد.این حرکات در لیبی سوریه عراق و…نه بیداری بود نه اسلامی و نه حتی بهار عربی.دور ماندن از تنش های اینچنینی در منطقه به نفع ما و منطقه است.بنظر میرسد بسیاری از کشورهای اشوب زده پازل دشمن را تکمیل کردند مواظب باشید ما نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.