گفت و گوی تفصیلی خبر پارسی با معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز/ آیت هوشمند: قدرت ،فرهنگ و ثروت سه عامل تاثیر گذار در ناحیه ۲ / بهترین نیروها را در حومه شهر به کار گرفتیم/ یک نیرو نمی تواند بیشتر از ۱۲ ساعت در مدارس خاص تدریس داشته باشد

خبر پارسی – فرزاد صدری – معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ شیراز معتقد است این ناحیه به لحاظ پراکندگی جغرافیایی گسترده ترین ناحیه در میان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز است و انتزاع فرهنگی در این ناحیه کاملا ملموس است.

IMG-20151019-WA0006
قدرت ،فرهنگ و ثروت را سه عامل تاثیر گذار در ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز
آیت هوشمند در گفت و گوی تفصیلی با خبر پارسی قدرت ،فرهنگ و ثروت را سه عامل تاثیر گذار در ناحیه ۲ آموزش و پرورش دانست و گفت:متاسفانه هروقت صحبت از ناحیه ۲ آموزش و پرورش در شیراز می شود ذهن همه معطوف خیابان ارم و خاک شناسی و قم آباد و مناطق برخوردار می شود در حالی که ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز از پل حر شروع می شود ومناطق حاشیه شهر همچون اکبرآباد و باجگاه و کدیون و کلستون و قلات و نیز مناطقی چون کمربندی صتایع و گلستان و صدرا و دروازه قرآن و کمربند ناحیه شمالغرب شیراز را نیز شامل می شود.
پراکندگی جغرافیایی گسترده و تنوع فرهنگی در ناحیه ۲
وی تنوع و پراکندگی جغرافیایی ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز را عاملی دانست که در این ناحیه شاهد تنوع رفتاری و فرهنگی دانش آموزان باشیم به نحوی که گاهی یک دبیر مجبور است در یک هفته در دو بافت کاملا متفاوت به لحاظ فرهنگی و ذهنی تدریس کند که کار او را به مراتب سخت تر می کند.
پبش بینی فضای آموزشی در ناحیه ۲ شیراز متناسب با رشد جمعیت صورت نگرفته
هوشمند معتقد است پبش بینی فضای آموزشی در ناحیه ۲ شیراز متناسب با رشد جمعیت صورت نگرفته و در حال حاضر خیلی از مناطق آموزشی استان کمتر از شهر صدرا معلم دارد به طوری که یک منطقه آموزش و پرورش ممکن است تهایتا ۵۰۰ معلم داشته باشد اما در شهر صدرا فقط برای مقطع متوسطه نزدیک به ۲۰۰ نفر ابلاغ زدیم.این در حالی است که به دلیل کمبود فضای آموزشی مدراس شهر صدرا دو نوبته است و تراکم کلاسی ما در صدرا ۴۰ نفره است چون کلاس نداریم اما اگر بتوانیم تراکم کلاسی را به پایه ۲۵ برسانیم کیفیت آموزشی آنجا را ارتقاء داده ایم و من آرزو می کنم این اتفاق هر چه سریعتر صورت بگیرد.
بهترین نیروها را در حومه شهر به کار گرفتیم
بنا بر گفته معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ شیراز هیچ وقت مثل امسال در ناحیه ۲ ساماندهی صورت نگرفته و امسال در یک اقدام سنجیده سعی براین شد که عدالت آموزشی رعایت شود و شاید بهترین نیروهای ما به حومه رفت.نیروهایی که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد هستند و امتیاز فنی حرفه ای آنها بالا بود.
یک نیرو نمی تواند بیشتر از ۱۲ ساعت در مدارس خاص تدریس داشته باشد
وی همچنین از تقسیم ساعت تدریس نیروهای زبده در مدارس خاص خبر داد و گفت: امسال یک نیرو نمی تواند بیشتر از ۱۲ ساعت در مدارس خاص تدریس داشته باشد و ۱۲ ساعت دیگر را موظف است به مدارس عادی برود.
مدارس برخوردار را مکلف کردیم هرکدام معین مدارس غیر برخوردار حومه باشند
هوشمند از توزیع نیروی انسانی در جهت تحقق عدالت آموزشی مورد نظر دولت خبر داد و گفت: یکی از تصمیمات خوبی که در مقطع متوسطه در راستای اجرای عدالت آموزشی در ناحیه ۲ شیراز گرفته شد،این بود که مدارس برخوردار ما هرکدام معین مدارس غیر برخوردار حومه هم باشند و مدارس برخوردار را مکلف کردیم که مدارس غیر برخوردار را کمک کنند.وی از راه اندازی پایگاه های کنکور و مطالعات برای اقشار ضعیف خبر داد و گفت:دانش آموزانی که امکان مالی خوبی ندارند می توانند از این طریق خود را تقویت کنند.
ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز در میانگین معدل کتبی دانش آموزان رتبه اول را دارد
بنا بر گفته معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ شیراز،این ناحیه در میانگین معدل کتبی دانش آموزان مقطع متوسطه بعد از اداره عشایر رتبه یک استان را دارد در حالی که اداره عشایر فقط یک دبیرستان دارد اما ناحیه ۲ شیراز با ۱۵۰ مدرسه رقابت کرده است.بنابراین می توان گفت:ناحیه ۲ شیراز در مقطع متوسطه در میان ۱۵۰ مدرسه رتبه یک استان را دارد.
ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز در رتبه های کنکور از تهران هم جلوتر است
هوشمند مدعی شد امسال ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز در رتبه های کنکور از تهران هم جلوتر بود و این ناحیه ۷ رتبه تک رقمی داشت ضمن اینکه در سال تحصیلی ۰۴ – ۹۳ پرافتخارترین مدرسه ایران با ۳ رتبه تک رقمی در ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز بود و علاوه بر این ناحیه دو ۷ نفر المپیادی برتر داشت که خانم «فاطمه زرگر باشی» و آقایان «محمد صادقی» و «آرین جاویدی» طلای جهانی گرفتند.(در رشته زیست شناسی).یک طلای ادبی هم داشتیم که «علی پاپری» آن را اخذ کرد.در رشته فیزیک نیز «امیررضا تسلیمی» نقره گرفت و «فاطمه صداقت» هم موفق شد برنز ادبی را کسب کند.در نانو هم «علی خرد» را داریم.
۶۵ نفر رتبه زیر ۱۰۰ کنکور و ۱۰۰ نفر رتبه سه رقمی داریم
معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز همچنین گفت: در رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور نیز ۶۵ نفر از دانش آموزان این ناحیه موفق شدند در رشته های مختلف رتبه زیر صد را کسب کنند و حدود ۱۰۰ نفر از دانش آموزان این ناحیه نیز موفق به کسب رتبه های ۳ رقمی کنکور شدند.
۳۰ نفر رتبه زیر ۱۰۰ کنکور در فنی حرفه ای
وی همچنین گفت: در بحث فنی و حرفه ای نیز ۳۰ نفر از دانش آموزان این ناحیه رتبه زیر ۱۰۰ را کسب کردند.ضمن اینکه در سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ نیز رتبه یک کنکور کاردانی را داشتیم.
جایگاه خوب ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز در طرح های استانی و کشوری
هوشمند از جایگاه خوب ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز در طرح های استانی و کشوری خبر داد و گفت:برنامه سالانه،طرح همیار معلم،مدارس سرآمد و برتر و طرح تعالی مدیریت از جمله طرح های ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز یود ضمن اینکه در هفته مشاغل نیز نمایشگاه استانی داشتیم که هم اداره کل و هم معاونین و روسای نواحی چهارگانه شیراز از آن بازدید کردند.
در ناحیه دو همه می خواهند پزشک یا مهندس شوند!
وی از هجوم خانواده ها به رشته تجربی در ناحیه دو انتقاد کرد و گفت: در توسعه متوازن هم میان رشته ای و هم شاخه ای نیاز د اریم که اولیاء به ما کمک کنند.هجوم به رشته تجربی باعث شده که ما نتوانیم در رشته های فنی و حرفه ای به خوبی هنرجو جذب کنیم.این یک مشکل فرهنگی در ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز است که همه می خواهند پزشک یا مهندس شوند!
۶۰ درصد دانش آموزان ناحیه ۲ به سمت رشته تجربی می روند
به گفته معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز ،۶۰ درصد دانش آموزان این ناحیه به سمت رشته تجربی می روند و ناحیه دو در این مسئله نیازمند کمک اولیاء دانش آموزان،رسانه ها و خیرین است.اگر خیرین هنرستان های با کیفیت بسازند و مسئوولین استانی نیز آنها را کمک کنند دانش آموزان بیشتری انگیزه پیدا می کنند به فنی و حرفه ای ورود پیدا کنند .
هنرستان امام رضا صدرا از دبیرستان های شهر بهتر است/الویت اول ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز تجهیز مدارس حومه شهر است
وی از هنرستان امام رضا صدرا در ناحیه دو شیراز به عنوان یک هنرستان خیلی خوب نام برد و گفت:تعجب می کنم چرا با وجود هنرستانی با این کیفیت بسیاری از مردم فرزندان خود را به دیگر نقاط شیراز برای ادامه تحصیل در دبیرستان می فرستند چرا که هنرستان امام رضا در صدرا از بسیاری از دبیرستان های شیراز کیفیت بهتری دارد اما متاسفانه بر اساس یک باور غلط بسیاری از خانواده ها نمی پذیرند که فرزتدانشان در محیط زندگی خود ادامه تحصیل دهند در حالی که در حومه شیراز تامین دبیر به خوبی صورت گرفته و الویت اول ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز تجهیز مدارس حومه شهر هم به لحاظ دبیر و نیروی انسانی و هم به لحاظ تجهیزات و برگزاری کلاس های فوق برنامه بوده است.
بازدید مدیران مدارس ناحیه ۲ از مدارس خاص و غیر دولتی و نمونه تهران
معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز از اعزام مدیران مدارس مقطه متوسطه ناحیه دو به دو شهر تهران و مشهد در سال گذشته خبر داد و گفت: مدیران مدارس ما در سفر به تهران هم مدارس خاص و غیر دولتی و هم مدارس نمونه و تیزهوشان و نیز مجتمع علامه حلی را دیده بودند و با مدیران این مدارس نبادل تجربه کرده بودند و قرار شد دستاوردهای مثبت این سفر را در مدارس ناحیه دو پیاده کنند.
وی گفت: یکی از دستاوردهای سفر مدیران به تهران این بود که:تشکیل کلاس پیش دانشگاهی در تابستان به رتبه های دانشآموزان در کنکور لطمه می زند لذا امسال اصرار داشتیم که کلاس های پیش دانشگاهی از اول مهر تا پایان کلاس های دبیرستان باشد و از تعطیلی زود هنگام این کلاس ها خودداری کنیم.
هوشمند افزود:بازدید از مدارس استان ها،برگزاری کارگاه های آموزشی و کلاس های ضمن خدمت برای دبیران و مدیران و معاونین از دیگر برنامه های ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز است.
برنامه ریزی مفصل برای کلاس های کنکور
وی همچنین از برنامه ریزی برای ارتقاء معدل دانش آموزان این ناحیه خبر داد و گفت: برای کلاس های کنکور نیز برنامه ریزی مفصلی داشته ایم و برای المپیادها نیز امسال یک الگوی خاصی را متفاوت از سال هی قبل دنبال می کنیم و در بحث مدارس طرح تعالی مدیریت و طرح همیار معلم و طرح سرآمد نیز متناسب با برنامه راهبردی معاونت متوسطه استان عمل می کنیم.
ساماندهی کتابخانه های مدارس در ناحیه ۲ شیراز
هوشمند بر لزوم ترویج مطالعه در مدارس تاکید کرد و گفت: از محل نیروهای مازاد (نیروهایی که در نظام جدید آموزشی باید به مقاطع دیگر تحصیلی غیر از متوسطه تدریس کنند) یک نفر را انتخاب کردیم که کتابخانه مدارس ناحیه ۲ را ساماندهی کنند.امیدواریم با آموزشی که این نیروها در زمینه کتابداری و اهمیت نقش مطالعه می بینند،شاهد توجه بیشتر دانش آموزان به مبحث کتاب و کتابخوانی در مدارس باشیم.
برگزاری مسابقات گلستان خوانی و حافظ خوانی
معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز بر اهمیت پژوهش محوری در مدارس تیزهوشان این ناحیه تاکید کرد و گفت: در ناحیه ۲ میزبان مسابقات گلستان خوانی و حافظ خوانی برای دانش آموزان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز بودیم.در یکی از مدارس خاص این ناحیه نیز به مناسبت بزرگداشت پروین اعتصامی همایش برگزار کردیم که مورد استقبال دانش آموزان دختر این دبیرستان قرار گرفت.
برگزاری همایش ملی ادبیات در آبان ماه
هوشمند همچنین از برگزاری همایش ملی ادبیات در آبان ماه خبر داد و گفت:ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز میزبان همایش ملی ادبیات است و اساتید مطرح کشوری نیز در این همایش شرکت می کنند.
برگزاری همایش ملی و بین المللی «علم و دین»
معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز همچنین گفت :ناحیه دو همایش ملی و بین المللی «علم و دین» را نیز برگزار می کند.
کسب مقام اول توسط پژوهش سرای رازی ناحیه ۲ شیراز
وی از کسب مقام اول توسط پژوهش سرای رازی این ناحیه در کشورخبر داد و گفت:کارهای پژوهشی و کارهای مربوط به جشنواره خوارزمی و نانو مربوط به انجمن های علمی را در این پژوهش سرا دنبال می کنیم.
برگزاری جشن سپاس و جشن ستارگان
برگزاری جشن سپاس و جشن ستارگان از دیگر برنامه های اجرا شده توسط معاونت آموزش متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز بود که هوشمند در این باره نیز گفت: در جشن سپاس از ۶۵۰ مدیر دبیر و معاون تقدیر کردیم تا معلمین و همکاران فرهنگی احساس کنند شان آنها حفظ و تلاششان دیده می شود.در جشن ستارگان نیز بچه های معدل بالا و رتبه های خوب کنکور و المپیادی را تجلیل کردیم.
رسالت آموزش و پرورش در وضعیت موجود انتقال فرهنگ ایرانی- اسلامی به نسل جدید است
هوشمند در پایان از حمایت های بهروز پرنیان ریاست آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز و نیز حمیدرضا آذری مدیر کل آموزش و پرورش فارس قدردانی کرد و گفت:بدون حمایت این عزیزان گام بر داشتن در مسیر سخت تعلیم و تربیت دشوار بود.معتقدم باید برای آموزش و پرورش یک رسالت بشناسیم و رسالت آموزش و پرورش در وضعیت موجود این است که فرهنگ ایرانی اسلامی را به این نسل خوب انتقال دهد.
وی اظهار امیدواری کرد که با وجود سند بنیادین آموزش و پرورش و نیز سایر اسناد فرادست و فرودست،این نهاد تربیتی بتواند انسان هایی مومن و شجاع و خداجو و حق طلب و اهل محبت و معرفت و فطرت جو تربیت کند هرچند کار آسانی نیست و همت همه دلسوختگان انقلاب را می طلبد.

1 دیدگاه برای “گفت و گوی تفصیلی خبر پارسی با معاون آموزش متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز/ آیت هوشمند: قدرت ،فرهنگ و ثروت سه عامل تاثیر گذار در ناحیه ۲ / بهترین نیروها را در حومه شهر به کار گرفتیم/ یک نیرو نمی تواند بیشتر از ۱۲ ساعت در مدارس خاص تدریس داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.