گبه فارس ثبت جهانی می شود؟

خبر پارسی – سارا ضمیری: شیراز سومین حرم اهل بیت، شهری است که ۱۴۰۰ بقعه متبرکه دارد و سبقه تاریخی و مذهبی آن بر هیچ کس پوشیده نیست، شهری است باستانی با زیباییهای فراوان که هر گردشگری را به خود جذب میکند؛ اما به نظر می رسدمسوولان آن طور که باید، در معرفی شیراز با پیشینه و ظرفیت مثال زدنی اش به جهانیان موفق عمل نکرده اند؛ به گونه ای که برخی شهرها برای چند دوره متوالی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می شوند اما شیراز یک بار هم نه.

آثار باقیمانده از گذشتگان ما در شهر شیراز تردیدی باقی نمی گذارد که این شهر از چنان جذابیتی برخوردار است که بتواند پذیرای سیل مشتاقان و گردشگران جهان اسلام باشد اما این ناکامی ریشه در کجا دارد، سوالی است که باید از مسوولان امر پرسید و مطالبه کرد. به نظر می رسد شهر باستانی و زیبای شیراز با عناصر فراوان و در خور توجه میراث مذهبی، تاریخی، ادبی، فرهنگی و گردشگری هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند به شهری بینالمللی تبدیل شود. اگرچه در این اواخر حرکتهای رو به جلوی مثبتی در جهت تامین شاخصه ها صورت گرفته، اما کافی به نظر نمیرسد. معاون گردشگری استانداری فارس معتقد است تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر برای شناساندن و معرفی شیراز آن هم در سطح جهانی به خوبی پیش رفته هر چند که در گذشته کوتاهی های وجود داشته است.

شاپور رستمی دلایل مختلفی را علت انتخاب نشدن شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بیان کرده و مهم ترین آن را نبود اجماع عمومی و تلاش همگانی در این جهت می داند که سبب شده شهری با  داشتن ۵ میلیون گردشگر در سال نتواند به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی مطرح باشد.

وی البته تاکید می کند این مساله نتیجه یک سال و دو سال نیست و به ۴-۵ سال گذشته بر می گردد که مسوولان شهر شیراز در آن زمان نتوانستند در تدوین برنامه ها و ظرفیت های شهر موفق عمل کنند.

معاون گردشگری استانداری فارس می گوید: هر کدام از شهرهای کشور متناسب با ظرفیت خاصی که دارند به عنوان یک برند شناخته می شوند مانند همدان که به سفالش و مشهد که با سنگ های قیمتی و اصفهان که با صنایع دستی خاصش معروف است، اما متاسفانه ما هنوز شیراز را به یک صنعت خاص نمی شناسیم.
وی مدعی است اینکه شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب نشده به معنی نداشتن جایگاه و شایستگی شیراز نیست، چه بسا که شیراز از لحاظ ظرفیت از بسیاری شهرهای دیگر برتر باشد اما در زمان تهیه مستندات لازم در نشان دادن ظرفیت ها نتوانسته موفق عمل کند.

رستمی اضافه می کند: شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت با داشتن ۱۴۰۰ بقعه متبرکه و سبقه مذهبی ظرفیت لازم را در این بخش داراست که نباید و نمی توان منکر آن شد، اما باید پذیرفت که در آن بازه زمانی فرمت های مدنظر تامین نشده است.

«ما حتا زمانی که این موضوع مطرح شد تلاش بسیار کردیم تا شیراز را بتوانیم معرفی کنیم اما متاسفانه زمان ارایه پرسشنامه ها که ابعاد مختلفی از جمله زیرساخت،شهرسازی،هتل سازی،اماکن تاریخی، مذهبی،مسایل فرهنگی و ادبی را در بر می گرفت،به پایان رسیده بود.»

*شیراز شهر خلاق ادبی جهان می شود؟

رستمی معتقد است اگرچه شیراز پتانسیل کافی را در بخش های مختلف دارد اما اجماعی در گذشته نبوده است و همین باعث عقب ماندگی شده است، خوشبختانه در سال های اخیر نتایج قابل قبولی بدست آمده است. وی از رایزنی ها برای ثبت گبه به عنوان صنایع دستی ویژه و شاخص فارس  و نیز ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی سخن می گوید.

معاون گردشگری استانداری فارس با تاکید بر اینکه ثبت کردن هر شهری نه تنها شیراز مستلزم طی شدن پروسه خاصی است،ادامه می دهد: نزدیک به ۳ ماه است که تمام دستگاه های فرهنگی و هنری شهر شیراز بسیج شده اند تا مستندات مورد نیاز این بخش را تهیه و تدوین کنند.

images

وی از رایزنی های موثر در سطح جهانی و تهیه پروپوزال طرح خبر داده و می گوید: پروپوزال در حال تکمیل و آماده شدن است و تمام مدت تلاشمان این بوده تا بتوانیم آنچه را که مورد نیاز یونسکو است تامین کنیم. رستمی اظهار می کند:خوشبختانه مساله شهر خلاق ادبی مورد توجه تمام مدیران استانی است و آنها با آمادگی کامل به این موضوع ورود کرده اند و با وجود لابی گری های بسیاری که وجود دارد تلاش های ما تاکنون موثر واقع شده و تمام شاخصه ها چه از لحاظ زیرساختی و چه سایر بخش ها تامین شده است.

*گبه را به نام فارس ثبت می کنیم

معاون گردشگری استانداری فارس از تلاش برای ثبت گبه به عنوان صنایع دستی ویژه فارس خبر داده و می افزاید: ما در تولید گبه نیز در کشور حرف اول را می زنیم به شرطی که بتوانیم این ظرفیتمان را جهانی کنیم.

وی ادامه می دهد:تمام عشایر و روستاییان ما در تولید گبه سهیم هستند اما این مساله فراموش شده است؛ ما می توانیم این صنعتمان را احیا و جهانی کنیم. خوشبختانه این اجماع عمومی شکل گرفته و تمام بخش ها با هماهنگی وارد عمل شده اند.

۶۵۷۵۳۷

رستمی با برشمردن اثرات مثبت اجماع عمومی مدیران می گوید:همان طور که ما توانستیم در مدت کوتاه ۳۵ اثر معنوی و تاریخی را به ثبت برسانیم اکنون به دنبال جبران عقب ماندگی های موجود در این بخش هستیم و با شکل گرفتن نقطه محوری تلاش داریم جایگاه واقعی شیراز را به جهانیان
بشناسانیم.آنچه بدیهی است نبود زیرساخت های لازم در آن بازه زمانی سبب شد شیراز با وجود داشتن پتانسیل کافی نتواند به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح باشد،این امر توجه بیش از گذشته مسوولین را طلب میکند تا با برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت شهر شیراز را در یابند و آن را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و حتا فراتر از آن پایتخت فرهنگی جهان معرفی کنند.

منبع: روزنامه افسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.