کاش استانداری فارس در هر خیابان شهر یک شعبه داشت! /صفر کله گنده نمره باغچه های شهری شیراز

خبر پارسی – فرزاد صدری – روزگاری مهمترین کار شهرداران رنگ آمیزی میادین و کشت گل و گیاه در آنها بود.هر شهردار با استفاده از گیاهان بومی شهر و منطقه خود و بهره گرفتن از عوامل اکولوژیکی و نیز کنار هم قرار دادن گیاهان،منظره چشم نوازی در شهر ایجاد می کرد و شهروندان هم مسرور از این مناظر زیبا فکر می کردند شهردار خوب و با ذوق و سلیقه ای دارند!
به گزارش خبر پارسی این رویکرد شهرداران اکنون تغییر کرده و جای خود را به پل سازی و ایجاد تقاطع های غیر همسطح داده است،غافل از اینکه شهر هم به زیر ساخت های عمرانی و هم به فضای سبز و مناظر زیبا نیاز دارد.
سرتاسر شیراز را که این روزها قدم بزنی شاید به اندازه انگشتان یک دست هم باغچه های زیبای شهری پیدا نکنی در حالی که شیراز شهری گردشگری است و زیبایی بصری شهر می تواند هم شیراز را در نظر گردشگران زیباتر جلوه دهد و هم مناظر روحبخش و چشم نوازی را برای شهروندان فراهم نماید.
فراموش نکنیم که مهمترین اثرات فضای سبز در شهرها ،کارکرد های زیست محیطی آنها است که ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر ،سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می شوند. در حقیقت فضای سبز ریه های تنفس شهرها به شمار می آیند و گستردگی فضاهای سبز شهری تنفس بیشتر و شادابی شهر را باعث می شود.
با مدیریت فضای سبز شهری می توان با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود، فضای سبز متناسب با محیط را در شیراز فراهم کرد تا سال های سال اثرات مطلوب خود را به شهر ارزانی دارد.
پیاده روهای عریض خیابان زند که اتفاق خیابان اصلی شهر به شمار می آید بیش از آنکه به کفپوش موزاییک احتیاج داشته باشند به ساماندهی باغچه هایش احتیاج دارد.باغچه هایی که شمشاد هایش از فرط بی توجهی به غمباد تبدیل شده وکوچکترین ذوق و سلیقه ای در طراحی این باغچه ها به کار گرفته نمی شود.هرچند در خیابان زند جنوبی روبروی ستاد خبری و اطلاعات سپاه پاسداران تغییرات نسبتا خوبی در باغچه های شهری صورت گرفته که اگر به سرتاسر این خیابان و هردوسوی آن منتهی شود می توان خیابانی زیبا را در دل شهر چشم انتظار کشید.
اتفاق بهتر و کامل تر در رسیدگی به باغچه های شهری شیراز را می توان در باغچه های مقابل استانداری فارس نظاره کرد.کشت کلم زینتی در این باغچه ها به همراه طراحی نسبتا مناسب منظره زیبایی را به این منطقه از شهر داده است تا شهروندان آرزو کنند کاش استانداری فارس در هر خیابان یک شعبه داشت!

تصاویری از باغچه های مقابل استانداری فارس:

IMG-20151112-WA0027

IMG-20151112-WA0016

IMG-20151112-WA0024

IMG-20151112-WA0015

IMG-20151112-WA0017

IMG-20151112-WA0021

به گزارش خبر پارسی علی رغم اینکه بسیاری از خیابان های شیراز از وجود باغچه بهره می گیرند اما حتی یک درصد از این باغچه ها از طراحی و گرافیک محیطی بهره نمی گیرند و ذوق و سلیقه شهرداران مناطق مختلف شیراز در این زمینه نمره ای جز صفر کله گنده نمی گیرد! در حالی که فضای سبز شهری دو کارکرد مهم برای شهر دارد: تعدیل دما ،تلطیف هوا و زیبا آفرینی.
در تعریف فضای سبز شهری آمده است: بخشی از فضاهای باز شهری است که در عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن تحت استقرار درختان ، گل ها ، چمن ها و سایر گیاهان است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط ، قوانین وتخصص های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی ،زیستگاهی ورفاهی شهروندان ومراکز جمعیتی غیر روستایی ،حفظ ،نگهداری یا بنا می شود.
یک بار دیگر باغچه های شهری شیراز را از ذهن بگذرانید.شما به این باغچه ها نمره چند می دهید؟
در ادامه چند نمونه از باغچه های شهری در مناطق مختلف دنیا را ملاحظه کنید:

والینگتون ، جنوب لندن

باغچه‌ای ازسقف تاکسی در یک حوضچه مکزیکوسیتی

باغچه ای عمودی در حیاط هتل پرشینگ هال در پاریس

urban (24)

فضای سبز شهری چیست

www.ichoob.ir-305-15

urban (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.