کارفرمایان با مراجعه به سامانه “کارا” برای دریافت وام کرونا ثبت نام کنند

خبرپارسی – مدیر کل تعاون، کار ور فاه اجتماعی فارس از پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده خبرداد

سهراب مختاری با بیان اینکه ارسال پیامک دریافت تسهیلات ویژه کارفرمایان متقاضی با پایان مهلت یک هفته به پایان رسیده است؛ عنوان کرد: کارفرمایان  می‌توانند با مراجعه به سامانه “کارا” برای دریافت وام کرونا ثبت نام کنند.

او گفت : کسب و کارهایی که مشمول دریافت تسهیلات شناخته و به آنها پیامک ارسال شده است با مراجعه به سامانه “کارا” می توانند اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کنند.

سهراب مختاری با بیان اینکه پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا آغاز شده است؛ تصریح کرد: کسب و کارهایی که مشمول دریافت تسهیلات شناخته شده و به آنها پیامک ارسال شده است با مراجعه به سامانه کارا می توانند اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کنند.

وی گفت: با توجه به  اینکه احتمال عدم ارسال پیامک به برخی از کارفرمایان  وجود دارد ؛ این مساله نیز پیش بینی شده و در گام بعد امکان مراوده متقابل در سامانه  فراهم گردیده تا در صورت عدم دریافت پیامک،  کارفرمایان  موضوف را در سامانه  اعلام  و ثبت نام نمایند.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا یکی از سیاست های وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حفظ اشتغال بنگاه ها و صیانت از نیروهای کار است؛ یادآور شد: براین اساس ۱۳ رسته شغلی شناسایی شده که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده اند که این مشاغل دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند و می‌توانند از تسهیلات مذکور بهره مند شوند.

وی افزود: ۲۰ بانک و موسسه مالی برای دریافت تسهیلات در سامانه قابل انتخاب هستند.

مختاری با بیان اینکه روند دریافت تسهیلات حمایتی در سه مرحله تکمیل می شود؛ خاطرنشان کرد: مرحله اول ارسال پیامک وزارت کار از ۱۷ اردیبهشت ماه به تمام کارفرمایان مشمول، مرحله دوم ثبت نام کارفرمایان از هفته سوم اردیبهشت ماه در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir و مرحله آخر ارسال اطلاعات به بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات حمایتی است.

وی افزود: کارفرمایان به محض دریافت پیامک بر اساس کد ملی خود وارد سامانه می شوند و فرایند ثبت نام و ارائه مشخصات اولیه تکمیل کنند و پس از این مرحله، اطلاعات ثبت شده به بانکهای عامل ارسال و پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در رابطه با شرایط دریافت تسهیلات حمایتی توسط بنگاه ها گفت: بنگاه هایی مشمول دریافت تسهیلات قرار می گیرند که از سال گذشته تاکنون فعال بوده ونیروهای کار خود را تعدیل نکرده باشند به نحوی که شاغل بیمه شده داشته و کارگران آنها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند‌.

مختاری ادامه داد: پس از تایید اطلاعات از سوی داده‌های تامین اجتماعی، از سوی ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی خواهند شد.

وی یادآور شد: بنگاههایی که کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی داشته باشد این تسهیلات را دریافت خواهند کرد اما اگر ارتباط بیمه ای با تامین اجتماعی نداشته باشد شامل دریافت تسهیلات حمایتی نمی شوند.

وی در ارتباط با میزان تسهیلات پرداختی نیز گفت: تسهیلات حمایتی به واحدها و کارگاههایی اختصاص می‌یابد که نیروی کار در آنها شاغل و بیمه باشند و در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است.

مختاری تصریح کرد: میزان پرداخت تسهیلات برای واحدهایی که به اجبار تعطیل شده اند مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام و برای واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده اند به ازای هر فرد شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس شرط پرداخت تسهیلات حمایتی به بنگاه های آسیب دیده از کرونا را حفظ اشتغال موجود بیان کرد و گفت: واحدهایی که کد بیمه و پروانه کسب داشته باشند مشکلی در دریافت تسهیلات نخواهند داشت ولی آن دسته از واحدهایی که فاقد بیمه هستند، روند پرداخت تسهیلات به آنها ظرف دو ماه آینده عملیاتی می شود.

مختاری با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد و مراحل پرداخت آن به کارفرمایان تا یک ماه آینده صورت می‌پذیرد؛ تصریح کرد: دوره بازپرداخت این تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری و به مدت دو سال است و وثایقی که برای دریافت این تسهیلات توسط بانکها دریافت می شود، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.