چه خبر از انتخابات ۹۴ شیراز؟/ اصولگرایان به دنبال وحدت، اصلاح طلبان نگران تائید صلاحیت

خبر پارسی- تنها چند ماه مانده به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو طیف اصولگرا و اصلاح طلبان و برخی از کاندیداهای مستقل در استان فارس خود را برای برگزاری و مشارکت جدی در این انتخابات آماده می‎کنند.
اصولگرایان که در سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی خود را بدون رقیب یافته بودند، این بار با تغییر دولت با امکان حضور رقبای جدی از بین اصلاح طلبان و اعتدالیون، روبرو هستند.
طیف اصولگرا که بخش نظارت انتخابات را به مدد همسویی برخی از اعضای شورای نگهبان در اختیار دارد، از تغییر سلیقه شهروندان اطلاع کامل داشته و از نتیجه انتخابات آینده نگران است. این طیف با بررسی افکار عمومی به خوبی می‎داند در صورت رقابت عادلانه با ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون، قادر نخواهد بود به راحتی به بهارستان راه پیدا کند.
اصولگرایان فارس در سه گروه اصولگرایان سنتی به رهبری جامعه روحانیت مبارز شیراز و ائتلاف پیروان امام و رهبری، جبهه پایداری به رهبری دکتر کامران باقری لنکرانی و نیز طرفداران محمود احمدی نژاد به رهبری برخی از مدیران دولت سابق خود را برای انتخابات آینده آماده می‎کنند.
مهمترین دغدغه اصولگرایان هم اکنون دست یابی به وحدت و انتشار یک لیست مشترک انتخاباتی در شیراز و شهرهای مهم استان فارس است. هم اکنون از ابراهیم عزیزی فرماندار سابق شیراز و رئیس بسیج سازندگی، کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت اول احمدی نژاد، جعفر قادری و سیدحسین ذوالانوار نمایندگان فعلی خانه ملت، سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی، منصور طبیعی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید بهبهانی وزیر سابق راه و ترابری دولت احمدی ‎نژاد، احمد نجابت نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، محمدحسین روزیطلب رئیس سابق آموزش و پرورش فارس، محمدرضا مشفقیان مدیرعامل سابق برق منطقه ای استان فارس، ابوالحسن حقایقی مدیرکل سابق کار و اموراجتماعی در دولت احمدی‎نژاد به عنوان اصلی ترین گزینه های انتخابات آتی اصولگرایان نام برده می‌شود. (خبر پارسی فقط شنیده ها را بازگو می کند و هیچکدام از اخبار کاندیداتوری گزینه های اصولگرا و اصلاح طلب را تایید یا تکذیب نمی کند)
برخی از این افراد فعالیت تبلیغاتی خود را در نقاط مختلف شیراز و همچنین در فضای مجازی آغاز کرده و اخبار رسیده حاکیست که مسئولان ستادهای انتخاباتی برخی از این افراد نیز مشخص شده اند.
در عین حال فعالان سیاسی نزدیک به اصولگرایان در شیراز رسیدن به لیست انتخاباتی واحد را دشوار می‎دانند. تلاش دو گروه جبهه پایداری و نیز مدیران احمدی‎نژاد برای کسب سهمیه بیشتر نسبت به دیگر جریانات اصولگرا دسترسی به لیست مشترک را برای اصولگرایان دشوار کرده است.
پیش از این نیز در دو انتخابات گذشته اصولگرایان با دو یا سه لیست از چهره های متفاوت وارد عرصه انتخابات شدند.
اما اصلاح طلبان که تا پیش از موفقیت حسن روحانی دسترسی به کرسی های سبز بهارستان را برای خود دشوار می‎دانستند، هم اکنون به آینده امیدوارتر شده و نظر سنجی‎ها نیز نشان می‎دهد که افکار عمومی از ورود طیف اصلاح طلبان به مجلس آینده استقبال خواهد کرد.
اصلاح طلبان در دو سال گذشته موفق به آرایش مجدد نیروهای سیاسی و فکری خود در شیراز شدند، برخی دفاتر احزاب سیاسی که در دولت قبل به تعطیلی کشیده شده بود، مجددا بازگشایی شده و عضوگیری کردند. احزابی همچون سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی و حزب ندای ایرانیان نزدیک به سیدصادق خرازی و سازمان ایرانیان نزدیک به دکتر محمدرضا عارف نیز مجوز فعالیت و عضو گیری در شیراز گرفتند. طیف دانشجویی اصلاح طلبان نیز در دو شاخه تشکل‎های دانشجویی و نیز دفاتر دانشجویی احزاب فعالیت خود را شروع کرده و هر چند با سرعت کم اما در حال عضوگیری هستند.
مرز جدی بین اصلاح طلبان و اعتدالیون طرفدار دولت در شیراز وجود ندارد اما در عین حال طرفداران دولت از استمرار فعالیت فرمانداران نزدیک به دولت سابق و نیز عملکرد شورای نظارت بر انتخابات در تائید صلاحیت کاندیداهای انتخابات آتی نگرانند.
اصلاح طلبان در چند ماه گذشته برای راه اندازی مجدد مجمع احزاب اصلاح طلب تلاش کردند و به رغم تغییر استاندار فارس، نگرانی‌هایی نیز از برخی فعالیت‎های استاندار جدید در آستانه انتخابات اسفندماه برای حامیان دولت وجود دارد.
اصلاح طلبان با نگرانی ناشی از رد صلاحیت‎ها هنوز نتوانستند به لیست افراد شاخصی برای کاندیداتوری در انتخابات آینده دست پیدا کنند اما به نظر می‎رسد در هر صورت حامیان دولت در انتخابات آینده حضور موثری خواهند داشت و با چهره‎هایی حتی درجه دو که امکان تائید آنان در شورای نظارت وجود دارد، در انتخابات شرکت می‌کنند.
از کاندیداهای مستقل نیز خیر می‌رسد که ستاد تبلیغاتی تعداد قابل توجهی کاندیدای مستقل به صورت غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال رایزنی برای جمع کردن آرای خانوادگی، قبیله‎ای و محلی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.