چرا روحانی تنهاست؟

خبر پارسی – دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور در سخنانی در سفر به اردبیل از تنهایی دولت و عدم انعکاس نظرات و فعالیت ها در صدا و سیما صحبت کردند.نکته ای که در این سایت چندی پیش تحت عنوان همه بضاعت رسانه ای رییس جمهور به آن پرداخته شد.

واقعیت این است که در ساماندهی اختیارات ارکان نظام،بازوی رسانه ای جهت رییس جمهور منظور نشده است.این مساله باعث کاستی هایی در برنامه ریزی و اجرا می شود.رییس جمهور می تواند با دلیل و منطق و نیز دیپلماسی عمومی و استفاده از نخبگان جهت بدست آوردن یک شبکه فراگیر ملی اقدام نماید.

واقعیت این است که هر دولتی دارای بزرگترین شبکه کارشناسی است و هیچ سازمان و ارگانی نمی تواند بدنه کارشناسی به بزرگی دولت داشته باشد و داده های به روز را در اختیار داشته باشد.

دولت بزرگترین شبکه کارشناسی خارجی در سراسر دنیا را در اختیار دارد.دولت بزرگترین شبکه کارشناسان تجاری،صنعتی و بانکی و…را در اختیار دارد.کارشناسانی که در وسط کارزار هستند،اطلاعاتشان به روز است.این ها نشان می دهد که کسی جز دولت در مسایل فوق صاحبنظر نیست و کلیت نظام باید بازوی رسانه ای در اختیار این مجموعه قرار دهد تا مطابق روش خود مسایلش را تبیین کند.البته این به معنای بایکوت انتقاد نیست بلکه تاکید بر این نکته است که نباید عده ای از دور بگویند لنگش کن در حالی که دولت در وسط معرکه است.

شیوه فعلی باعث فرسایش هر دولتی می شود چه احمدی نژاد باشد که صدای فارس هنگام سخنرانیش اذان را هم پخش نکرد چه خاتمی چه روحانی.

مدیریت های هم عرض در هیچ جای دنیا جواب نداده و در ایران نیز جواب نخواهد داد وفقط باعث هدر رفت وقت و منابع خواهد شد.روحانی باید بر این نکته تاکید کند که مسیول اظهار نظر در مسایل خارجی وزیر خارجه است و مقاماتی که مسئولیتی در این امور ندارند نباید اظهار نظر کنند.روحانی باید به وزرایش یادآوری کند که آنها زیر مجموعه دولت هستند و کلیت دولت جوابگوی اقداماتش از طریق رییس جمهور خواهند بود.

مخلص کلام راه برون رفت روحانی از تنهایی:

۱-به عقبه استراتژیک خود یعنی حامیانش بیشتر توجه کند، آنها را تنها نگذارد و هزینه های حمایت از دولت را کاهش دهد.

۲-اختیارات قوه مجریه را تفویض نکند.بر حق دولت در انتخاب همکارانش در همه سطوح تاکید کند و این حق را با هیچ قوه و ارگانی به اشتراک نگذارد.

۳-از مدیرانش با قدرت و صراحت دفاع کند.

۴-پیگیر راه اندازی بازوی رسانه ای بطور علنی و با استفاده از دیپلماسی عمومی باشد.

۵-ثابت کند و اصرار نماید که در امور اجرایی ،سیاست خارجی،داخلی،اقتصادو….معتقد به موازی کاری نیست و مسایل از کانال دولت باید پیگیری شود،هرچند نظرات منتقدین را نیز بررسی می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.