پزشکیان: دارند به اسرائیل کمک می‌کنند /قهر احمدی‌نژاد کجا و مذاکره‌ی مورد تایید ظریف کجا؟

خبر پارسی – مسعود پزشکیان درباره ی تناقض دلواپسان امروز در اعتراض به تیم مذاکره کننده ی هسته ای که مورد تایید رهبری است، گفت: احمدی نژاد علنا رفت در خانه نشست، هیچ کدام از این آقایان رفتار آقای دکتر احمدی‌نژاد را نقد نکردند، حالا اینها علی رغم این که مقام معظم رهبری تیم مذاکره را تایید و پشتیبانی می‌کند، هر روز می‌آیند و نقد می‌کنند.
گفت و گوی انصاف نیوز با این نماینده ی مردم تبریز در مجلس و وزیر دولت اصلاحات در پی می آید:
# حتما در جریان اعتراض روزانه ی دلواپسان به مذاکره کنندگان و مذاکرات آنها قرار دارید؛ ارزیابی شما از این اعتراضات چیست؟
= مذاکره، مذاکره است. با دعوا و قیافه گرفتن که کسی مذاکره نمی‌کند. وقتی که تیم مذاکره کننده مورد تایید مقام معظم رهبری است، به نظر من هیچ کسی حق ندارد اینها را تضعیف کند. کاری که اینها دارند می‌کنند، کاری استثنایی و خیلی زحمت دارد. آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، … نمی‌خواهند این مذاکره به نتیجه برسد. خب ما یک روزی می‌گوییم «چطور شده که یک عده‌ای همنوا با آمریکا و اسرائیل دارند حرف می‌زنند؟». همان حرف امروز بر کسانی وارد است که اگر مذاکرات ما شکست بخورد، حرفشان همان آرزویی است که اسرائیلی‌ها می‌کنند، همان آرزویی است که تعدادی از آمریکایی‌ها می‌کنند که اینها در مذاکراتشان ایران را تنها بگذارند و به شکست منجر کنند. نمی‌شود گفت اینهایی که دم از این حرف‌ها می‌زنند، دقیقا در جهت و در میدان آمریکا و اسرائیل بازی می‌کنند؟ کسانی که می‌خواهند ایران موفق نشود، دارند به اسرائیل کمک می‌کنند.
# فکر می‌کنید که اینقدر حساسیت برای چیست؟
= نمی‌دانم برای چه نگرانند، اما اگر ما موفق شویم در داخل یک عده ناراحتند برای این که از نظر سیاسی نمی‌خواهند این دولت موفق شود. یک عده هم نگرانند برای این که در این بلبشوبازاری که الان از نظر ارز و دلار وجود دارد، میلیاردها دلار پول به جیب زده‌اند و پول گیرشان آمده و اوضاع شفاف نبوده است. پس یک عده از این که دیگر نتوانند در این اوضاع و احوال منابع این کشور را بخورند و ببرند، ناراحتند. یک عده هم که از نظر سیاسی ناراحتند و دوست ندارند که این دولت موافق شود. یک عده هم از نظر کلی دلشان می‌خواهد این مملکت به هم بریزد که آدم‌هایی هستند که اصلا انقلاب را قبول ندارند. چون یک عده از مخالفان مذاکرات، انقلاب را قبول دارند اما می‌گویند که ما باید این کار را بکنیم! من معتقدم نباید در زمین اسرائیل و آمریکا و عربستان بازی کرد، البته اگر خودشان راست می‌گویند، برای این که اسرائیل دلش نمی‌خواهند ایران به این توافق برسد.
# شما خودتان به عنوان یک فردی که در انقلاب بوده اید، آیا با مذاکره با آمریکا مخالفید؟
= وقتی مقام معظم رهبری این مذاکره را قبول کردند و گفتند که من به تیم مذاکره اعتماد دارم، تضعیف این تیم مذاکره هم در جهت منویات مقام معظم رهبری نیست، بله برعکس آن است و این جای سوال دارد، کسانی که خودشان از رهبری مایه می‌گذاند و سنگ ایشان را به سینه می‌زنند، به چه حقی باید بتوانند و به خودشان اجازه بدهند که حرف‌هایی را بزنند که باعث گروهی بشود که با هزاران مشکلات توانسته‌اند روند مذاکرات را به جایی برسانند که بالاخره دستاوردهای ایران خیلی بالاتر است.
# تا همینجا هم مذاکرات دستاوردهایی داشته است؟
= ما خیلی کار توانسته‌ایم بکنیم، بالاخره تمام دنیا در سازمان ملل و در وین علیه ایران قطعنامه صادر می‌کردند اما از آن موقع نه در سازمان ملل و نه در وین هیچ قطعنامه‌ای نه تنها علیه ایران صادر نشده، بلکه سعی شده مساله را شل تر کنند، خیلی از کشورها از وحدتی که آنها توانسته بودند علیه ایران ایجاد کنند خارج شده اند و بیرون آمده‌اند و به این سادگی دیگر زیر بار حرف‌ها و توصیه‌های آمریکا و اسرائیل نمی‌روند. و خود آمریکا این را متوجه شده و نوع گفتگویش را عوض کرده است. بالاخره یک گفتگوست، در گفتگو قرار نیست که فقط ما موفق شویم، یک مقدار آنها موافق می‌شوند و یک مقدار ما موفق می‌شویم، ولی در کلان داریم مسیری را طی می‌کنیم که با نظارت‌هایی که مقام معظم رهبری دارد، می‌تواند دستاوردهای خوبی داشته باشیم. دستاورهای دولت آقای دکتر روحانی در سیاست خارجی از همه‌ی حوزه‌ها بیشتر بوده است.
# حتی تا همینجا؟
= تا همینجا، در همین حد هم موفق بوده است. بازار ما که آرام است، دلیلش چیست؟ مردم وقتی احساس امنیت می‌کنند دلیلش چیست؟ خارجی‌ها وقتی به این راحتی می‌آیند و می‌نشینند و مذاکره می‌کنند، دلیلش چیست؟ حاضر نبودند حتی مذاکره کنند. به همین خاطر تصور می‌کنم پشتیبانی و کمک به تیم مذاکره کننده و تشکر از زحمات آنها، وظیفه‌ی هر کسی است که در ایرانی است.
به هر حال تیم مذاکره کننده هم چارچوب‌هایی که صلاح نظام است مدنظرشان باید باشد و حتما هست و توصیه‌های مقام معظم رهبری را هم در نظر دارند که می‌توانند ادامه بدهند. تضعیف این تیم، تضعیف نظام است، کمک به اسرائیل و آمریکا و کسانی است که نمی‌خواهند ایران از این چاله‌ای که برایش درست کرده‌اند خارج شود.
# دوباره بعضی از نمایندگان به دنبال کشاندن آقای ظریف به مجلس هستند!
= یک عده بر اساس تحلیل سیاسی اشتباه، و متاسفانه یک عده از این افراد دلشان نمی‌خواهد که دولت آقای روحانی موفق شود؛ چون ممکن است که از نظر سیاسی به ضررشان تمام شود و برای همین خوششان نمی‌آید. البته هیچ وقت هیچ کسی این را به زبان نمی‌آورد اما آنچه آدم از رفتارشان درک می‌کند، این است، وگرنه وقتی که تیم مذاکره کننده را مقام معظم رهبری تایید می‌کند، اینطوری سین جیم کردن آنها معنا ندارد. در زمان آقای دکتر احمدی‌نژاد، ایشان حرف مقام معظم رهبری را اصلا قبول نمی‌کرد و در خانه‌اش نشست، ولی اینها هیچ کدامشان نیامدند از تریبون به آقای احمدی‌نژاد بگویند اصلا تو چه کاره‌ای که این کار را می‌کنی؟ علنا رفت در خانه نشست، هیچ کدام از این آقایان رفتار آقای دکتر احمدی‌نژاد را نقد نکردند، حالا اینها علی رغم این که مقام معظم رهبری تیم مذاکره را تایید و پشتیبانی می‌کند، هر روز می‌آیند و نقد می‌کنند. خب اگر آدم منصفی بودند، از همان روزی که آقای احمدی‌نژاد در خانه نشست می‌آمدند نقد می‌کردند و داد می‌کشیدند، آن دیگر علنی اقدام کرده بود، اما این که دارد تایید می‌شود، تو دیگر چرا حرف می‌زنی؟
# خود آقای احمدی‌نژاد هم که آن نامه‌های بی پاسخ را به آقای اوباما نوشته بود.

= بله، آن هم که بحث جدایی است، نامه‌هایی که به آمریکا و دیگران داشت. می‌خواهم بگویم که اگر ما انصاف را مراعات کنیم و صادقانه برخورد کنیم، فرقی نمی‌کند که دوست یا دشمن باشد، قضاوت ما منصفانه خواهد بود و مخاطب هم آن را می‌پذیرد، نه این که در مورد یکی با یک معیار و درباره‌ی دیگر با معیاری دیگر قضاوت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.