پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس آغاز به کار کرد؛ به شکرانه باران هر قطره یک کتاب

خبر پارسی -بهزاد مریدی از حضور بیش از ٧۶٠ ناشر داخلی در پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان خبر داد.

۴۲۱۴۶۲_orig

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس شامگاه پنجشنبه نخستین سخنرانی بود که در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد، استاندار فارس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد با خوشامد به دوستداران کتاب به شهر ادب و هنر از حضور ٧۶۴ ناشر در این رویداد بزرگ خبر داد.

وی با اشاره به اختصاص ۵۶٠ غرفه در نمایشگاه بین المللی شیراز به ناشران، اظهار کرد: در کمتر از چند ساعت از آغاز بکار پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس قریب به ١٠٠ میلیون تومان بن کارت کتاب را شاهد هستیم که این نشان از علاقه مردم به یارمهربان دارد.

مریدی با اشاره به اینکه سال گذشته در جریان چهاردهمین نمایشگاه کتاب فارس دست کم یک میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند، افزود: تردیدی نیست این رکورد کشوری پس از نمایشگاه کتاب تهران در پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس شکسته خواهد شد.

در نمایشگاه کتاب فارس مطرح شد: تراکنش های بن کارت کتاب افزایش یافت

دومین سخنران؛ مدیرعامل بانک شهر بود که از افزایش تراکنش های بن کارت های کتاب در نمایشگاه های استانی خبر داد.

پورزرندی شامگاه پنجشنبه در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس با بیان اینکه نمایشگاه کتاب رویدادی فرهنگی است که خوشبختانه در تمامی استانها فراگیر شده است، گفت: بانک شهر به عنوان بانک عامل در تمامی نمایشگاه های استانی به همراه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضوری فعالانه دارد.

وی در ادامه به رشد تراکنش های بانکی به واسطه بن کارت های نمایشگاهی اشاره کرد و افزود: به خاطر نمایشگاه های کتاب رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته شاهد هستیم که بالغ بر ٢٠٠درصد را حکایت می کند.

پورزرندی با بیان اینکه رشد تراکنش ها نشان دهنده حفظ جایگاه کتاب نزد مردم و مشتریان سیستم بانکی عنوان کرد و افزود: دست کم در نمایشگاه های استانی تراکنش ها حکایت از این دارد که از بن کارت بیش از ٩٠درصد استفاده شده است.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که میزبان بیش از ٧۶۴ ناشر ملی و استانی است تا ٩ آذرماه در شیراز ادامه دارد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در شیراز: در ٧ ماه گذشته بیش از ۴٠ هزار عنوان کتاب تولید شد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنران بعدی بود که گفت: در ٧ماه گذشته بیش از ۴٠هزار عنوان کتاب تولید شد.

سید عباس صالحی در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که شامگاه پنجشنبه در سالن ملاصدرا نمایشگاه بین المللی شیراز برگزار شد با بیان اینکه آمایش کتاب در کشور معقول و نزدیک به هم است، اظهار کرد: در ٧ ماه گذشته کتاب های علوم علمی ۶۵٠٠ عنوان، ادبیات ۵٧٠٠عنوان، کودک ۵٣٠٠ عنوان، دین ۵٣٠٠ عنوان و علوم اجتماعی ۴۶٠٠ عنوان بوده است.

وی با اشاره به نزدیک بودن این آمارها، افزود: آمایش تولید کتاب در کنار تکثیر آن نشان از این دارد که کتاب قابل اعتماد شده است.

صالحی با این توضیح که در این آمایش رشدهای یک حوزه و ضعف در دیگر حوزه ها کمتر دیده می شود، ادامه داد: نمایشگاه های استانی کتاب نیز در نزدیک شدن آمار تولید به یکدیگر کمک شایانی کرده اند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید از مرز برگزاری ٧٠ عنوان نمایشگاه کتاب استانی گذر کرده است، افزود: نمایشگاه های کتاب در استانها این امکان را فراهم کرده که افزون بر قرار گرفتن کتابها در دید همگانی، هیجان و موج فرهنگی بر محور کتاب در کشور فراگیر شود.

صالحی با بیان اینکه جامعه مولد کتاب، پیشرو و متمدن گام بر می دارد، عنوان کرد: در جوامع غیرهیجانی همراه با تعقل، آزاد و غیر استبدادی هیچ رسانه ای به اندازه کتاب نمی تواند در اوج گیری آن جوامع کمک کند.

وی ادامه داد: کتاب مانند طعم تفکر و اندیشه مذاق و جوهر انسانیت را شیرین می سازد.

استاندار فارس:کتاب هرگز ویران نمی شود و زنده خواهد ماند

استاندار فارس، که آخرین سخنران در این آیین بود نیز گفت: کتاب هرگز ویران نمی شود و مانند بناهای تاریخی که همواره زنده اند پاینده و استوار خواهد ماند.

محمدعلی افشانی شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که به میزبانی نمایشگاه بین المللی شیراز در شهرک گلستان برگزار می شود با گرامیداشت هفته بسیج با بیان اینکه گلایه نویسندگان و ناشران کتاب پیرامون شمارگان این کالای فرهنگی ناشی از عدم پاسخگویی برخی کتاب ها به نیازهای مردم است، گفت: چنانچه کتاب پاسخگوی واقعی نیازهای مردم باشد قطعا شمارگان آن افزایش خواهد یافد.

استاندار فارس کتاب را به عنوان کالای فرهنگی مورد اشاره قرار داد و افزود: از آنجا که چاپ از دستاوردهای انقلاب صنعتی است و به دنبال آن کتاب قرار می گیرد، امروزه باید در این حوزه دستاوردهای انقلاب صنعتی را با خود همراه سازیم.

افشانی با توجه به اینکه میزان تحولات حوزه نشر متاثر از گسترش فضای الکترونیک و مجازی است، اظهار کرد: در دنیای بیکران اینترنت نویسندگان باید خود را با تحولات همسو و همسان سازند و گریزی نیست که از این تحولات به سود کتاب سود جست.

استاندار فارس در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه نشر و کتاب بازگشت به گذشته به صرف پایبندی به قواعد امری غیر شدنی است، تصریح کرد: در دنیای کنونی که هر لحظه دستاوردهای بشر و فناوری های نوین محصولی تازه را ارایه می کند نمی توان در حوزه نشر و کتاب خود را محدود به گذشته کرد.

افشانی کتاب را عامل ماندگاری انسانها دانست و گفت: انسانی که از او کتابی به جا بماند همواره مانگار است.

استاندار فارس در پایان با دعوت از فعالان حوزه کتاب به ویژه متولیان آن در رونق کتاب و کتابخوانی به واسطه گسترش احداث کتابخانه های روستای و شهری، اظهار کرد: خواندن هم یاد دادنی است از این رو به فرزندان خود یاد دهیم مطالعه کنند زیرا اگر خانواده ای خود اهل مطالعه باشد فرزندان آن هم اهل مطالعه بار می آید.

در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که در ۵۶٠ غرفه به میزبانی نمایشگاه های بین المللی شیراز برگزار می شود، یادمان نمایشگاه کتاب فارس حاوی کاشی هفت رنگ سنتی شیراز از معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و دو نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی و امام جمعه موقت شیراز اهدا شد.

در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس افزون بر شعرخوانی استاد غلامحسن اولاد و حافظ خوانی توسط حنانه زارع، از کتاب مجموعه شعرهای پروفسور کاوس حسن لی با عنوان «دگمه های گیج» که از سوی نشر کوله پشتی در این نمایشگاه ارایه شده، با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار فارس رونمایی شد.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس با حضور ٧۶۴ ناشر در ۵۶٠ غرفه شامگاه پنجشنبه کار خود را در شهرک گلستان شیراز آغاز کرد و تا ٩ آذرماه جاری روزانه از ساعت ١٠ صبح تا ٨ شب میزبان علاقه مندان یارمهربان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.