پارسایی: مجلس در بعد نظارت بسیار ضعیف است

خبرپارسی – نماینده‌ی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه عملکرد مجلس شورای اسلامی در بعد نظارت بسیار کمرنگ است

به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی بعدازظهر شنبه ۲۰ مرداد در یک کنفرانس خبری در شیراز گفت: طی ۲ سال و اندی که از مجلس دهم می‌گذرد متوجه شده‌ام که مجلس اگر بخواهد می‌تواند در راس امور بوده و بسیاری از مشکلات را پیشگیری یا حل کندچه در بحث قانونگزاری چه موضوع نظارت.

وی اضافه کرد: متاسفانه عملکرد مجلس شورای اسلامی در بعد نظارت بسیار کمرنگ است؛ مجلس دهم می‌توانست قوی‌تر از سایر مجالس باشد اما سیاستی که در این دوره حاکم شد و مجلس را به سه بخش تقسیم کرد، قدرت را از مجلس گرفت.

پارسایی اعتقاد دارد راه‌اندازی شقی با عنوان مستقلین، قدرت مجلس شورای اسلامی را به‌شدت کاسته است، گفت: امروز هیچ یک از دو جریان اصلی با قوت ورود نمی‌کنند زیرا شق سومی وجود دارد که نمی‌دانیم چه تصمیمی در مورد مسائل مختلف خواهد گرفت و این موضوع باعث تضعیف مجلس شده است.

او با بیان اینکه اعتقاد دارد راه‌اندازی این گروه در مجلس اقدامی عامدانه در تضعیف مجلس شورای اسلامی بوده است؛ گفت: طی ماه‌های اخیر شاهد یکی شدن ۲ فراکسیون از مجلس در انتخابات هیئت رئیسه برای سال سوم بودیم؛ همه متوجه شدند که ایجاد این شق سوم در واقع یک بازی بود تا فراکسیون اصلاح‌طلبی را ضعیف کند اما به تضعیف کل مجلس انجامید.

پارسایی با بیان اینکه طی ۲ سال و اندی که از عمر مجلس شورای اسلامی می‌گذرد پیگیر مسائل مختلف در سطوح ملی و استانی بوده است؛ پیشنهاد هیئت امنایی شدن مراکز گردشگری، مطرح شدن بحث رانت و فساد د رصنعت خودروسازی و واردات خودرو و … از اقدامات او بوده است.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه   هرجا مافیا باشد فساد هم هست و هرجا فساد باشد مافیا هم وجود دارد؛ توقف موضوع بررسی موضوع واردات خودرو توسط کمیسیون صنعت و معدن مجلس را تقویت کننده برخی شایبه‌ها دانست.

پارسایی با بیان اینکه جریان استیضاح وزیر رفاه و مسائل مطرح شده در این جلسه در شان مجلس نبوده است، گفت: طی این سال‌ها شاهدیم برخی حرکت‌ها که جای آن کف خیابان بود، به صحن مجلس کشیده شد، آتش‌زدن برجام و پرچم یکی از کشورها یا نصب بنر در مجلس، با جایگاه دستگاهی که باید راس امور باشد منافات دارد.

او تصریح کرد که چنین مجلسی قادر نیست که در راس امور قرار گرفته و مطالبات بحق مردمی را دنبال کند و بخشی از این موضوع به مباحث نظارتی در زمان انتخابات مجلس بازمی‌گردد.

پارسایی با تاکید براینکه تذکر و اخطار و طرح سئوال از وزرا و رییس جمهور و استیضاح و تحقیق و تفحص، از حقوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، گفت: یکی از شروط اصلی نماینده‌ی مجلس التزام عملی به قانون اساسی است اما بعضی از نمایندگان اصولی از اصل‌های قانون را بر نمی‌تابند.

وی مخالفت‌های مطرح شده در ارتباط با اصل ۵۹ و اصول ۸۰ و ۵۷ و سوم قانون اساسی را از موارد مورد نظر دانست و گفت: متاسفانه در اجرای قانون هم مدام به سمت سیاسی‌کاری می‌رویم؛ اگرچه من و بسیاری از نمایندگان تلاش‌ کرده‌ایم که به قانون و سوگندی که ادا کرده‌ایم پایبند باشیم.

سخنگوی فراکسیون امید اعتقاد دارد کسانیکه به دکتر عارف رای داده‌اند در مجلس منسجم عمل کرده‌اند و نشان‌داده‌اند که در کنار حمایت از دولت نقدهایی هم به عملکرد اعضای کابینه دولت دارند که جای خود مطرح و دنبال شده است.

او با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان امروز جایگاه‌های حساس مجلس نظیر هیئت نظارت بر انتخابات شوراها را در دست دارند؛ گفت: در انتخابات شوراها فراکسیون امید که اکثریت هیئت نظارت را تشکیل می‌دهند، اجازه نداد کسی سلیقه‌ای و سیاسی ورود کرده و افراد را رد صلاحیت کند. البته امکان دارد خطاهایی هم وجود داشته باشد اما تعمدی نبوده است .

نماینده‌ی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث اقلیت‌ها و حضور آنان در شوراها، صراحتا از مجلس خواسته شده که هیچ یک از اقلیت‌ها تایید صلاحیت نشوند؛ حذف یکی از تبصره‌های ذیل ماده‌ی قانونی در خصوص شرایط کاندیداهای شوراهای شهر و روستا را منجر به چنین خواسته‌ای دانست.

او گفت: یکی از مواد قانونی در شروط کاندیدایی شوراها التزام عملی به اسلام است؛ حال آنکه تبصره‌ای در ذیل این ماده تاکید داشت التزام عملی پیروان ادیان الهی به قوانین دینی خودشان کافی است؛ اما این تبصره از سوی شورای نگهبان حذف شد.

او با بیان اینکه هیئت نظارت بر انتخابات شوراها این موضوع را نپذیرفت و در نهایت قانون اجرا شد؛ گفت: حذف این تبصره از نگاه ما به صلاح انسجام ملت است.

علت سقوط هواپیمای آسمان اشتباه خلبان نبود

نماینده‌ی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود کمیسیون اصل نود به تخلفات حوزه‌ی خودرو، سقوط هواپیما و … گفت: علی‌رغم اینکه تعداد زیادی پرونده‌ی سقوط هواپیما همچنان مفتوح است اما تلاش شد حداقل برای اولین بار یک پرونده به نتیجه‌ی قطعی و دقیق برسد.

پارسایی تصریح کرد: هیئت بررسی سانحه تلاش داشت که علت سقوط را خطای خلبانی که دیگر زنده نیست تا از خودش دفاع کند، اعلام کنند اما این موضوع با استناد به اسناد و مدارک مورد قبول واقع نشده و ما فکر می‌کنیم یخ‌زدگی هواپیما و سایر علل دست به دست هم داده تا هواپیما سقوط کند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که این اظهار نظر شاید موجب دلخوری خیلی‌ها را فراهم کند اما واقعیت را نباید انکار کرد.

تخریب بافت تاریخی شیراز به‌جد پیگیری می‌شود

نماینده‌ی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه تخریب بافت تاریخی و خانه‌های میراثی این بافت به‌جد از سوی کمیسیون اصل نود در حال پیگیری است، گفت: کمیسیون پیش از این جلسه‌ای با حضور متولیان امر در سازمان میراث، وزارت راه و شهرسازی، نماینده‌ی تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) و شورای اسلامی شیراز تشکیل داد و در آن جلسه هیچکس مسئولیت تخریب‌ها را نپذیرفت و همه با تخریب‌ها ابراز مخالفت کردند.

او با یادآوری اینکه برخی اعضای کمیسیون اصل نود به شیراز ( امیر حسن‌خانی و سعیدی) سفر کرده و امروز شنبه ۲۰ مرداد از بافت بازدید کرده‌اند؛ گفت: متاسفانه هنگام بازدید اعضای کمیسیون اصل نود مشاهده شد که با هلی‌شات از بازدیدکنندگان فیلم‌برداری می‌شود.

پارسایی چنین اقداماتی را تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در موضوع بررسی علل تخریب‌ها در بافت تاریخی ارزیابی و تصریح کرد که چنین رفتارهایی به‌هیچ عنوان موجب توقف روند بررسی‌ها نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه آخرین تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز منجر به حضور اعضای کمیته‌ی امنیت ملی و صدور مصوبه‌ای در شورای تامین شهرستان و استان شد، گفت: این خانه‌ها بر اساس مصوبه باید با همان معماری و شکل قبلی بازسازی و مرمت شود.

پارسایی معتقد است که برخی مسائل فرهنگی اجتماعی را به‌دلیل آنکه پاسخ مناسبی ندارند، سیاسی کرده و به شهر و مردم ظلم می‌کنند، گفت: برخی‌ها روز کورش را امنیتی می‌کنند، حال آنکه هر مسئله‌ای اگر در مسیر خودش قرار بگیرد و همه از قانون تمکین کنند، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود اما اگر سلیقه‌ای باشد و همه خود را فراقانون ببینند کار با مشکل مواجه خواهد شد.

پارسایی با بیان اینکه همه‌ی مسئولان در تمام سطوح از تداوم تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز ابراز نگرانی کرده و می‌کنند، گفت: متاسفانه در زمان احداث خیابان ۹ دی در شیراز، ۲ خانه‌ی میراثی تخریب شده بود که بعد تصویب شد این ۲ خانه ساخته شود اما جای آن رستوران ساخته‌اند!

تلاش برای تقویمی شدن روز کورش

نماینده‌ی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود به بحث روز کوروش و موضع گیری در مقابل نظرات او، از سوی برخی‌ها مغرضانه بوده است، گفت: از وزیر محترم ارشاد و پیرو مباحث قبلی مطرح شده، طرح سئوالی انجام شده و قرار است ظرف مدت ۲ هفته به این سئوالات پاسخ داده شود.

او با یادآوری اینکه طرح سئوال از وزیر ارشاد مربوط به هفته‌ی گذشته است، گفت: بحث روز کوروش فقط به منظور مطرح کردن یک‌نفر نیست بلکه موضوعی فرهنگی اجتماعی است. حال آنکه بعضی می‌خواهند مسائل را به شکل دیگری جلوه دهند.

نماینده‌ی مردم شیراز گفت: موضوع ثبت ملی روز کوروش را دنبال می‌کنیم، برای این موضوع سه روز را پیشنهاد داده‌ام، یکی روز تولد، یکی روز وفات و یکی روز آغاز امپراطوری کوروش بوده است.

او با بیان اینکه موضوع روز کوروش و ثبت ملی آن یکی از موضوعات طرح سئوال از وزیر ارشاد بوده است، امنیتی شدن این روز در استان فارس را نادرست دانست و گفت: باید با مشاوره‌ی تاریخ‌دان‌ها یک روز را برای ثبت به‌نام روز کوروش انتخاب کنیم.

نماینده‌ی مردم شیراز تاکید کرد که اگر براساس مشاوره‌ها هیچ یک از روزهای تولد، وفات یا آغاز امپراطوری به‌طور دقیق مشخص نشد می‌توان همان روز هفتم آبان را انتخاب کرد.

او گفت: برخی‌ها به غلط مسائل تاریخی را مقابل مسائل مذهبی قرار می‌دهند؛ این رویکرد نه به نفع مسائل مذهبی است نه به نفع مسائل تاریخی و ملی؛‌ در این صورت تنها به سودجویان استفاده بهره‌برداری از این اختلاف را داده‌ایم.

امضاء نکردن طرح سئوال از رییس جمهور

پارسایی امضا نکردن طرح سئوال از رییس‌جمهور را به دلیل نگاه مغرضانه‌ در این موضوع بوده است، گفت: فراکسیون امید هم به مسائل اجتماعی و اقتصادی واقف بوده و در این خصوص نقدهایی دارد اما ۹۰ درصد کسانیکه سئوال از رییس‌جمهور را امضا کرده‌اند همان‌هایی هستند که در مجلس بنر نصب کرده یا پرچم آتش زدند.

او که اعتقاد دارد اقدامات این گروه همسو با اهداف ترامپ در مقابل اجرایی نشدن برجام بوده است، گفت: همین رفتارها و موضع‌گیری‌ها ما را به این نقطه رسانده است.

کودتا در مدیریت را بعید می‌دانم

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون عدم به‌کار گیری افراد بازنشسته در دستگاه‌های دولتی، از قبل هم وجود داشته است، گفت: از نگاه ما وقوع یک کودتا برای تغییر مدیریت‌ها بعید است.

پارسایی تصریح کرد: این دیدگاه که برخی از جناح‌ها می‌توانند با استناد به این قانون مدیرانی را در استان‌ها به‌کار بگیرند که انتخابات آینده مدیریت شود را نمی‌توان پذیرفت چون در نهایت مردم هستند که در انتخابات‌ها رای داده و افراد را انتخاب می‌کنند.

فساد و اختلاس مشکل‌ساز است نه روسری دختران

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با درآمد مطلوب دولت‌های نهم و دهم می‌شد استانی نظیر فارس را آباد کرد، گفت: امروز علی‌رغم آنکه دولت با بدهی هشتصد هزار میلیارد ریالی مواجه است، در بحث تخصیص اعتبارات به طرح‌هایی مثل ورزشگاه میانرود یا توسعه‌ی زیرساخت‌های ورزشی و احداث بیمارستان و … عملکرد قابل دفاعی وجود دارد.

او گفت: بحث ورود زنان به ورزشگاه منع قانونی ندارد؛ این ممانعت‌ها یک اقدام خلاف قانون و سلیقه‌ای است که در مباحث مختلف نظیر آن دیده می‌شود، ما هرجا که در مسائل فرهنگی و اجتماعی مسائل را به مسائل سیاسی گره زدیم کار گره خورد.

پارسایی تصریح کرد: به‌جای پرداختن به فسادها و اختلاس‌ها به یک خانم که روسری‌اش افتاده توجه شد؛ حال آنکه قوانین و عواملی که منجر به وقوع ۱۵۰ هزار مورد طلاق در کشور افتادن روسری یک خانم نیست، فساد و اختلاس است که بی‌اعتمادی ایجاد کرده و دامن زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.