وکیل «علی مطهری» از فرایند مطالعه پرونده در شیراز خبر داد: حمله‌کنندگان به مطهری «مردم» نبودند

خبر پارسی – نقل از روزنامه شرقگفته بودند مردم شیراز برای حمله سنگِ تمام گذاشتند، اما حالا وکیل مطهری در مطالعه پرونده به هیچ ردِپایی از مردم نرسیده است و درعین‌حال می‌گوید: «از میان ١١ نفری که برای‌شان کیفرخواست صادر شده است، هشت‌نفر از اعضای نهادی خاص هستند و دو نفر از مسئولان دانشگاه و یک نفر دانشجو». ترک‌همدانی تأکید دارد «لابه‌لای این پرونده قطور هیچ نامی از مردمی که گفته شده بود به‌طور خودجوش به مطهری حمله کرده‌اند، نیامده است و گویا این مسائل صرفا خبرسازی برخی جناح‌های فکری و سیاسی بوده است».١٩ اسفند ٩٣، علی مطهری برای سخنرانی راهی دانشگاه شیراز شده بود که عده‌ای لباس‌شخصی به او هجوم آوردند و آن‌طور که خودش توضیح داد، او را مضروب و خودرو حامل وی را تخریب کردند. یافته‌های وکیل علی مطهری گویای این نکته است که در هیچ‌کجایِ پرونده حمله به مطهری، نامی از مردم عادی برده نشده است و اتفاقا اسامی افرادی منسوب‌به نهادهای خاص، در بخش‌های مختلف پرونده به چشم می‌خورد.
دانشجوی دعوت‌کننده از مطهری در میان متهمان
ترک‌همدانی همچنین درباره اطلاعات تازه پرونده، به درج نام یک دانشجو میان متهمان اشاره کرد؛ این دانشجو مسئول بخش سیاست و فرهنگ دانشگاه شیراز بوده است و مقام دعوت‌کننده از علی مطهری برای حضور در دانشگاه، اما گویا حالا نام او کنار دو مسئول دیگر دانشگاه شیراز، در ردیف متهمان آمده است، البته اکبر صفوی، قائم‌مقام دانشگاه شیراز، پیش‌تر با اعتراض نسبت‌به احضار مسئولان دانشگاه به دادگاه، تأکید کرده بود «دوستان سیاسی و امنیتی استان فارس از هویت حمله‌کنندگان اطلاع دارند، می‌دانند آنها چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند».با وجود تلاش‌های انجام‌شده برای پیگیری پرونده مطهری، حوادث اخیر نشان از آن دارد که پیگیری تندروها در شیراز گاهی اثرگذارتر است؛ چنانچه چندی‌پیش با کارشکنی برخی مسئولان، شاهد برکناری فرماندار جهرم بودیم؛ فرمانداری که پیش‌تر از حمله به علی مطهری به‌طور جدی انتقاد کرده بود و کمی بعدتر برکناری، هزینه دفاع از مطهری شد.
گزارش در صحن علنی خوانده می‌شود
دهم فروردین سال ٩۴ بود که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خبر داد گزارش واقعه شیراز در‌حال نهایی‌شدن است. بعدتر وزیر کشور در این زمینه به بیان جزئیات بیشتری پرداخت و رفته‌رفته اطلاعات پرونده بیشتر شد. امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها، نیز پیش‌ازاین تأکید کرده بود «گزارش حادثه شیراز در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود».
چندی‌پیش خبر آمده بود برای ١١ متهم پرونده علی مطهری، کیفرخواست تعیین شده است و حالا در سفر اخیر وکیل پرونده به شیراز، مشخص شده است هشت نفر از این ١١ نفر، به نهادهای خاص مربوط هستند و در حمله به علی مطهری دست داشته‌اند، اما آن سه نفر دیگر به‌دلیل سرپیچی از دستور شورای تأمین و به‌دلیل دعوت از علی مطهری در دادگاه حضور خواهند یافت.
جولان تندروها در فارس
در واقعه حمله به علی مطهری، نماینده مردم تهران، از ناحیه صورت آسیب دید و اکثر سیاست‌مداران کشور این حادثه را محکوم کردند. با‌این‌همه عده‌ای به دفاع تلویحی از ماجرا پرداختند.  برخی تندروها مدتی است در استان فارس جولان می‌دهند؛ نخست، در همان فرودگاه شیراز جلو حضور الهه کولایی در دانشگاه را گرفتند و بعدتر در ماجرای علی مطهری، وضعیت به پرتاب گوجه‌فرنگی و پاره‌آجر رسید. مسئولان قوه قضائیه، دولتی‌ها و نمایندگان مجلس خواستار برخورد هرچه‌سریع‌تر با متهمان پرونده هستند و مراحل رسیدگی به پرونده نیز تا اینجا، به صدور کیفرخواست رسیده است و گویا ردِپای نهادهای خاص در این حمله پُررنگ‌تر از همیشه جلوه می‌کند. علی مطهری در همان نامه‌های نخستِ پس از حمله، بارها بر نقش این گروه خاص در برنامه‌ریزی حمله تأکید کرده بود. 

1 دیدگاه برای “وکیل «علی مطهری» از فرایند مطالعه پرونده در شیراز خبر داد: حمله‌کنندگان به مطهری «مردم» نبودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.