وضعیت مشکل صادرات و نبود راهکار مشکل گشا

خبرپارسی – عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: باید راهی برای گشایش در امر صادرات کشور اتخاذ شود در غیر این صورت وضعیت صادرات کشور دچار مشکلات اساسی خواهد شد

خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: تاکنون اتاق بازرگانی فارس به عنوان پارلمان بخش خصوصی نامه نگاری های متعددی را در حوزه مشکلات ارزی صادرکنندگان به همراه ارائه راهکارهای عملیاتی و کاربردی به اتاق ایران و مسئولان ارشد دولتی کشور انجام داده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ اقدام قاطع و راهگشایی برای تسهیل در فرآیند تجارت خارجی در کشور انجام نشده است افزود: انتظار بخش خصوصی استان پیگیری مشکلات ارزی صادرکنندگان استان توسط استاندار فارس در سطح کشور و طرح با مسئولان ارشد کشور از جمله وزیر صمت است.

فروغان اظهارداشت: شاید رئیس بانک مرکزی نخواهند صدای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را بشنود اما وزیر صنعت،معدن و تجارت شنونده صدای بخش خصوصی است.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همچنین نیاز است جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با فوریت در خصوص مشکلات ارزی صادرکنندگان و تولید کنندگان استان برگزار شد تا بتوان مسایل این بخش استان را احصا و شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: مسئولان ادعا می کنند که با تصمیمات حوزه صادرات کشور را بهبود بخشیده اند اما واقعیت این طور نیست و نه تنها مشکلی از بخش خصوصی حل نشده بلکه روز به روز بر مشکلات افزوده می شود و در حال حاضر تفاوت قیمت ارز بازار آزاد و نیمایی ضربه بزرگی را به تولید و صادرکنندگان ما وارد کرده است.

فروغان عنوان داشت: در شرایط فعلی بسیاری از صادرکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ و یاسابقه ضررهای فراوانی کرده اند درحالی که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با علاقه و عشق به کشور در میدان حضور دارند و علیرغم تمام سختی ها به وظائف خود به عنوان سربازان اقتصادی این مرز و بوم تلاش می کنند اما حمایت نمی شوند.

وی با بیان اینکه حتی ارائه کوتاژ صادراتی توسط صادرکنندگان به واردکنندگان نیز نتوانسته از مشکلات ارزی کشور را تسهیل کند تصریح کرد: متاسفانه فرصت های بسیاری از دست رفته و ضررهای بخش خصوصی و تجار را کسی نمیبیند و پاسخگو نیست.

فروغان افزود: سربازان اقتصادی بخش خصوصی به دنبال نفوذ در بازارهای بین المللی و ارائه کالاهای باک یفیت ایرانی هستند اما با تصمیم های غیر کارشناسی و صدور بخشنامه های متعدد داخلی گره هایی بر سر کار این ها قرار داده می شود و فعالیت های آنها قفل می شود.

در ادامه این جلسه هادی حنایی عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: کشور ما چهل سال است که تحریم است بنابراین تحریم ها در مشکلات اقتصادی کشور دخالت ندارد بلکه تصمیم های غیر کارشناسی و آنی داخلی بزرگترین آفت برای اقتصاد ما بوده است.

وی بیان کرد: این درحالی است که رویه ارز آوری صادرکنندگان ما در بیش از ۳۰ سال اخیر هیچ تغییری نکرده است اما فعالان بخش خصوصی در گذشته جهادگر بوده اند اما در دو سال اخیر بدترین رفتارها با آنها انجام شده است.

حنایی اظهارداشت: بدون بازگشت ارز تولیدی امکان پذیر نیست و امکان ندارد صادرکننده ای ارز خود را به کشور بازنگرداند اما بانک مرکزی و مسئولان بخش دولتی تصوری غیر از این دارند و با همین افکار هر روز مشکل تازه ای را برای بخش صادرات کشور ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد بخش خصوصی واقعی و صادرکنندگان بجز گروه گتروشیمی ها تاثیر چندانی در اختلال های ارز کشور ندارد اضافه کرد: سیستم فقط یک بخشنامه صادر می کند اما ایرادات را رفع نکرده و مسایلی مانند روش بازگشت ارز، نحوه مراودات مالی بین کشورها، شرایط تحریم و بیماری کرونا رادر نظر نگرفته است.

حنایی ادامه داد: صادرات شاهراه حیات کشور است و روند صادرات درک شور باید آزاد و تسهیل شود.

در ادامه سکینه سیاحی مدیر عامل صندوق توسعه صادرات استان فارس هم گفت: بخش دولتی راهکاری برای بازگشت ارز به بخش خصوصی،تجار و بازرگانان نداده و انتظار دارد این فرآیند در کوتاه ترین زمان انجام شود و این درحالی است که راه هایی از جمله صادرات در مقابل واردات نیز با مشکل روبرو شده است.

وی اظهارداشت: عدم وجود استراتژی مشخص در حوزه صادرات کشور موجب شده تلاش فعالان اقتصادی برای حضور در بازارهای صادراتی که به سختی به دست آمده است، از دست برود و رقبا جایگزین کالاهای ما در این بازارها شوند.

در ادامه این جلسه محمد دانش نیا رئیس  اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: یک سری اقدامات را سازمان صمت استان  در خصوص کاش مشکلات ارزی صادرکنندگان استان انجام داده و همچنان پیگیر مسایل این بخش هستیم.

وی عنوان داشت: حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی راوظیفه خود می دانیم.

در این جلسه صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان به بیان موارد و مشکلات پیرامون مشکلات ارزی صادرکنندگان و صادرات پرداختند.

خبرنگار: محمود شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.