وسعت باغ های قصردشت از ۱۴۰۰هکتار به ۷۰۰ هکتار کاهش یافت/ حال باغ های قصردشت خوب نیست

خبر پارسی – وسعت باغ های قصردشت از ۱۴۰۰هکتار به حدود ۷۰۰ هکتار کاهش پیدا کرده است . روز گذشته مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی  در دیدار با  اعضاء کمیسیون تخصصی محیط زیست انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان گفت:  توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن محیط زیست امکان پذیر نیست، از این رو ضرورت دارد به گونه ای اقدام شود تا تمام فعالیت ها بر مبنای اصول و معیارهای محیط زیستی قرار گیرد.

وی افزود: اگر درصدد جبران خسارت های وارد شده بر محیط زیست نباشیم در آینده شاهد تبعات نامطلوب بر روی زندگی نسل های آینده خواهیم بود.

*توسعه فرهنگی جلوگیری از حاشیه نشینی

رضایی در رابطه با معضلات حاشیه نشینی گفت: در حال حاضر حاشیه نشینی با معضلات و مشکلاتی که ایجاد کرده به منزله زنگ خطری خصوصاً برای شهر شیراز و کلان شهرها  است که می تواند امنیت شهروندان را تهدید کند.   وی افزود: در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص تبعات خشکسالی ها و حاشیه نشینی  تذکراتی داده شده و از این رو تصمیماتی گرفته شده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که اقدامات در خصوص حاشیه نشینی بایستی به صورت اصولی باشد؛ از ضرورت اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در رابطه با حاشیه نشینی و دیگر مسائل اجتماعی، به صورت فرهنگی گفت. به گفته رضایی روستائیان به عنوان جامعه مولد محسوب می شوند که با مهاجرت به شهرها  به طور ناخودآگاه جذب حاشیه نشینی می شوند. وی ادامه داد: در نتیجه فرد مهاجر در پی دستابی به امکانات شهری در کوتاه مدت است و این خود موجب خلاف و انحراف در سطح جامعه از قبیل بداخلاقی، ورود و ایجاد باند فساد، قاچاق و … می شود.

رضایی لازمه پیشگیری از پدیده حاشیه نشینی را ابتدا در روستاها و تلاش برای ایجاد شغل و کشاورزی به صورت علمی و به روز  در روستاها عنوان کرد. عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مباحث بسیار وسیعی را در برمی گیرد که مخاطبین آن بالغ بر ۴۲ میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه هستند از برداشتن گام های اصولی در این کمیسیون خبر داد. مسعود رضایی در مورد تصیفه فاضلاب شرق شیراز تصریح کرد: پیگیری هایی در خصوص انجام شده اما اینکه پس از تصفیه، این پساب به کجا برود محل بحث است. عضو کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص درخواست تشکل های شرکت کننده مبنی بر تعیین وضع توسعه پالایشگاه شیراز نیز گفت: موضوع را در جلسات استانداری پی گیری شده و از پالایشگاه شیراز بازدید به عمل آمده است؛ با این وجود معتقدیم به توسعه نیازمندیم چرا که به دنبال رشد اقتصادی هستیم اما این توسعه نباید به قیمت آسیب رساندن به محیط زیست و مردم تمام شود. رضایی افزود: در هر حال تأکید بر این است که این موضوع به صورت علمی بررسی شود و در جلسه ای که با مدیر کل سازمان محیط زیست کشور دکتر ابتکار برگزارگردید؛ بنا شد اگر از لحاظ علمی این اقدام موجب آسیب رساندن به مردم منطقه شود از انجام آن خودداری شود؛ حتی اگر موجب توسعه صرف شود. نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص باغ های قصردشت و تقلیل یافتن مساحت آن از ۱۴۰۰هکتار به حدود ۷۰۰ هکتار نیز گفت: باغ های وضع خوبی ندارند و موضوع مرتبط با باغ های قصردشت در حیطه شهرداری است. وی در پاسخ به درخواست پیگیری وضع معدن شن و ماسه قلات نیز گفت: بر اساس خواست مردم موضوع پیگیری شده اما هنوز نتیجه آن به ما اعلام نشده است که تا حصول نتیجه پیگیر خواهیم بود. رضایی درخصوص دریاچه بختگان و تالاب ها
اظهار داشت: این مقوله نیازمند عزم ملی است و با توجه به بودجه ای که در اختیار سازمان محیط زیست است؛ قدری کار دشوار خواهد بود.

* ضرورت نگاه علمی به تولید محصولات تراریخته

عضو مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص محصولات تراریخته با اشاره به ضرورت نگاه علمی به آن گفت: دیدگاه سراسر منفی و مثبت به تولید محصولات تراریخته دیدگاه مناسبی نیست و  بایستی با یک نگاه علمی موارد را بررسی نمود. رضایی ادامه داد: این موضوع می تواند توسط تشکل های زیست محیطی متخصص و افرادی که در این زمینه تخصصی دارند به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرارگیرد و چنانچه این محصولات مورد تأیید باشد؛ از تولید آن حمایت کنیم. رضایی ادامه داد: البته دیدگاه حامیان تولید محصولات تراریخته این است که با توجه به کم آب بَر بودن این محصولات و افزایش محصول در واحد سطح می تواند کمک زیادی به کشورشود درحالی که از سوی دیگر؛ مخالفان محصولات تراریخته معتقدندکه این محصولات برای سلامتی مضر است که در نهایت باید با دیدگاه علمی و کارشناسی به آن پرداخته شود و نتایج آن مورد استفاده قرار گیرد.

 * نهاد های مدنی و اجتماعی؛ شاخصه های توسعه یافتگی

در ادامه رئیس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان با یادآوری اینکه سازمان های غیردولتی به عنوان شرکای اجتماعی دولت می توانند نقش مؤثر و تأثیرگذاری در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی داشته باشند؛ اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس شاخصه ها جامعه نیازمند آموزش کار جمعی، مسئولیت پذیری و بهره وری است که دستیابی به این اهداف با حضور نهادهای مدنی قابل حصول است. محمدرضا گل همیشه بهار یکی از شاخصه های توسعه یافتگی جوامع را ظهور و بروز نهادهای مدنی واجتماعی دانست و افزود: کشور ما نیز در این مسیر و در دولت های مختلف با نشیب و فرازهایی روبه رو بوده است؛ اما آنچه جامعه ما در این عرصه با آن روبه رو است کاملا با رویکرد کشورهای توسعه یافته متفاوت و فاصله معناداری دارد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان تصریح کرد: امروزه ما از رکود اقتصادی گلایه می کنیم و به اولین عاملی که در این زمینه توجه می شود نقدینگی، بازار سرمایه و سرمایه گذار است درحالی که باید به عوامل مهم و پنهان و اثرگذار دیگر سرمایه اجتماعی و نشاط اجتماعی پرداخته شود. به گفته وی مطالعات انجام شده نشان می دهد که سرمایه اجتماعی از راه های مختلف، از جمله کاهش هزینه مبادلات اقتصادی سهم بسزایی بر عملکرد اقتصادی و همچنین توسعه اقتصادی دارد و به این جهت است که از آن به عنوان نوعی سرمایه یاد می شود. در ادامه این نشست نمایندگان تشکل های زیست محیطی عضو کمیسیون محیط زیست انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و ضمن ارائه دغدغه ها و مشکلات حوزه فعالیتشان نسبت به ارائه راه حل مشکلات، پیشنهاداتی را مطرح نمودند.

مسئول کمیسیون تخصصی محیط زیست انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان همچنین به مقوله خشکسالی های اخیر و مشکلات ایجاد شده از قبیل پدیده مهاجرت به شهرها، افزایش بیکاری روستائیان و معضلات حاشیه نشینی اشاره و ضمن مقایسه آن با سایر شهرستان های استان های دیگر بر لزوم بومی سازی تجارب آنها تأکید نمودند. در ادامه نمایندگان تشکل های زیست محیطی از نماینده مردم در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درخواست کردند که طرح توسعه پالایشگاه شیراز را به دلیل مشکلات عدیده ای که برای شهرستان زرقان دارد را؛ تنها بر مبنای بررسی های علمی و ارزیابی زیست محیطی پیگیری نموده و چنانچه موجب تهدید محیط زیست و کاهش کیفیت زندگی ساکنین شهرستان زرقان می شود از آن صرف نظر گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.