وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سعدی پرچمدار اعتدال است /استاندار فارس:عدالت و دادگستری رکن اصلی آرمانشهر سعدی است

خبر پارسی – آیین بزرگداشت یادروز سعدی شامگاه پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس، محققان و سعدی پژوهان داخلی و خارجی در آرامگاه سعدی در شیراز برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: سعدی نماد عدالت، انسانیت، شرافت، کرامت، انسانیت و منزلت است و پرچمدار اعتدال و میانه روی است .

سید رضا صالحی امیری افزود: اگر هم اینک سخن از اعتدال و میانه روی، سازگاری و همدلی و همنوایی و همگرایی است همه وامدار سعدی است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرهیز از افراط و تفریط هستیم.

وی افزود: امروز رخدادها و خشونت ها در جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از معیار اعتدال است و سعدی معیار اعتدال است و ما از این منظر وامدار سعدی شیرازی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: سعدی نماد عدالت گرایی و مقابله با ظلم ظالمان است و در کلام خود به ما نشان می دهد که در دوران سخت حکومت زمان خود بر این سرزمین می توان عنصری به نام عدالت، مقاومت، انسانیت و اخلاق پیشه کرد.

او اضافه کرد: زبان و کلام سعدی نسخه حیات بخش جامعه امروز ماست چنانکه سعدی در شرایط سخت زمان خود با کلام خویش در مقابل ظالمان مقاومت کرد و به ما نشان داده که می توان در سرزمینی که پر از خشونت است، زیست فرهنگی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دین مداری و مردم سالاری در ادبیات و غزل های سعدی می خروشد و سعدی دین را مظهر مدارا، سازگاری و نشاط تعریف می کند و تصویر غبار آلود را از دین می زداید و دین را خدمت به خلق می داند و از این منطر ما وامدار سعدی هستیم.

صالحی امیری عنوان داشت: سعدی قائل به خدمت به خلق و حاکمیت به خلق است و در کلام وی مدام به پادشاهان و حاکمان نصیحت شده که این نصایح پیام روشنی دارد که باید به فکر تهی دستان، فقرا و مردم و اقشار جامعه بود که این سنت و سیره سعدی است.

وی با بیان اینکه سعدی تداوم حیات سرزمین ماست، افزود: سعدی به ما اخلاق می آموزد و امیدواریم سیره زندگی این شاعر بزرگ جهانی در زندگی و جامعه ما جاری و ساری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جغرافیای سرزمین فارس بخشی از هویت تمدنی و اسلامی ماست و تقدیر از بزرگان این خطه بخشی از هویت ملی ما است و بزرگانی مانند سعدی حق بزرگی بر گردن این سرزمین و ملت دارند و تا ایران است سعدی نیز سعدی خواهد بود.

عدالت و دادگستری رکن اصلی آرمانشهر سعدی است

استاندار فارس هم در این رویداد گفت: رکن اصلی آرمان شهر سعدی عدالت و دادگستری است و خیر، نیکی و مصونیت از آسیب زمانه را در شادی و آزادی می داند و حامیان آزادی را بزرگان درگاه خداوند می بیند.

سید محمدعلی افشانی  افزود: جهان سعدی مروت و همدردی است و آرمان شهر او عدالت و دادگستری است.

وی ادامه داد: کلام او متاثر از کلام ژرف حضرت علی(ع) است و نادیده گرفتن عدالت را متزلزل کننده اجتماع و اجرای آن را استحکام بخش جامعه می داند.

وی با بیان اینکه سعدی شیراز به تبعیت از فرمان حضرت علی(ع) و مالک اشتر، رضایت مردم را اجرای عدالت و رضایت مردم می داند افزود: سعدی به زیبایی به حکام هشدار می دهد که فرصت چند روزه را غنیمت شمرده عدل پیشه کرده و به عدالت روی آوردند.

استاندار فارس اظهارداشت: سعدی معتقد است مردم پایگاه و اساس حکومت هستند و تنها با برقراری عدالت رضایت آنها حاصل می شود و ظلم و ستم بر آن ها نارضایتی زمین و زمان را دارد.

وی اضافه کرد: با چنین رویکردی که پیروزی در رضایت خاطر مردم و خوشدلی آنان است در جهان مطلوب سعدی ستم و بیداد مذموم و ناپسند است و کیفر ظالم بر حاکم واجب است .

افشانی ادامه داد: سعدی بیش از همه در آثار معروف خود از جمله بوستان و گلستان به عدالت پرداخته و به عدل و تدبیر اختصاص داده و تاکید بر عدالت حاکمان کرده است.

استاندار فارس عنوان داشت: دامنه عدالت خواهی سعدی بسیار گسترده است و وی معتقد به جهان شمولی عدالت خداوند است .

افشانی افزود: سعدی مردمان را با مدارا با همنوعان و حاکمان را به مصلحت اندیشی برای اداره کشور هدایت می کند.

وی گفت: اگر چه رکن اصلی آرمان شهر شعدی عدالت و دادگستری است اما خیر، نیکی و مصونیت از آسیب زمانه را در شادی و آزادی خلق می داند و حامیان آزادی را بزرگان درگانه خداوند می بیند.

او بیان کرد: جهان معنایی سعدی پندآموز و تجربه نگر ، انسانیت و عدالت و نیک اندیشی و ماندگاری است امیدواریم زیستی متناسب با اندیشه بزرگان دین و ادب این سرزمین کهن را در کشور شاهد باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.