وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: حافظ منتقد و مصلح اجتماعی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جان‌مایه شعر حافظ معرفت وجودی است و ادبیات را طلایه‌دار تحول وجودی می‌داند.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در مراسم یادروز حافظ با بیان این مطلب، افزود: زبان فارسی زبان فرهنگی جهان اسلام است.

وی ادامه داد: حافظ شیراز طلایه‌دار این فرهنگ است و بسیاری دیوان او را حفظ کردند و شب تیره یلدا را با آن به سپیده نشاندند.

عضو کابینه دوازدهم اظهار کرد: این که حافظ چگونه ماندگار شد، پرسشی است که در پاسخش باید گفت شاعران با قدرت اسطوره‌سازی ماندگار می شوند، فردوسی با پهلوانان پلی بین طبیعت و جهان اسطوره کشید و حافظ با مسجد و خرابات چنین کیمیاگری می‌کند و راه طولانی زمین تا آسمان را طی می‌کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی ادامه داد: حافظ گرچه دانشمند است اما با گزاره‌های ذهنی کار ندارد بلکه به جان می‌زند و جان‌مایه شعر حافظ معرفت وجودی است و ادبیات را طلایه‌دار تحول وجودی می‌داند.

وی تصریح کرد: شعر، هستی جدید تولید می کند و حافظ هستی‌ساز ما بوده و هست و با جان کار می‌کند نه با ذهن.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: حافظ معلم زندگی است و در زندگی ما جادارد و درس‌نامه زندگی ما را تعلیم داده و او زیست انسانی را با ویژگی خاص به ما تعلیم داد؛ وارستگی از دروغ و ریا، زیست نکته گویی و نکته‌سنجی زندگی رندانه.

صالحی افزود: حافظ گرچه در شادمانگی ریشه در اندیشه خیامی دارد اما دلنگرانی خیامی ندارد بلکه زیست شادمانه را به ما یاد داد. حافظ یک منتقد و مصلح اجتماعی بود و در زمانه خویش یک روشنفکر بوده و امروز هم مانده است. روشنفکر یک زمان نبود بلکه روشنفکر زمانه‌های غیر تقویمی است. نقدهای حافظ جذاب است. او یک سخندان و سخنور بی‌بدیل است وآنچنان است که فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.

صالحی افزود: کل جهان گنجینه واژگان او است و تمام هستی ماده کلام حافظ است. از شعر به موسیقی و از آن به شعر می رسد، عمق اندیشگی و قدرت تحلیلگری دیگر ویژگی حافظ است.

وی دین‌داری را دیگر ویژگی حافظ دانست و گفت: حافظ از دین‌داری بهره فراوان داشت و  به دلیل انس او با قرآن، ساختار بیانی حافظ با ساختار بیانی قرآن مناسبت دارد و در حوزه محتوایی نیز حافظ دارای جایگاه و توانمندترین حافظ مفسر قرآن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.