وزیر بهداشت در مراسم روز پرستار:به پرستاران قول استخدام نمی دهیم/زایمان طبیعی رایگان می‌شود

خبر پارسی – ایسنا گزارش داد: وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز پرستار که روز گذشته برپا شد با تاکید بر اینکه سخت‌ترین گزینش‌ها به لحاظ اخلاقی و رفتاری باید در بخش پرستاری و پزشکی اتفاق بیفتد، عنوان کرد: متاسفانه اکنون این‌گونه نیست اما باید در نظر داشت که سیستم پزشکی و پرستاری قبل از مدرک‌گرایی نیازمند اخلاق و مهارت محوری است.
دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم بزرگداشت روز پرستار با بیان اینکه هر درمان موفقی نیازمند دو بازوی توانمند پرستار و پزشک است، اظهار کرد: قطعا هر بیماری برای درمان مناسب، علاوه بر یک پزشک حاذق به بهره‌مندی از خدمات یک پرستار فرشته صفت نیز نیازمند است.
قاضی‌زاده هاشمی به تخصصی شدن رشته پرستاری اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که همه امور در دنیا تخصصی شده‌اند، رشته پرستاری نیز تخصصی شده و به صورت حرفه‌ای حرکت می‌کند اما باید در نظر داشت که صنوفی چون پرستاری تنها در مدرک خلاصه نمی‌شود و جزو حرفه‌های درمانی دنیا محسوب می​شود که با اتکا به مهارت پیش می‌رود. وی تاکید کرد: سخت‌ترین گزینش‌ها به لحاظ اخلاقی و رفتاری باید در بخش پرستاری و پزشکی اتفاق بیفتد.

اصلاح نسبت پذیرش مردان و زنان در پزشکی و پرستاری
وزیر بهداشت در صحبت‌هایش به کمبود جدی پرستاران و پزشکان مرد در کشور اشاره کرد و گفت: نسبت حضور مردان و زنان در رشته‌های پزشکی و پرستاری در آینده اصلاح خواهد شد.
وی درباره اقدامات انجام شده برای پرستاران در سال جاری اظهار کرد: تاکنون کار چندان زیادی در این زمینه انجام نشده به جز اینکه بخشی از معوقات پرستاران را پرداخت کرده‌ایم.
به گزارش ایسنا، قاضی‌زاده هاشمی با ابراز امیدواری از رفع مشکلات و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در آینده در پاسخ به پرسشی درباره کمبود تعداد پرستاران مرد و تبعاتی که به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: در حال حاضر مشکل کمبود نیروی مرد را علاوه بر حوزه پرستاری در حوزه پزشکی نیز داریم و زنان بیشتر در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند.
وی درباره استخدام پرستار و وعده‌ای که دولت پیشین برای به‌کارگیری ۷۰ هزار پرستار داده بود، اظهار کرد: ما در این زمینه قولی نمی‌دهیم اما پرستاران مشکلات بسیاری دارند و از جهتی رضایت‌مند نیستند ما برای رفع مشکلات پرستاران گام برمی‌داریم و برنامه‌ای که در حال حاضر در دست اقدام داریم استفاده از دانشجویان پرستاری برای رفع کمبود پرستار در بیمارستان‌هاست.
وزیر بهداشت افزود: اکنون ۶۰ هزار دانشجو داریم که می‌توانند سریعا به جمع پرستاران در قالب خرید خدمت اضافه شوند. راه‌حل نهایی توسعه دانشکده‌های پرستاری در کنار بیمارستان‌هاست.
زایمان طبیعی رایگان می‌شود
در صورت اختصاص سهم سلامت از اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال ۹۳، زایمان طبیعی رایگان می‌شود.
در ادامه این مراسم دکترمحمدرضا حاجی آقاجانی به اعلام جزییات طرح به‌کارگیری ماماها در حیطه پرستاری پرداخت و گفت: طرحی آماده شده است که بر اساس آن ماماها می‌توانند با گذراندن یک دوره به عنوان پرستار ماما فعالیت کنند.
معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه استفاده ماماها از این طرح تنها به عنوان یک انتخاب و امتیاز است و هیچ اجباری برای آنها وجود ندارد، اظهار کرد: اکنون شاهد اشتغال همکاران ماما در رشته‌های غیرمرتبط هستیم. از جمله تمهیدات وزارت بهداشت برای رفع مشکلات ماماها اجرای همین طرح است، البته عمده تمرکز ما بر اشتغال این گروه در رشته تخصصی خودشان خواهد بود.

وزارت بهداشت برای تحقق سیاست‌های پرستاری با عزم جدی گام بردارد
رئیس شورای عالی نظام پرستاری یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. یعقوب جعفری با تاکید بر اینکه باید وزارت بهداشت با عزم جدی در راستای تحقق سیاست‌های پرستاری گام بردارد، عنوان کرد: برقراری عدالت در پرداختی‌ها به شاغلان نظام سلامت، تربیت کافی نیروی پرستار، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی از جمله مطالبات پرستاران است. وی ادامه داد: جایگاه پرستاری برای همه ما مشخص است و اکنون نزدیک به ۱۰۰سال از عمر آکادمیک پرستاری در کشور می‌گذرد. پیش از تشکیل سازمان نظام پرستاری در سال ۸۱ پرستاران سازمان صنفی مشخصی برای اداره امورشان نداشتند و اغلب فعالیت​هایی که انجام می‌دادند کم اثر و ناکافی بود. اما با تشکیل سازمان نظام پرستاری پیگیری امور پرستاران نیز به صورت سازمان یافته دنبال شد.
جعفری افزود: اصلاح شرح وظایف پرستاران، اخذ چند مصوبه مهم ملی از جمله قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره وری کارکنان نیروهای بالینی، عضویت پرستاران در هیات‌های انتظامی و دفاع از حقوق پرستاران، تشکیل معاونت پرستاری و افزایش میانگین حقوق پرستاران تا ۱۳۵هزار تومان در سال جاری، عضویت ۱۱۰ هزار پرستار به صورت داوطلبانه در نظام پرستاری نیز از جمله دیگر دستاوردهای حقوقی پرستاران طی این سال‌هاست.

2 دیدگاه برای “وزیر بهداشت در مراسم روز پرستار:به پرستاران قول استخدام نمی دهیم/زایمان طبیعی رایگان می‌شود

  1. پس غضنفر میرزابیگی ببخشید یادم نبود واسه رد گم کنی اسمشو عوض کرده گذاشته محمد!!!! معاون پرستاری وزیر و از نزدیکان جبهه پایداری کجا تشریف دارن!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.