همه چیز در باره جراحی زیبایی بینی / بینی ایرانی ها زیبا نیست!

خبر پارسی – فرزاد صدری – یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته، جراحی‌های پلاستیک، زیبایی و ترمیمی است و ده‌ها میلیون نفر در جهان سالانه به این جراحی‌ها روی می‌آورند. اما چه زمانی اعمال جراحی زیبایی ضرورت پیدا می کند؟
شاید دو جنگ ویرانگر جهانی اول و دوم و صدمات و آسیب‌های برجای مانده از آنها و سربازانی که دست و پا و گوش و بینی و لب‌هایشان آسیب دیده بود، جامعه پزشکی را به نوعی در جهت پیشرفت دانش جراحی ترمیمی ترغیب کرد و البته جراحی ترمیمی برای نیازی که بوجود آمده بود. در کنار جراحی ترمیمی ما جراحی زیبایی را داریم که البته باز جراحی زیبایی ضروری و جراحی زیبایی غیرضروری را داریم .
در این گزارش بیشتر سعی کرده ایم به این موضوع بپردازیم که :اگر بیمار از هیچ‌گونه اختلال شکلی یا کارکردی درعضو مربوطه رنج نمی‌برد و صرفاً به جهت ارتقای زیبایی، تن خویش را به تیغ جراح می‌سپارد،وظیفه پزشکانی که دستی بر خلق زیبایی دارند،چیست؟ آیا برای کسب درآمد بیشتر مردان و زنانی را که از هیچ اختلالی رنج نمی برند زیر تیغ جراحی ببرند و به بهانه افزایش اعتماد به نفس مثلا او را زیبا کنند؟ بر هیچ‌کس پوشیده نیست که سنجش چنین ضرورت‌هایی علاوه بر اینکه امری دشوار محسوب می‌شود، نمی‌تواند دستاویزی برای مداخله در سلامتی و به مخاطره انداختن آن باشد
انجمن راینولوژی استان فارس در دومین دوره بین المللی آموزشی اعمال جراحی بینی و اندسکوپی سینوس در خاورمیانه به ضرورت سخت گیری بیشتر نسبت به پزشکان در اعمال جراحی زیبایی و نیز کسب رضایت آگاهانه و آزادانه از بیماران تاکید داشت. اقدامی شایسته که کمتر رسانه ای یه این همایش از دریچه یاد شده نگاه کرد.
برای بررسی بیشتر پیدا و پنهان های عمل جراحی زیبایی ابتدا به سراغ دکتر علیرضا مصباحی دبیر انجمن راینولوژی ایران و فارس و عضو جامعه جراحان پلاستیک آمریکا و اروپا و آسیا،رفتیم.
او ابتدا توصیه می کند:مردم در انتخاب پزشک خود دقت کنند و پزشکی را انتخاب کنند که بر کار خود مسلط باشد.مدرک پزشک باید در معرض دید مردم باشد و او اجازه ندارد که بیمار را به عنوان یک کالا نگاه کند اما متاسفانه تعدادی از همکاران پزشک این کار را انجام می دهند گرچه معتقدم تعدادشان بسیار کم است و عمده پزشکان هیچ مشکلی ندارند اما هستند عده ای پزشک نما که با آبروی جامعه پزشکی بازی می کنند.
این فلوشیپ بین المللی همچنین به نکته ای مهم اشاره می کند و می گوید:لغت متخصص و غیر متخصص باید جلوی اسم پزشک آمده باشد و هرکسی نمی تواند دست به اعمال جراحی و یا تزریق ژل و بوتاکس بزند ولی متاسفانه بر انستیتوهای زیبایی نظارت کافی وجود ندارد و متاسفانه بسیاری از مردم جذب این انستیتو ها می شوند.
دکتر مصباحی همچنین در بیان دلایل طرفداری جراحی زیبایی بینی در ایران گفت: یکی از دلایل جراحی زیبایی در ایران پل داشتن بینی هاست.ایرانی ها چشم و ابرو و دهان زیبایی دارند اما بینی چندان زیبایی ندارند در حالی که در کشورهایی مثل آلمان،فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی بینی ها خوب است.
نکته دیگر اینکه در پوشش اسلامی ایرانی ها فقط صورت آنها دیده می شود به همین دلیل در ایران فقط صورت دیده می شود.بینی هم وسط صورت قرار گرفته و از همه اعضاء صورت جلوتر است لذا مرکز توجه است.
نکته دیگری هم در اقبال ایرانی ها به جراحی زیبایی بینی وجود دارد و آن چشم و هم چشمی ها بویژه در میان خانواده و فامیل است.عادتی ناپسند که بسیاری را به سوی عمل جراحی بینی سوق می دهد.
دکتر علیرضا مصباحی در بخش دیگری از اظهارات خود به آخرین تکنیک های جراحی بینی پرداخت و گفت: در روش های نوین جراحی بینی تمام سعی جراحان بر این است که هرچه بیشتر بافت های بینی بر سر جای خود باقی بماند و در حد امکان بر خلاف روش های قبلی که از اجزاء بینی برداشته می شد،بافت ها بازسازی و جابجا شوند نه اینکه بافت هاب بینی را دور بریزیم.
این فلوشیب بین المللی جراحی پلاستیک بینی و صورت ادامه داد: به جراحان بینی در ایران توصیه می کنیم :با تغییر شکل غضروف و استخوان بینی را کوچک کنند و از دور ریختن بافت های بینی به شدت خودداری شود چرا که عوارض روش های قبلی پس از ۱۰ یا ۲۰ سال خود را نشان می دهد لذا به همکاران جراح بینی تاکید می کنیم که از برداشتن بافت های بینی برای کوچک کردن آن خودداری کنند.
وی یادآور شد: نه بینی بزرگ برای صورت توصیه می شود و نه بینی کوچک بلکه بینی باید متناسب با صورت باشد.کسانی هم که فکر می کنند هرچه بینی کوچکتر باشد،در اشتباهند چرا که در این صورت تنفس فرد مشکل تر می شود.
به گفته دبیر انجمن راینولوژی ایران، درصدی ازکسانی که بینی خود را کوچک کرده اند با دهان نفس می کشند و دلیل این مسئله نیز کوچک کردن بیش از حد بینی است در صورتی که بینی فیلتر هوای ورودی به ریه است و رطوبت و سرعت هوا را تنظیم می کند.
دبیر انجمن راینولوژی فارس به کسانی که می خواهند بینی خود را به تیغ جراحان بسپارند توصیه کرد: پزشکانی را انتخاب کنند که به جای روش های تخریبی از روش های ترمیمی استفاده می کنند و اشکلات ظاهری را همراه با حفظ عملکرد بینی برطرف می کنند.
فرزام شایسته متخصص زیبایی نیز معتقد است: در حال حاضر جراحی بینی شایع ترین و درآمدزاترین جراحی زیبایی در ایران است بر این اساس برخی از پزشکان که حتی تخصصی در این زمینه ندارند نیز به طور غیرمجاز در مطب یا کلینیک های خصوصی این عمل را انجام می دهند.
به گفته وی اکثر متقاضیان جراحی بینی جوانان ۱۷ تا ۳۰ ساله هستند. ۹۰ درصد آنهایی که شجاعت کرده و بینی خود را به تیغ جراحان می سپارند بعد از جراحی دچار مشکلات تنفسی شده و از آنجا که تنفس اصلی ترین جریان زندگی یک فرد است نقصان آن باعث بروز مشکلات عدیده ای در این افراد می شود. خیلی از دختران و پسرهای جوان هستند که بعد از جراحی زیبایی به خصوص بینی و عدم رضایت یا ایجاد مشکلات احتمالی مجبور می شوند چندین بار این جراحی را تکرار کرده و مبالغ بیشتر را برای رسیدن به چهره دلخواه پرداخت کنند.
دکتر محمد رضا یوشی، جراح پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی ، انواع عمل های پلاستیک را با عناوین زیبایی، درمانی و جراحی های مشترک، طبقه بندی می کند. وی برای توضیح این طبقه بندی می گوید: مثلا کسی که چانه اش عقب است، امکان دارد با مشکل تنفسی مواجه باشد. همچنین برخی از عمل های بینی، به دلیل وجود مشکلات تنفسی انجام می شوند.
وی اظهار کرد: برای کسانی که عمل زیبایی انجام می دهند، مهمترین دغدغه این است که جراحی باعث زیباتر شدن شان شود. برای بعضی ها، این هم مهم است که کسی متوجه نشود که عمل کرده اند. یوشی افزود: اگر عمل زیبایی با تعریف جدید باشد یعنی “عمل زیبایی بینی، با حفظ عملکرد”، خطرات آن هم به حداقل می رسد. در این رویکرد، ایجاد بینی معقول و منطقی مد نظر است. مثلا اگر بینی آن قدر کوچک شود که تنفس را مختل کند، زیبایی، فایده ای ندارد.
وی اعتقاد دارد: بخشی از موفقیت عمل جراحی، به خود بیمار و ویژگی های فیزیکی اش بازمی گردد. قدرت و اندازه غضروف و جهنده بودن یا نبودن آن، تاثیر زیادی در نتیجه عمل دارد. با این حال، تجربه دکتر معالج است که می تواند این موارد را بهتر تشخیص دهد.
دکتر سید جواد امیری زاد نیز با بیان این که حدود ۷۰ درصد جراحی های زیبایی، عمل بینی است به گفت: عمل زیبایی بینی به نوعی مشکل ترین عمل جراحی زیبایی و بحث برانگیزترین عمل است; زیرا دقت پزشک جراح در انجام این عمل بسیار مهم است. عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، با اشاره به این که ایران مرکز رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) دنیاست، توصیه کرد: زنان پس از هفده سالگی و مردان پس از هجده سالگی، عمل زیبایی بینی را انجام دهند.
وی با بیان این که چنانچه اصول درست و مناسب عمل زیبایی بینی توسط جراح رعایت نشود، عوارض ظاهری و عملکردی به دنبال آن ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: ایران بیشترین عمل راینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) را در دنیا دارد و بهترین جراحان این رشته نیز متعلق به ایران هستند; بنابراین به جرات می توان گفت که کشور ما مرکز رینوپلاستی دنیاست.
امیری زاد خاطرنشان کرد: در ایران، زنان بیشترین داوطلبان عمل زیبایی بینی را تشکیل داده و تنها حدود ۳۰ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می دهند که نسبت به سال های گذشته، رشد بالایی داشته است.
وی با بیان این که تنها ۱۰ درصد شانس ایجاد عارضه قابل درمان پس از عمل رینوپلاستی وجود دارد، اظهار کرد: افراد دیابتی انسولینی، افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری زمینه ای و افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی روانی برای انجام عمل رینوپلاستی مناسب نیستند.
یک جراح راینوپلاستی از کشور هند نیز گفت:ما به عنوان پزشک موظف هستیم که تمامی عوارض احتمالی ناشی از حراحی بینی را به بیمار گوشزد کنیم و دراین مورد مسئولیت ها نباید فراموش شود.
دکتر”براجندرابیسر افزود:به تمامی افرادی که برای مشورت انجام جراحی بینی به من مراجعه می کنند به طور واضح می گویم که به این عمل نیاز دارد یا نه؛طی تعاملی که در چند جلسه با پزشک برقرار می کنیم خواسته های بیمار را دنبال کرده و اورا در مورد جراحی بینی راهنمایی می نمایم.
این استاد دانشکده پزشکی “سمس”هند یادآور شد:بسیاری از بیمارها به مطب می آیند و عکس هنرپیشه ای را نشان می دهند که تمایل دارند بینی آن ها شبیه فلان ستاره شود در حالی که همیشه این امکان وجود ندارد و به همین دلیل به عنوان یک پزشک آگاه به عوارض موجود حاضر نیستم بیمار را قربانی خواسته های او کنم.
این جراح راینوپلاستی ادامه داد:خواسته های ملیت های مختف از جراحی بینی متفاوت است و در این کنفرانس با این تفاوت ها،سلیقه ها و خواسته ها آشنا شدیم.
دکتر براجندرا بیسر یاد آور شد:متقاضیان جراحی زیبایی بینی رو به فزونی است و در هند بر خلاف ایران ،بیشتر مردان این عمل را انجام می دهند.
وی گفت:جراحی بینی به دلیل مرکزیت آن بسیار به افزایش زیبایی کمک می کند اما در این جراحی ها باید حفظ عملکرد بینی نیز مد نظر قرار گیرد.
سانت دیپ پاوون“جراح بیمارستان “رویال”لندن نیز می گوید:هر بیماری که به سراغ ما می آید باید برای او روشن شود که آیا واقعا نیاز به جراحی بینی دارد یا نه ،به طوری که نسبت به ریسک آن مطلع گردد.
دکتر سانت دیپ پاوون یاد آور شد:تحقیق درمورد جراحی که قصد داریم بینی خود را به دست او بسپاریم ضروری است و پزشک مد نظر قابلیت و تخصص مربوط را داشته باشد علاوه بر این تجربه جراح نیز مهم است.
وی گفت:نباید برای عمل بینی سراغ پزشکی برویم که تنها قصدش دریافت پول و مسائل عادی است،پزشکی مطلوب است که تمامی عوارض عمل بینی را به بیمار بگوید.
جراح یکی از بزرگترین مراکز آموزشی لندن ضمن ابراز نگرانی از انجام برخی عمل ها بینی غیر ضروری عنوان کرد:از موقعی که به ایران آمدم تعداد بسیاری را دیدم که عمل کرده و چسب بر روی بینی خود دارند و در خاور میانه نیز افراد بسیاری برای انجام این جراحی به ایران سفر میکنند.
پزشکان انتظارات بیماران از جراحی بینی را در نظر بگیرند
پیتر هلینگز“استاد جراحی پلاستیک صورت و بینی از بلژیک که مانند همکاران هندی و انگلیسی اش برای شرکت در دومین دوره بین المللی آموزش اعمال جراحی بینی و اندوسکوپی سینوس به شیراز سفر کرده بود می گوید: انتظارات بیماران هنگام مراجعه برای جراحی بینی باید از سوی پزشکان مد نظر قرار گیرد تا پس از عمل دچار مشکل نشوند.
وی یاد آور شد:در کشور بلژیک حفظ ظاهر طبیعی بیمار پس از جراحی بینی ضروری است و این مساله برای مردم بسیار مهم است به طوری که حتی برچسب روی بینی نیز زود برداشته میشود .
دکتر “تیمور البلوشی“از عمان نیز گفت: :تهران وشیراز در جراحی پلاستیک مشهور اند و افراد بسیاری از کشور های همسایه ایران برای انجام این عمل به این کشور سفر می کنند.
دکتر البلوشی یاد آور شد:بیشتر جراحی های بینی در کشور عمان به دلیل مشکلات عملکردی و یا تصادفات انجام می شود و به مردم به ویژه جوانان توصیه می نمایم که درمورد جراحی زیبایی صرف بیشتر فکر کنند و حداقل جراح را با دقت انخاب نمایند.
جنان العبدوانی” نیز دیگر پزشک عمانی بود که در شیراز با او گفت و گو کردیم.
او نیز عقیده داشت: در کشور عمان مردها بیش از زن ها بینی خود را جراحی می کنند چرا که بر اثر ضربه در حوادث دچار مشکل می شوند و همزمان با آن عمل زیبایی را نیز انجام می دهند.
دکتر العبدوانی گفت :جراحی زیبایی بینی ریسک است و ممکن است همه چیز خوب پیش رود و بر عکس ،به همین دلیل افراد باید نسبت به انجام آن دقت کنند.
این پزشک عنوان کرد:در هر حال رد باید یک دلیل قانع کننده ای برای عمل جراحی بینی داشته باشد و نیابد در گرفتن این تصمیم زیاد عجله کرد.
وی در ادامه گفت:من شکل بینی خود را دوست دارم و هیچ گاه آن را جراحی نمی کنم.
استفان ولامینک“رییس جامعه جراحان گوش و حلق و بینی بلژیک نیزانتخاب جراح خوب را ضروری دانست و گفت: قبل از تصمیم به عمل بینی باید بیش از پیش به فکر عدم ابتلا به عوارض جبران ناپذیر آن بود.
وی ادامه داد:در مدت اقامتن در هتل هما شیراز تعداد زیادی دختر را دیدم که دماغ های خود را جراحی کرده و چسب زده بودند که برایم عجیب بود.
رییس جراحان راینوپلاستی بلژیک گفت:پزشک باید بیمار را نسبت به عوارض جانبی و فاصله انتظارات تا واقعیت نسبت به عمل بینی آگاه کند و تمامی مسائل مربوط را با بیمار مطرح نماید.
دکتر ولامینک افزود:عوارض جراحی های بینی که با دقت انجام نشود ۶ ماه تا یک سال بعد مشخص می گردد و به همین دلیل یک جراح خوب باید عوارض احتمالی را پیش بینی کند.
وی یادآور شد:بسیار ممهم است که یک جراح بداند که به طور مثال یک خانم جوان چه انتظاراتی دارد؛بسیاری از مردم واقعا نمی داننند که از عمل جراحی زیبایی چه می خواهند و گایی با عوارض غیر قابل باوری رو به رو می شوند.
حشام صالح” از لندن نیز معتقد است: هر جراحی ممکن است عوارضی داشته باشد و عمل بینی نیز اگر توسط افراد با مهارت انجام نگیرد،تنگی نفس و عوارضی دارد که یک سال بعد مشخص می شود و به همین دلیل انتخاب جراح با مهارت پس از چند جلسه تعامل و تحقیق ضروری است.
دکتر”جوزه آنتونیو پاتروسینو” از کشور برزیل نیز می گوید: با توجه به اهمیت موجود انتظارات بیماران در فرمی که به آنها داده می شود دریافت گردیده و تمامی عوارض احتمالی به آنها گوشزد می شود.این جراح بینی یاد اور شد:۶۰ درصد افرادی که تقاضای عمل بینی دارند جوان هستند و درصد قابل توجهی به دلیل عدم اعتماد به نفس اقدام به این امر می کنند.
دکتر “پاتروسینویو”گفت:اکثر آن ها عکس فرد یا هنر پیشه ای را نشان می دهند و می گویند:میخواهیم بینی مان شبیه آن فرد شود”اما این اصلا شدنی نیست چون بقیه اعضای صورت آنها متفاوت است و این مسئله حتی از نظر ریاضیات هم منطقی نمی باشد.
دکتر “آیدی تالیشینسکای“از دیگر شرکت کنندگان خارجی در همایش شیراز هم معتقد است: تصمیم در مورد جراحی زیبایی بینی باید با دقت انجام گیرد چرا که بینی مثل لباس نیست که بخواهی هر دفعه تغییرش بدهی یا اگر خوشت نیامد آن را عوض کنی.ا
ین جراح آذربایجانی افزود:جوانان باید بیش از این بر روی اعتماد به نفس خود کار کنند.چرا که درصد بالایی از افرادی که اقدام به جراحی بینی می کنند مشکل از کاهش اعتماد به نفسشان است و نه شکل بینی ، چرا که آنها حتی پس از عمل نیز به رضایت کافی نمی رسند و پس از آن هنوز نیز به دنبال رفع نواقص ظاهری خود هستند.
دکتر”صفر صالح“از عراق صحبت با یک مشاور قبل از تصمیم به عمل بینی را ضروری دانست و گفت:در صورتی که بیماری به من مراجعه کند که پیش وی مشکلی نداشته باشد اورا به روانشناس و مشاور ارجا می دهم تا متخصص امر از این کار منصرفش کنند.وی گفت :افرادی که به دلایلی از قبیل عدم اعتماد به نفس جراحی بینی می کنند هیچوقت از چهره ظاهری خود راضی نمی شوند و این ها پیش از تصمیم به عمل باید به مشاور معرفی گردند .دکر صالح شرکت در دومین دوره بین المللی آموزش اعمال جراحی بینی و اندوسکوپی سینوس در شیراز را بسیار مطلوب دانست.
بنا بر این گزارش و بر طبق اطلاعات به دست آمده جراحی پلاستیک و زیبایی پدیده ای تازه نیست چرا که پزشکان معتقدند حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یک جراح یونانی به نام “هنیه” بینی یکی از بیماران خود را با استفاده از گوشت گونه او تحت عمل جراحی قرار داد. همچنین یک هزار سال پس از میلاد مسیح (ع)، جراحان از پوست پیشانی برای جراحی های بینی و دیگر اعضای بدن استفاده می کردند.
اما سابقه جراحی پلاستیک در ایران به حدود ۸۰ سال قبل باز می گردد; زمانی که علی اوصانلو به آمریکا رفت و دوره های جراحی پلاستیک را در این کشور گذراند و پس از بازگشت به ایران آموخته های خود را در اختیار دیگران گذاشت. اوصانلو پس از بازگشت به ایران واحدی به نام جراحی پلاستیک یا رینوپلاستی در دانشکده پزشکی تهران تاسیس کرد و اولین جراحی زیبایی را در سال ۱۳۰۷ در یکی از بیمارستان های تهران انجام داد از این رو جراحان پلاستیک، وی را پدر جراحی پلاستیک ایران می نامند. متاسفانه با توجه بیش از حد مردم به جراحی پلاستیک، پای طمع کاران نیز به میدان باز شد و باعث شد جان بسیاری از مردم در این میان گرفته شود.
برگزاری همایش بین المللی آموزشی اعمال جراحی بینی و اندوسکوپی سینوس خاورمیانه در شیراز فرصت بسیار مغتنمی است تا رسانه ها به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازند و اعتماد به نفس از دست رفته جوانان را در زمینه زیبایی به آنها بازگردانند .
خبر پارسی از دکتر علیرضا مصباحی و همکارانش که دو سالی است این فرصت را هم در اختیار پزشکان جراحی و هم در اختیار بیماران و جوانان و رسانه ها قرار داده است تا از زوایای مختلف به بحث عمل زیبایی جراحی بینی ورود کنند صمیمانه تشکر می کند.
ای کاش رابطه فلسفه و پزشکی قطع نشده بود چرا که خدمتی که فلاسفه اخلاق می توانند به پزشکی بکنند کمتر است تا خدمتی که پزشکان و البته بیماران می توانند به فلسفه اخلاق بکنند.

1 دیدگاه برای “همه چیز در باره جراحی زیبایی بینی / بینی ایرانی ها زیبا نیست!

  1. با درود ای کاش به جای شرکت در سمینار کمی روی عملاشون تمرکز میکردن .من پیش ایشون عمل کردم ولی کوچکترین تغییری در بینی من حاصل نشد حتی از قبل بزرگتر هم شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.