هر اصلاح طلب ۵۰ رای غیر سیاسی!

خبر پارسی – فرزاد صدری – تجربه انتخابات در ایران نشان داده که گروه ها و فعالین سیاسی و حتا گروه های مختلف مردمی همه توان و شور و احساسات خود را صرف مرحله اول انتخابات می کنند و در مواردی که انتخابات به دور دوم کشیده می شود،شور و حال مرحله اول کمرنگ شده و میزان مشارکت مردم پایین می آید.

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان قبلا گفته بود” اصلاح طلبان در بدترین حالت باید ۴۰ کرسی از ۶۹ کرسی باقی مانده را تصاحب کنند.” اظهار نظری که با توجه به سابقه انتخابات در ایران کمی عجیب جلوه کند اما به نظر، عارف هوشمندانه خواسته است هواداران اصلاحات را برای حضور گسترده در انتخابات مرحله دوم تهییج کند تا کفه ترازو مجلس دهم به نفع اصولگرایان سنگینی نکند.

تا امروز که بیش از ۴۸ ساعت از تبلیغات انتخاباتی مرحله دوم گذشته است شهر شیراز فقط شاهد تبلیغات وسیع جعفر قادری کاندیدای اصولگرایان است که در تمامی این تبلیغات به مدرک دکترای اقتصاد او اشاره شده و نامی از اصولگرایان در تبلیغات وی دیده نمی شود.گویی اصولگرایی لولویی است که مردم از آن واهمه دارند و قرار نیست نام این لولو در تبلیغات انتخاباتی پررنگ شود!

واقعیت آن است که نه اصولگرایان لولو هستند و نه اصلاح طلبان فرشته! اما عملکرد بد اصولگرایان به ویژه در حوزه اقتصادی مردم را از آنها فراری داده و مدرک اقتصادی دکتر قادری نیز نمی تواند گره گشای وضعیت بغرنج و ناامید کننده اصولگرایان در اقبال عمومی به آنها باشد.با این وجود اصولگرایان دارای پایگاه رای سنتی هستند که در هر صورت پای صندوق های رای حاضر شده و رای خود را برای کاندیدایشان داخل صندوق می اندازند.این وضعیت البته برای اصلاح طلبان هم در یکی چند سال اخیر حاکم بوده و آنها نیز در بدترین شرایط جامعه آرمانی خود را از دل صندوق های رای جستجو می کنند با این تفاوت که آراء خاموش همیشه به نفع اصلاح طلبان است و زنده کردن این آراء خاموش کار آسانی نیست.

در مرحله اول انتخابات موضوع برجام و توافق هسته ای و برداشتن تحریم ها ذوق و شوقی را در مردم به وجود آورده بود که همه را پای صندوق کشاند تا مجلس شورای اسلامی را با دولتی همراه کنند،که سایه شوم تحریم را از آنها برداشته بود.از فردای پس از انتخابات برخی تریبون های رسمی و سنتی و توپخانه صدا و سیما موج حملات را بر علیه رفع تحریم ها شروع کردند و تا حد توان علیه توافق هسته ای سماشی کردند، تا بلکه مردم مایوس شده و با صندوق های رای در مرحله دوم انتخابات قهر کنند! هم صاحبان تریبون های رسمی و هم صدا و سیما می دانند که آراء خاموش به هیچ عنوان به نفع آنها زنده نمی شود اما همه توان و هیمنه خود را به کار خواهند بست تا آراء خاموش،خاموش بماند و انتخابات با کمترین میزان مشارکت به پایان برسد!

مشارکت بالای مردم در انتخابات یعنی پایان عصر جنگ سرد و پایان خشونت کلامی و تهدید و گشت نامحسوس!مشارکت بالای مردم به معنای آغاز عصر صلح و گفت و گو و باز شدن پنجره فرصت های جهانی پیش روی ایران. عصری که می تواند پایان نگاه متجرانه و آغاز راهی نو برای ایران اسلامی باشد.

تجربه انتخاباتی نشان می دهد در مرحله دوم انتخابات نمی توان فقط به فعالین سیاسی در شبکه های اجتماعی دل بست.اصلاح طلبان در شیراز اگر می خواهند کاندیدای آنها رای بیاورد و “مهندس علی اکبری” را راهی خانه ملت کنند،باید هرکدام از آنها ۵۰ رای غیر سیاسی را به نفع او زنده کنند،تا شانس پیروزی در مقابل رقیب اصولگرای خود را زنده نگه دارند.احترام به مشی فکری اصولکرایی و کاندیدای آنها و اثبات تفکر اصلاح طلبی به نفع مردم، برگ برنده اصلاح طلبان شیراز است.در رقابت انتخاباتی دور اول، پاسداشت اخلاق اسلامی مبتنی بر فرهنگ ایرانی عامل پررنگ پیروزی اصلاح طلبان بود اگر آنها همین مشی را در دور دوم انتخابات در پیش گیرند و هرکدام ۵۰ رای صنفی،قومی و خانوادگی را علاوه بر جمع آوری آراء سیاسی زنده کنند می توانند پیروز مرحله دوم انتخابات هم باشند تا مانند مجلس ششم هر ۴ نماینده شیراز با برچسب اصلاح طلبی وارد خانه ملت شوند.

1 دیدگاه برای “هر اصلاح طلب ۵۰ رای غیر سیاسی!

  1. هرچند شما نظرات رو منعکس نمی کنید ولی میشه بپرسم؛ آقایان پارسایی، رضایی، اکبری از کدخدتپور و کراماتی اصلاح طلبتر بودند که در لیست امید قرار گرفتند؟ یا اینکه خواستید بخاطر گمنام بودن آقایان فرصت شناخت واقعی از مردم صلب شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.