هر آن چه از جراحی بینی نمی دانید/دکتر علیرضا مصباحی: هر بیماری کاندیدای مناسبی برای عمل نیست/شبیه هنرپیشه ها شدن توقعی غیر منطقی است

خبر پارسی – فرزاد صدری – دکتر علیرضا مصباحی جراح و متخصص بیماری های گوش،گلو،بینی،فلوشیپ جراحی پلاستیک بینی و صورت از آمریکا است.

این پزشک و جراح شیرازی در آخرین انتخابات انجمن راینولوژی ایران(۲۰ آبان ۱۳۹۵) که معتبرترین انجمن علمی در رابطه با بیماری های بینی و سینوس در کشور است،به عنوان نفر اول هیات مدیره این انجمن انتخاب شد تا برای اولین بار یک پزشک ساکن شهرستان رتبه اول این انتخابات را کسب کرده باشد.

دکتر مصباحی همچنین عضو آکادمی جراحان گوش،گلو و بینی آمریکا و نیز عضو آکادمی جراحان پلاستیک صورت و بینی آسیا و اروپاست و تنها عضو ایرانی این آکادمی است.

نکته جالب اینکه،این جراح پلاستیک بینی و صورت عضو هیات علمی دانشگاه نیست اما در حال حاضر بالاترین مدرک فوق تخصصی دنیا در رشته خود یعنی برد فوق تخصصی بین المللی جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت  از فدراسیون بین المللی انجمن های جراحان پلاستیک صورت و ترمیمی و نیز برد فوق تخصصی جراحی پلاستیک صورت از آکادمی جراحان پلاستیک اروپا و  نیزمدرس رسمی جامعه جراحان پلاستیک صورت و ترمیمی آمریکا،آسیا و اروپاست.

از دکتر علیرضا مصباحی خواستیم که در یک گفت و گوی چهره به چهره هر آنچه مردم از جراحی بینی نمی دانند به آنها بگوید تا اگر هم قرار باشد به عمل بینی خود اقدام کنند آگاهانه و با تصمیم درست به این کار مبادرت ورزند.

*چه فصلی و چه سنی برای عمل بینی بهتر است؟

قبلا توصیه می شد که بیمار در فصول خیلی سرد عمل نکند بهتر است اما با تکنیک های جدیدی که جراحان بینی آموخته اند هر موقع از سال می شود عمل بینی را انجام داد،اما اشاره به سن داشتید و باید بگویم سن مهم است.

برای عمل بینی سن دخترها نباید زیر ۱۷/۵ سال و سن پسرها نباید زیر ۱۸ سال باشد و این هیچ ارتباطی به قد و وزن و ندارد.فقط عدد مطلق سن اهمیت دارد،لذا نمی توانی بگویی چون قد شما بلند است ایرادی ندارد!علت اینکه می گوئیم سن مطلق این است که صفحه رشد استخوان باید کامل شده باشد.اگر کامل نشده باشد،بعد از یکی دو سال خودش را نشان می دهد.به همین دلیل سن خیلی مهم است و حتا اگر جراح به شما بگوید سی تی اسکن می گیریم باز هم دلیلی نمی شود که او زیر سن مجاز بینی شما را عمل کند.فقط در شکستگی های حاد سن اهمیت ندارد وگرنه در هر صورت سن بیمار پسر و دختر مهم است.

*تا چند بار می شود یک بینی را عمل کرد؟

به لحاظ پزشکی هرچقدر بدن کمتر دستکاری شود بهتر خواهد بود.نه تنها در مورد بینی بلکه در سایر اجزاء بدن نیز توصیه ما این است که بدن تا جای ممکن دستکاری نشود.هرچقدر عمل بیشتر باشد و به عبارتی بدن بیشتر دستکاری شود،احتمال عوارض بیشتر و احتمال نتیجه مطلوب کمتر می شود.

همیشه باید ترجیح بر این باشد که بیمار فقط یک بار عمل شود.شرایط ایده آل این است که در بار اول مسئله حل شود،گرچه به دلیل یکسری فاکتورها که قابل پیش بینی در التیام زخم نیست،ممکن است برخی از بیمارها نیاز به یک رتوش های جزیی بعد از عمل شوند.

نکته قابل توجه این است که در عمل زیبایی بینی، دیگر روش های تخریبی گذشته کاربرد ندارد و در روش های نوین شکل غضروف و استخوان را تغییر می دهیم،بدون اینکه تخریبش کنیم.


* خیلی ها بدون توجه به عوارض عمل بینی و فقط به دلیل زیبایی اقدام به این کار می کنند می شود برای مخاطبان ما بگوئید عمل بینی چه عوارضی دارد؟

سئوال خوبی است.از این جهت که مردم حق دارند بدانند پس از عمل چه عوارضی متوجه آنان است.

از دو جنبه می توان بررسی کرد. یکی عوارض ظاهری بینی و دیگری عوارض عملکرد بینی است که می تواند دچار مشکل شود،از جمله اختلال تنفسی،اختلال بویایی ،تنفس صدادار و خروپف شبانه،از بین رفتن حس داخلی بینی (مثلا از بینی شما آب می آید اما متوجه نمی شوید) و اینکه مخاط بینی ممکن است از بین برود.

این عوارض البته اغلب قابل پیشگیری است.یعنی این عوارض نباید اتفاق بیفتد اگر پزشک درست انتخاب شود.از طرف دیگر پزشک هم باید در زمینه کاری خود تبحر داشته باشد و از تکنیک های مناسب استفاده کند.

این نکته را نیز باید یادآور شوم که هر بیماری کاندیدای مناسبی برای عمل نیست و پزشک باید به لحاظ حرفه ای و اخلاقی بیمار را راهنمایی کند که کاندیدای خوبی برای عمل بینی هست یا نه.نکته آخر هم اینکه انگیزه های بیمار نیز برای عمل بینی باید منطقی باشد.

*آقای دکتر چه کسانی نباید بینی خود را عمل کنند؟

معتقدم ابتدا کسانی که توقعشان غیر منطقی است!یعنی مثلا عکس هنرپیشه را می آورد و می گوید می خواهم بینی من اینجوری باشد!نمی شود،چون آناتومی بدن هر انسانی با دیگری فرق می کند.

دومین نکته،این است که شخص،انگیزه نامناسب داشته باشد.یعنی به خاطر چشم و هم چشمی می خواهد عمل کند که اصلا انگیزه خوبی نیست.

سومین گروهی که نباید بینی خود را عمل کنند کسانی هستند که از نظر آناتومی شرایط خوبی برای عمل نداشته باشند.چرا که اگر قدرت غضروف ضعیف باشد یا پوست خیلی سنگین و ضخیم باشد نتیجه خوبی نمی گیرد که البته این را پزشک تشخیص می دهد.

گروه چهارمی که نباید عمل کنند کسانی هستند که بیماری های زمینه ای دارند به خصوص بیماری هایی که غضروف بدن را درگیر می کند و باعث التهاب و تخریب غضروف می شود.

پنجمین گروه بیماران اختتلالات روانی و شخصیتی دارند.این ها هم نباید بینی خود را عمل کنند.به ویزه کسانی که اختلالات وسواسی دارند.

و گروه آخر کسانی هستندکه همیشه از شکل ظاهری خود ناراضی هستند. اصطلاحا B D D . این ها هر روز دنبال عمل یک عضو از بدن هستند.

*ممکن است برای برخی از مردم این سئوال پیش بیاید که چه فرمی از بینی به چه صورتی می نشیند؟

در زیبایی ۲ اصطلاح داریم .یکی صرف خود زیبایی است یکی جذابیت.که البته اغلب دنبال جذابیت هستند.جذابیت یکی از نکته های زیبایی است اما همه اش نیست.

مهمترین اصل در زیبایی تناسب است.نه بینی بزرگ خوب است نه بینی کوچک .بینی باید متناسب باصورت باشد.جراح زیبایی مهمترین هنرش این است که تناسب ها را در نظر بگیر.لذا بیمار پس از عمل باید بینی خود را در کل صورت ببیند.طول بینی هم باید متناسب با صورت باشد و عرض بینی باید متناسب با فاصله چشم ها با همدیگر باشد.لذا هر صورتی یک فرمی به او می نشیند چرا که آناتومی بدن هر فرد با دیگری متفاوت است.

*گاهی در شیکه های اجتماعی و یا کانال های ماهواره ای برخی محصولات را برای کوچک کردن بینی تبلیغ می کنند چقدر این تبلیغات واقعیت دارد؟

هیچ!عمل جراحی بینی با نخ،کرم های کوچک کننده،دستگاه های کوچک کننده و امثالهم همه و همه کذب است و از مردم عزیز ایران خواهش می کنم فریب این تبلیغات کذب را نخورند.

*گویا با تلاش شما باز هم یک کنگره بین المللی با حضور جراحان پلاستیک صورت در شیراز برگزار می شود.

بله  هفتمین کنگره بین المللی جامعه جراحان پلاستیک صورت و ترمیمی کشورهای آسیایی با حضور چهره های سرشناس بین المللی در شیراز برگزار می شود.خوشحالم که به عنوان یک شیرازی این اتفاق در پایتخت فرهنگی کشور عزیزمان ایران و یکی از مهمترین قطب های پزشکی کشور رخ می دهد.

این کنگره علاوه بر دانش افزایی جامعه جراحان پلاستیک صورت و بینی شیراز و کشور باعث تقویت صنعت رونق گردشگری در ایران و شیراز به ویژه رونق توریسم درمانی می شود.

*شما اخیرا و در انتخابات بیستم آبان انجمن راینولوژی با کسب ۲۵۵ رای و اختلاف معنا داری نفر اول هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران شدید.این تعداد رای به یک پزشک ساکن شهرستان جالب توجه است.

خب این موضوع توانمندی سطح علمی پزشکان شیرازی را می رساند و از این نظر خوشحالم.هرچند همه همکاران من در انجمن راینولوژی پزشکانی شایسته و حاذق هستند که همواره برای پیشرفت سطح علمی تخصص خود در ایران تلاش جدی می کنند.من نیز خوشحالم که برای دو دوره متوالی کرسی انجمن را کسب کردم و امیدوارم بتوانم در انجمن راینولوژی در رشد و افزایش سطح علمی جراحی ها و درمان بیماری های بینی، سینوس ها و ساختمان های اطراف بینی در سر و صورت نقش مثبتی ایفا کنم.

*و سئوال آخر اینکه عجیب نیست که شما بُرد فوق تخصصی بین المللی جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت را دارید،اما عضو هیات علمی دانشگاه نیستید ؟!

خب علم فقط مختص به دانشگاه نیست و همانطور که اشاره کردید من خوشبختانه موفق شدم بالاترین مدرک فوق تخصصی دنیا در رشته خودم را اخذ کنم.باید بگویم انجمن های علمی در کلیه کشورها،معتبرترین مرجع علمی در زمینه بیماری های مربوط به انجمن خود هستند که در تمام کشورها به غیر از ایران مدارک بُرد را انجمن ها می دهند،نه دانشگاه ها .من نیز بُرد تخصصی خودم را از فدراسیون بین المللی انجمن های جراحان پلاستیک صورت و ترمیمی دنیا دریافت کردم و از آکادمی جراحان پلاستیک اروپا نیز بُرد فوق تخصصی جراحی پلاستیک صورت را دارم.این دو مدرک بالاترین مدارکی است که یک پزشک می تواند در رشته خود داشته باشد و به همین دلیل مدرس رسمی جامعه جراحان پلاستیک صورت و ترمیمی آمریکا،اروپا و آسیا هستم که به عنوان یک شیرازی من را خوشحال می کند.

در پایان هم تاکید می کنم آرزو دارم آمار جراحی بینی در ایران پائین و پائین تر بیاید چرا که هرچقدر بدن بیمار کمتر دستکاری شود جامعه سالم تری خواهیم داشت. همه ما باید دست به دست هم دهیم و با فرهنگ سازی مناسب توقعات غیر منطقی جوانان ایرانی را برای عمل بینی خود پائین بیاوریم و رسانه ها از این لحاظ می توانند مهمترین نقش را ایفا کنند. امیدوارم دیگر ایران را به عنوان پایتخت زیبایی بینی در دنیا نشناسند و جوانان باور کنند که دماغشان به صورتشان می آید!

عکس: رضا عسکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.