نواب قائدی: طرح بام انرژی برای عبور از بحران انرژی موثر است

خبرپارسی – رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: با توجه به منابع محدود آبی، سوختهای فسیلی گران و محدود، لزوم استفاده از انرژی تجدید پذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی در قالب طرح “بام انرژی” ضروری است .

نواب قائدی دوشنبه ۱۱ تیرماه در جلسه علنی شورای شهر شیراز ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی را در مدیریت مصرف دانست و افزود: محدودیت منابع انرژی، استفاده بی رویه از انرژی های فسیلی، رشد جمعیت، رشد بالای مصرف انرژی، عدم وجود سیستم بازیافت انرژی، وجود صنایع و کارخانجات فرسوده، از مهمترین دلایل این ضرورت عنوان کرد .

او مدیریت مصرف را به معنای مصرف نکردن ندانست وگفت:  بلکه به معنای درست مصرف کردن و استفاده منطقی از انرژی است.

قائدی با توجه به وجود ۱۴ میلیون خانوار در ایران، کشور را نیازمند تدویـن و اجرای الگوی مصرف بهینه انرژی در همه بخش ها و ترویج فرهنگ درست مصرف کردن دانست .

او علاوه بر آموزش و ارتقای فرهنگ مصرف شهروندان، انجام اقدامات فنی و مهندسی شامل: ممیزی انرژی، مدیریت بار در صنایع، مدیریت مصرف انرژی، بهبود سیستم حمل و نقل و ارتقای کیفی وسایل نقلیه، گسترش تکنولوژی و روش های نوین در صنعت ساختمان، توسعه صنایع بازیافت، اجرای استاندارد برچسب انرژی و …. نیز ضروری دانست.

این عضو شورای شهر شیراز بیشترین میزان مصرف مربوط به حوزه صنعت ساختمان عنوان کرد و افزود: استفاده از تکنولوژی های نوین در ساختمانها جهت کاهش مصرف انرژی، هوشمندسازی ساختمانها و نیز اصلاح فرهنگ الگوی مصرف می تواند از مهمترین راهکارها در این زمینه باشد.

رئیس عمران و حمل ونقل شورای شهر شیراز نقش شهرداری را در این راستا موثر دانست و گفت: شهرداری بایستی در مراحل صدور پروانه ساختمانی و اجرا، سازوکار لازم جهت رعایت اصول فنی و بهداشتی و مخصوصا مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را در کلیه ساختمانها پیش بینی کند.

قائدی در ادامه مواردی را به شرح زیر گوشزد کرد؛

۱-با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش بارندگی، انرژی تولیدی واحدهای برق­آبی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

۲- در تابستان به علت دمای بالا راندمان نیروگاه ها کاهش پیدا می کند و از طرفی علاوه بر وسایل الکتریکی که در طول سال استفاده میکنیم، سیستم های سرمایشی نیز در مدار قرار میگیرند که توان بالایی دارند و برای ساعت های طولانی مورد استفاده قرار میگیرند.

۳-رشد مصرف انرژی برق کشور در سال ۹۶ به حدود ۷ درصد رسیده است که در ده سال اخیر بی سابقه بوده است و آمارهای سال ۹۷ نیز نشان از افزایش روزافزون رشد مصرف انرژی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ است.

۴-در سالهای اخیر پیک بار مصرف از شب به روز تغییر یافته است و ساعات اوج مصرف از ۱۱ تا ۱۸ می باشد. همچنین در روزهای اخیر میزان مصرف برق از میزان تولیدی برق پیشی گرفته است که با توجه به مصرف روزانه ۵۵ هزار مگاوات در ساعت در کل کشور و با در نظر گرفتن رشد متوسط ۵ درصدی بار، به میزان ۶۵۰۰ مگا وات کمبود تولید داریم.

این عضو شورای شهر شیراز در خصوص نکاتی که در بالا متذکر شد پیشنهاداتی نیز به شرح زیر ارائه داد:

۱-بام انرژی: با توجه به منابع محدود آبی، سوختهای فسیلی گران و محدود و آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن، لزوم استفاده از انرژی تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی ضروری بنظر می رسد که در این راستا شهرداری و شرکت برق می توانند اقدامات مشترکی داشته باشند و افرادی که اقدام به تامین برق با استفاده از نصب سلولهای خورشیدی در پشت بام خود می کنند، بسته های تشویقی از قبیل تراکم تشویقی، کاهش عوارض و غیره را برای آنها در نظر بگیرند.

۲-با صرفه جویی و مدیریت شهروندان عزیز در حد ۱۰ درصد، می توانیم از پیک بار تابستان به سلامت عبور نماییم و شاهد خاموشی در نقاط مختلف شهر و کشور نباشیم…..

۳-از ریاست محترم شورا استدعا دارم دستور فرمایند در اسرع وقت جلسه مشترکی با شهردار محترم و مدیران شهرداری برگزار شود و پیش بینی های لازم جهت صرفه جویی مصرف برق و مدیریت بهینه آن در ساختمانهای شهرداری و شورای شهر انجام شود.

۴-پیشنهاد می شود شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی طی جلسه ای با سایر ارگانها و ادارات بخصوص روسای بانکها (که استفاده زیادی از سیستمهای سرمایشی دارند) و با حضور مسئولین شرکت برق، راههای کاهش مصرف برق بررسی و اقدامات لازم انجام شود.

۵-کشاورزان عزیز همکاری لازم را با شرکت برق برای اجرای طرح فهام انجام دهند. با اجرای این طرح و نصب کنتور هوشمند که بهشکل اتوماتیک ساعت ۱۲ تا ۱۶ برق چاههای کشاورزی قطع می شود، تغییرات محسوسی در کاهش نرخ مصرف برق بوجود می آید. سایر عزیزان که هنوز کنتور هوشمند طرح فهام را نصب نکرده اند نیز نسبت به خاموش کردن چاه تلمبه های برقی خود در این ساعات اقدام نمایند که شرکت توزیع برق شیراز و استان فارس نیز تشویق های ویژه ای در این خصوص در نظر گرفته است.

۶-طرح جامع نورپردازی و روشنایی اماکن شهری با محوریت مصرف بهینه برق در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار گیرد. هم اکنون در سطح شهر شاهد آلودگی های بصری ناشی از نورپردازی سلیقه ای و روشنایی بی حد و حصر واحدهای تجاری؛ بدون پیروی از الگوی خاصی، هستیم که به تبع آن مصرف برق را نیز بدنبال خواهد داشت.

۷- با تغییر ساعت کاری ادارات می توان به کاهش مصرف برق کمک شایانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.