نمایشگاه آثار شکسته نویسان شیرازی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

خبر پارسی – با حمایت خیرین فرهنگ دوست؛«محفل انس» نمایشگاه آثار شکسته نویسان شیرازی برگزار می‌شود.
«محفل انس» نمایشگاه آثار هنرجویان شکسته‌نویسی استاد «محمدرضا معینخواه» با حمایت خیرین فرهنگ دوست و مشارکت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در شیراز برگزار می‌شود.


این نمایشگاه با آثار ۲۲ هنرمند شکسته نویس شیرازی از هنرجویان دوره‌های ممتاز و فوق ممتاز استاد معینخواه، از تاریخ ۲۸ بهمن ماه تا ۴ اسفندماه ۹۵ در محل گالری تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس دایر خواهد شد.
محفل انس نخستین نمایشگاه هنری است که با حمایت مادی و معنوی خیرین فرهنگ دوست در شیراز دایر می‌شود.
مراسم گشایش این نمایشگاه خوشنویسی ساعت ۱۶ روز ۲۸ بهمن ماه با حضور چهره ماندگار خوشنویسی ایران استاد «یدالله کابلی خوانساری» و همچنین استاد «محمد حیدری» مدرس برجسته شکسته نویسی در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار خواهد شد.
خط شکسته که «بهار خوشنویسی ایرانی» لقب گرفته، اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد و «درویش عبدالمجید طالقانی» در نیمه دوم قرن دوازدهم شکسته نستعلیق را به اوج تکامل رسانید. بعد از او بزرگانی چون میرزا حسن اصفهانی، محمدرضا اصفهانی، میرزا کوچک اصفهانی، محمدعلی شیرازی، راه او را در دوران قاجار ادامه دادند و نهایتا «سیدعلی اکبر گلستانه» آخرین حلقه شکسته نویسان متاخر بود که بعد از او رکود طولانی در نشر این خط رخ داد.
این رکود تا سال ۱۳۵۰ ادامه داشت تا اینکه بزرگانی چون استاد «یدالله کابلی خوانساری» با شیوه اصولی و زیبایی‌شناسانه بر احیا آن همت گماشته و شکسته نویسی حیاتی دوباره یافت. استاد کابلی از سال ۱۳۵۰ به مدت بیش از یک دهه به تنهایی خط شکسته را در انجمن خوشنویسان ایران آموزش داد.
در رونق بخشی و احیا خط شکسته نباید از نقش اساتید جوان معاصر همچون محمدرضا معینخواه در مراکز استان‌ها غافل شد. استاد «محمدرضا معینخواه» مدرس انجمن خوشنویسان، عضو هیات تشخیص خط شکسته این انجمن و شکسته نویس برجسته شیرازی است که با بیش از دو دهه تلاش علمی و نظری، به تعلیم و آموزش ثمربخش بسیاری از مشتاقان شکسته‌نویسی همت گمارده و به توفیقات ارزشمندی در خلق آثار هنری و تربیت نسل جدیدی از شکسته نویسان دست یافته که آفرینش‌های هنری هنرجویان شیرازی این استان شکسته نویس در نمایشگاه محفل انس به محضر علاقمندان هنر اصیل ایرانی عرضه خواهد شد.
یاد آور می شود علاوه بر خیرین هنر دوست، انجمن خوشنویسان ایران شعبه شیراز، هتل زندیه، شرکت فراورده‌های گوشتی پونه، شرکت ساختمانی ستارخان شیراز و موسسه فخر ایران در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.